Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Dead Island

Dead Island

Semesterparadiset Banoi Island är inte vad det har varit. Långsam service, loppbitna hotellsängar och ...94 050 kötthungrande zombies som infekterar alla i sin väg. Elfving åkte till München för att titta närmare på Dead Island

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag räknar till fem personer som nämner Trailern med stort T innan jag reser. Detta ekar även i den lilla journalistskaran när jag väl är på plats hos Deep Silver i München. Det tre minuter korta klippet (se artikelns slut) där en solsugen kärnfamiljs odöda öde baklängesskildrades så effektfullt, tog spelvärlden med storm och borde ha lagt höga förväntningar på utgivaren Techlands zombiespel Dead Island.

- Det vore fel att säga att trailern satte press på oss. Vi var redan pressade! Nu har vi dock flugit under radarn ett tag och är helt fokuserade på jobbet med Dead Island, berättar Thorsten Flügel, producent för spelet.

Bra bra. En trailer kan bara säga så mycket om själva spelupplevelsen, trots allt. Därför är jag riktigt nyfiken när jag får ta del av presentationen av Dead Island. Innan Flügel ska börja tala sneglar jag på spelets starskärm, där Dead Island-loggan placerats ovanpå en vy från botten av en pool. Det klarblå vattnet har fått en rejäl stänk blod i sig, som om spelets ö Banoi Islands hela tomatjuicelager dumpats oavsiktligt av en nervig Prao. Solstrålar strilar genom vattenytan och Deep Silver påbörjar sin presentation. Det börjar med en inövad konceptfras, dock en som fungerar som god sammanfattning av vad jag har att vänta mig.

Dead Island
Detta är en annons:

- Det är ett "paradise gone mad", förklarar han. Genremässigt kan man kalla Dead Island för ett zombie-slasher-action-RPG. Det är inte som Resident Evil, där det finns många skräckmoment och fienderna gömmer sig. Spelet vilar på tre hörnstenar, säger Flüger och börjar redogöra för dem.

Den första stavas Close Combat, får jag reda på. Även om du kommer att kunna nita zombies på avstånd i Dead Island är det vardagliga tillhyggen och odöda nära skärmen som gäller. Du svingar järnrör, plankor och släggor. Skiftnycklar och hammare. Alla vapen - eller provisoriska sådana - är realistiska och hade kunnat hittas på en semesterort av Dead Islands typ. De som väntar sig svingande av rosa leksakselefanter a la Dead Rising 2 lär alltså bli besvikna.

Däremot har man lånat friskt från Capcoms zombiespel på ett annat sätt, vilket tar oss in på hörnsten två, Collect and Customise. I Dead Island finns snickarbodar lite varstans att hitta och i dessa utrymmen kan du använda upphittade ritningar för att kombinera ihop nya, extra dödliga vapen. Med lite McGyver-skills kan du få ihop en elektrisk machete av en upphittad kniv och köksutrustning, för att nämna bara ett exempel.

Dead Island
Detta är en annons:

Slutligen har vi "Full Co-Op Action", den tredje beståndsdelen av Dead Island. Upp till fyra spelare online ska kunna välja bland äventyrets huvudpersoner, och drop-in/drop-out närsomhelst är möjligt. Med de kraftigt skiftande karaktärerna man kan välja mellan verkar det lovande, och figurerna ska också få skiftande egenskaper. Närmare bestämt ett råbarkat muskelpaket, en smidig lönnmördatyp, en jämnbra "jack of all trades" och en initiativrik ledare.

Den första spelbara sekvensen börjar i ett strandhus där de överlevande, icke-smittade sommargästerna tagit tillflykt. Deep Silver väljer att spela som den råare och mer komiske karaktären Sam B, rappare på dekis med missbrukarbakgrund. Det första uppdraget går ut på att rädda en av de överlevandes vänner, Sinamoi. Någon ifrågasätter det kloka i att gå ut till zombiehorden till stranden, men självklart gör vi det efter att ett lämpligt tillhygge - ett tungt järnrör - hittats. När dörren slås upp bländas jag nästan av solen, och minus några blodpölar och galna monster är omgivningarna riktigt mysiga.

Det är en öppen värld vi får springa runt i, med zombies av varierande styrka och hastighet. Både snabba och långsamt hasande zombies attackerar Sam B under hans lilla utflykt och olika tillhyggen används flitigt. Vapnen tappar sin hållbarhet med tiden, så allt från spadar till trädgrenar får plockas upp på vägen. Dessutom måste man hålla koll på en uthållighets-mätare, då din hjälte tappar flåset efter springande och slagsmål.

- Med tiden blir du dock bättre på att slåss. Du tjänar in erfarenhetspoäng och kan spendera dessa i ett talangträd, berättar Flügel.

Dead Island

Detta visar man inte detalj idag, tyvärr. Vi fortsätter storyn och Sam B stöter nu på en zombieomringad bil, där någon tycks ha stängt in sig i skydd från det sandalbärande dödköttmyllret. Detta är ett valfritt sidouppdrag, får jag reda på, och om man hjälper till att rensa upp kring kärran låter den instängde dig få tillgång till en "byggarhydda", där nya vapen alltså kan monteras. Efter att ha skapat en elmachete fortsätter vi utforskandet.

Sam B träffar senare på en av spelets minibossar, en extra tjock och vildsint zombie i röda, nedsolkade Baywatch-shorts. En rejäl knuff från aset sänker oss totalt och Sam B kravlar sig upp igen. Deep Silver aktiverar ett smidigt fusk och några spadhugg senare får Hasselhunk-zombien bita i gräset.

Dead Island

Senare har Sinamoi kommit till rätta och storyn förs vidare. De överlevande försöker anpassa sig till situationen bäst de kan, och det görs på skiftande sätt. Några försöker kontakta anhöriga, en annan organiserar en provisorisk läkarhydda för skadade. Och naturligtvis finns det någon som drar nytt av situationen, i detta fall genom att starta en svart marknad med vapen och utrustning. Någonstans här avslutas demon och den döda ön stänger för dagen. Jag har fått se en halvtimme av vad Deep Silver lovar bli cirka 22-30 timmars speltid, vilket låter riktigt matigt.

Möjligen kan Dead Island tappa lite egen identitet när man lånar så friskt från Left 4 Dead och Dead Rising, men å andra sidan känns hela paradismiljön som en unik backdrop. Personligen ser jag mycket fram emot att få utforska den öppna världen och dess uppdrag, och förstås möjligheten att dänga till ytterligare några tusen zombies. "Sällskapsresan i regi av George A. Romero", ser jag nedklottrat i mitt block och det är i alla fall något jag vill se mer av.

HQ
Dead IslandDead IslandDead IslandDead Island
Dead IslandDead IslandDead IslandDead Island

Relaterade texter

Dead IslandScore

Dead Island

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Trodde du att myggor, påflugna försäljare och kallt badvatten var det värsta som kunde hända på semestern? Glöm det, Jonas har upplevt en vidrig charterresa med ett milt sagt tveksamt resesällskap...



Loading next content