Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Pariah

Pariah

Doktorn kan komma i Digital Extremes mörka framtidssaga. Benke har spelat Pariah och pratat med teamet.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Digital Extremes skapade i mitten av 90-talet Unreal-serien, men har nu lämnat samarbetet med Epic bakom sig och satsar på ett episkt äventyr i samma anda som Half-Life och Halo. I Pariah har vår jord förvandlats till en allt annat en trivsam och välmående planet.
 
Året är 2520 och jorden är en fängelseplanet, stora delar av ytan är öde och förstörd, medan interner trängs i läger. Ett militärt forskningsprojekt går, inte helt oväntat, snett och en ofattbart dödlig smitta sprids. Du är den lite slitne och cyniske doktorn Jack Mason och ditt transportskepp skjuts ner när du håller på att frakta den infekterade patienten Karina. Strandsatt på en fientlig jord har du 16 timmar på dig innan militären sätter in den slutgiltiga karantänen i form av kärnvapen.
 
- Vi började med spelet för tre år sedan, när vi var klara med Unreal Championship. Vi ville göra något med fordon och Twisted Metal Black hade precis släppts, så Pariah startade faktiskt som ett helt fordonsbaserat actionspel. Sen utvecklades det vidare så vi ville göra ett spel med en stark handling, inte bara ett turneringsupplägg som i tidigare spel, säger Meredith Braun, producent och marknadsföringsansvarig hos Digital Extremes.
 
Pariah är på intet sätt unikt till sitt upplägg där science fiction och action blandas. Även element ur designen känns igen och nog har vi hört delar av handlingen förr. Men det är mixen av det vi redan har upplevt, Digital Extremes väldokumenterade kompetens och några spännande nya ingredienser som gör Pariah till ett av vårens allra mest spännande actionspel. Doktorn kommer under äventyret samarbeta med Karina, även om hon inte är spelbar, vilket bidrar till ökad dynamik. Kontrollen känns precis och polerad.
 
Några av de mer spännande ingredienserna i Pariah är vapen- och hälsosystemen. Båda är utformade för att skapa variation och valfrihet. Hälsosystemet liknar mycket det som användes i The Chronicles of Riddick och bygger på att doktor Mason använder medicin och uppgraderar sin medicinska utrustning.
 
- Givetvis influerades vi mycket av systemet i Riddick, medger Digital Extremes grafiker Manual Llamas. Skillnaden är att vårt system ger större spelmässig påverkan. Du kan använda flexibiliteten i hälsosystemet och din "healing tool" till att själv bestämma hur aggressivt du vill spela.
 
Vapnen går också att uppgradera och deras inbördes relationer gör de extra intressanta. Granatkastaren är till en början av standardmodell, du skjuter iväg en projektil och väntar några sekunder innan det smäller. Har du otur hinner fienden undan. En uppgradering gör dock att du själv håller i avtryckaren för när granaten ska explodera, vilket givetvis gör vapnet betydligt effektivare. En senare uppgradering gör också att granaten i luften samlar på sig skräp och damm som på ett visuellt imponerande sätt sugs med och ökar explosionens kraft när projektilen träffar sitt mål. Det är också ett exempelvis på hur Paraih använder sig av Havok-fysiken. Dock finns det inga fysikpussel som i Half-Life 2 utan Pariah är ett renodlat actionspel. Ett annat exempel på en uppgradering är till ditt plasmavapen. Uppgraderingen gör att du bländar fienden, men om fienden också använder ett plasmavapen blir han inte bländad då man alltid bär ett visir när man använder plasmavapnet. Därför är det viktigt att känna till och observera vilka vapen och vilken strategi fienderna använder för att på bästa sätt oskadliggöra dem. Doktorns närstridsvapen är kirurgiskt instrument, vilket är en fin designmässig touch från Digital Extremes.
 
Men trots att Pariah utan tvivel är ett försök från Digital Extremes att hitta en ny målgrupp med ett mer handlingsdrivet spel har man inte glömt sina rötter bland fansen av Unreal Tournament och mod-communityt. Till PC-versionen av Pariah levereras både ett professionellt mod-verktyg där man får bygga upp allt från grunden och ett enklare system som även levereras i Xbox-versionen.
 
- Vi är stolta över är att vi blir det första konsolspel där man kan skapa egna banor och posta upp dem online (över Xbox Live), säger Manuel Llamas. Editorn är enkel att använda och inkluderar fyra teman eller miljöer, som spelaren kan utforma som han vill och sedan spela med sina kompisar online.
 
Manuel Llamas lovar också att Digital Extremes kommer att bjuda på nytt nedladdningsbart material och detta kan inkludera både banor, fordon och nya teman för editorn. Förutom dödsmatcher kommer Pariah även bjuda på ett spelläge kallat frontline assault, som påminner lite om Unreal Tournaments onslaught och det handlar om att erövra control points. Tekniskt sett bygger Pariah på en vidareutvecklad motor från Unreal Tournament 2003 och Unreal Championship som numera inkluderar pixel shaders, bump mapping och normal mapping.
 
Pariah släpps om planerna håller den 6:e maj i Europa till PC och Xbox, medan Pseudo Interactive arbetar med en Playstation 2-konvertering, som väntas bli klar till hösten. Den kommer att bjuda på lite exklusivt material i form av nya banor och fordon lovar Digital Extremes. Exklusivt för Xbox-spelet är samarbetsläget där du kan spela tillsammans med en kompis med delad skärm, via system link eller över Xbox Live.

HQ
PariahPariahPariahPariah
PariahPariahPariahPariah
PariahPariahPariahPariah

Relaterade texter

PariahScore

Pariah

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Dr. Jack Mason har en önskedröm, en annan person han gärna skulle vilja vara snarare än sig själv. Nämligen en kille iklädd ljusgrön rymddräkt.

0
Pariah

Pariah

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Bengt Lemne

Doktorn kan komma i Digital Extremes mörka framtidssaga. Benke har spelat Pariah och pratat med teamet.



Loading next content