Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
The Legend of Zelda: Skyward Sword

The Legend of Zelda: Skyward Sword

I Links nästa äventyr står svärdfighting med Wii Motion Plus i centrum. Kan mekaniken lyfta hela spelet eller blir det bara en gimmick? Vi har testat några banor i den färskaste skildringen av Hyrule...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

The Legend of Zelda: fantastiskt, episkt, ibland romantiskt. Nintendos serie sträcker sig över flera generationer och har hunnit med många saker på den tiden. Men vi har aldrig haft behovet av att förena dessa ord med äventyren: läskigt, störande, direkt oroligt. Men alla dessa känslor slog oss i mötet med en figur som vida överträffar Ganon när det gäller att vara en ond jävel.

Det är nästan en välkommen chock. Vi har just träffat den främsta skurken i The Legend of Zelda: Skyward Sword, ett möte som inte varar mer än några minuter. Skurkens karismatiska närvaro hänger i luften långt efter att han är borta. Hans personlighet är så vass att det i Zelda-sammanhang är rent ut sagt skrämmande. Om det inte var för att hans dräkt och hår ger intrycket av en fåntratt, skulle vi hylla honom som en av de bästa skurkar som Nintendo någonsin skapat.

Vi möter honom i början av Nintendos tredelade demo, där han försöker slå sönder en dörr i en scen som verkar vara ett tempels klimax. Han är långt ifrån Ganon, den massiva karaktären med olycksbådande utseende som vi känner som traditionell Zelda-skurk. I stället ser Ghirahim, som han kallas, vid första anblicken lite snobbig ut. Ljust hår hänger ner över ena ögat, och hans slanka figur antyder en manipulativ onding som mest jobbar bakom kulisserna, snarare än en härdad mördare. Men sedan börjar han tala.

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Hans textbaserade monolog är full av bekanta uttalanden, men det är något i leveransen som är lite skevt, lite plågat. En underton av förestående galenskap växer fram när Ghirahim teleporterar sig bakom Link och viskar något i hans öra. Hans onaturligt långa tunga vecklar ut sig och han berättar att han vill se blod. För första gången på alltför länge i spelseriens historia känner vi lite rädsla, när bossfighten börjar.

På många sätt är han Links mörkare hälft - expert med ett svärd, men också ett hot med med sina bara händer, vilket vi får se i följande sekvens, som sätter strålkastarljuset på både Wii Motion Plus-tekniken och hur olik Skyward Sword är jämfört med sina föregångare.

Vi gömmer vår oro bakom ett leende. Det tar inte lång tid innan det blir större - att lära sig Ghirahims mönster ger oss anledning att svettas, precis som Motion Plus-kontrollen, och vi har ändå otroligt kul med workouten. Det är verkligen konstigt att vi i en serie som är så nära förknippat med ett legendariskt svärd, för första gången verkligen känner att vi deltar i ett svärdslagsmål.

Mekaniken är briljant. I en genomspelning av en grotta roar jag mig med att se hur exakt Link återger mina rörelser med sin svärdarm, medan jag svingar svärdet i långsamma eller snabba bågar, vertikalt och horisontellt. I kombination med att lyfta upp Nunchuken för att skydda sig med skölden blir man helt uppslukad av all action.

Ghirahims dominans i striden är oroande till en början. Vi har spöat enorma spindlar och hästridande demoner, till och med en maktgalen humanoid gris, men inget är mer oroande än en angripare som trollar bort sitt eget svärd och nonchalant går obeväpnad mot dig medans han skakar sitt finger. Sunt förnuft säger att han är galen, erfarenhet säger att det är något slags trick. Skrämmande nog är båda fel.

The Legend of Zelda: Skyward Sword

En snabb sving mot honom resulterar bara i att han greppar ditt Mästarsvärd mellan sina fingertoppar, och om du inte kan skaka tillbaka svärdet, avväpnar han dig, för att sedan attackera dig med ditt eget vapen. Känslan av trygghet och makt i att bära ett svärd är krossat på ett ögonblick och när Ghirahim avslappnat kastar svärdet över axeln och fortsätter gå mot dig, drabbas man av panik - vad kan han göra med bara händerna om han kommer nära? Vi väljer att inte undersöka saken, utan springer efter vår snuttefilt Mästarsvärdet.

Hans attackmönster förändras, och nu blandar han två attacker med en dos av teleportering. Först han kastar en rad lysande dolkar som formar sig till en linje innan de rusar direkt mot dig. Han knäböjer och attackerar sedan med ett svärd, som plötsligt dyker upp i handen, och attacken kan bara undvikas med din sköld.

Nyckeln till överlevnad är inte tydlig, och ett stort antal hjärtan har nu försvunnit från skärmen. Det finns dock en bråkdel av en sekund när Ghirahim teleporterar sig över och bredvid dig, där du har möjlighet att ge honom lite skador, men man måste vara riktigt snabb med att vrida kameran och attackera i rätt vinkel.

Snart är Ghirahim så svag att han kollapsar, och en kort cut-scene senare är vi tillbaka i demomenyn. Dock är vårt ansikte fortfarande i flin-läget. Det är fantastiskt hur mycket extra kul som kommer ur en förfining av en särskild spelmekanik.

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Vi får sen en chans att testa vårt svärd i en grotta där vi stöter på goblins och skelettkrigare. De förstnämnda flyttar ofta sina yxor från ena handen till en annan, vilket tvingar oss att ändra vårt svärdsvingande för att kompensera. Den senare är en virvlande jävel med dubbla svärd, som förändrar sina blockeringar i varje attack, och resultatet blir ett actionbaserat pussel där vi ständigt måste ändra våra anfall för att nå den ständigt föränderliga blinda fläcken mellan hans klingor.

Visst, vi får testa andra nya mekaniker - den mekaniska skalbaggen är en betydligt mer mångsidig version av bumerangen, som du kan styra ner i små korridorer för att träffa switchar. Men svärdfighterna är den stora innovationen, och den kan omedelbart få alla tidigare Zelda-spel att verka simpla.

Nu hoppas vi bara att se väldesignade gameplay-element som utnyttjar mekaniken på ett klyftigt sätt. Vi är oerhört entusiastiska över Skyward Sword, men den stora frågan kvarstår: kan det överträffa de andra tredimensionella Zelda-äventyren?

The Legend of Zelda: Skyward Sword
The Legend of Zelda: Skyward Sword
The Legend of Zelda: Skyward Sword
The Legend of Zelda: Skyward Sword
The Legend of Zelda: Skyward Sword
The Legend of Zelda: Skyward Sword
The Legend of Zelda: Skyward Sword
The Legend of Zelda: Skyward Sword
The Legend of Zelda: Skyward Sword
The Legend of Zelda: Skyward Sword
The Legend of Zelda: Skyward Sword

Relaterade texter



Loading next content