Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Call of Duty: Black Ops

Call of Duty: Black Ops

Gamereactor har varit iväg till Los Angeles för att provspela Call of Duty: Black ops. Kommer Treyarch lyckas leva upp till sin föregångare, här är alla våra intryck...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Black Ops är alltså fortsättningen på Call of Duty: Modern Warfare 2?
Nej nej, Modern Warfare utvecklas av Infinity Ward som alternerar Call of Duty-serien med Treyarch. Treyarchs senaste spel var Call of Duty: World at War, men Black Ops är inte besläktat med det storymässigt, utan handlar om olika slag under det kalla kriget. Det låter oss hoppa mellan flera kända bataljer och berättar en konspirationshistoria om en enormt turbulent era i mänsklighetens historia när Sovjet och USA satt beredda att atombomba varandra till stenåldern vid minsta provokation.

Hur känns det att spela då?
Som Call of Duty: Modern Warfare 2, det mesta är väldigt bekant med samma typ av knastrig militärlingo vällandes ur högtalarna. Även om det inte erbjuds speciellt många futuristiska vapen är arsenalen nyare än i andra världskrigs-spelen, vilket också bidrar till Modern Warfare-känslan.

Betyder det att Treyarch slopat det bästa de hade, nasse-zombies?
Treyarch ville absolut inte tala om det ännu men har sagt till oss under sin visning i Los Angeles att de har några äss kvar i rockärmen. Chansen är alltså ganska god att zombienazisterna kommer att finnas kvar, speciellt då Treyarch är väldigt måna som sitt community.

Det finns dock väldigt mycket annat som skiljer Call of Duty: Black Ops från Infinity Wards skapelser. Den här gången har man jobbat under devisen "Compete/Customize/Create" och försökt få med alla fansens önskningar. Det inkluderar bland annat botar, som lyst med sin frånvaro länge. Treyarch tycker nämligen att få spelare krigar online och hoppas därför att dessa ska vara en inkörsport till riktig multiplayer. Upp till två spelare på delad skärm kan sedan kriga tillsammans eller få varsin bot-armé att samarbeta med.

En annan stor förändring är Call of Duty-serien nu ska få sin egna valuta, kallad CP (C:et har ett lodrätt streck genom sig). Tanken är sedan att man ska kunna låsa upp precis det man vill och fortare kunna få sin favoritutrustning. Pengar gör dock även att Treyarch nu lanserar Wager Match. Där satsar man en slant innan matchen, och bara de tre bästa tar hem vinst. För övriga blir det alltså förlust. Jag behövde inte spela speciellt många minuter för att inse att skillnaden mellan att vinna stort eller faktiskt bli av med surt förvärvade pengar fick både mig och motståndare att kämpa lite extra.

Det där Create då, vad är det man bygger?
Sig själv, sina vapen och sitt emblem. Man kan själv skräddarsy sin klass precis som i föregångaren, dock med skillnaden att det är mer omfattande denna gång och påverkar mer då det även syns tydligt på din spelfigur vilken klass han har. Är han granattålig har han exempelvis stora skydd och en rejäl hjälm, vilket hjälper en eventuell motståndare att veta vilket som är din akilleshäl.

Man kan även göra sina egna emblem denna gång utifrån en fruktansvärd massa olika alternativ. Har du alltid velat ha en stegrande häst med pistoler på hovarna mot en soluppgång så är det bara att köra på. Objekten går att rotera, vrida och vända på, samt zooma in och ut. I slutändan går det alltså att se till att man verkligen kommer vara ensam i en specifik klan om att ha vissa symboler. Utöver detta går det även att modifiera vapen på ett sätt som lämnar Army of Two knappt synligt i backspegeln (vad sägs om att ha smileys istället för vanliga trista sikten?) samt dessutom rista in meddelanden på sina vapen. Kanske något bevingat som "pwned" eller "1337".

Ojdå, det var värst. Finns det fler nyheter?
Japp, det finns till exempel betydligt fler perks och killstreak-bonusar. En favorit är RC-RD, en warthog-liknande liten radiostyrd bil fulltankad med sprängämnen, nästan omöjlig att pricka. Den kan man sedan i ilfart köra mot sina fiender och spränga dem till müsli där de sitter och tror att de är så säkra från beskjutning. Nu kan man även själv styra den helikopter som bombar fienden från luften, samt fjärrstyra missiler. Dessutom finns såklart armborstet med explosiva pilar som för tankarna till Torque Bow från Gears of War, vilken vi sett i tidiga trailers.

Nya spelsätt?
Självklart finns även sådant. Det roligaste jag fick spela var Wager Match-spelsättet Gun Game. Där gäller det att döda 20 fiender med vart och ett av spelets alla vapen. Efter varje nedgjord motståndare byts vapnet automatiskt ut mot något annat. Det skänker rejäl variation och gör att man hela tiden måste byta strategi. Man måste även vara extremt vaksam, för blir man dräpt i närstrid halkar man ned en nivå och får tillbaka ett tidigare vapen. Det finns dock flera andra varianter med.

Det låter ju grymt, inget annat man borde veta?
Treyarch var även omåttligt stolta över att man nu lagt till en videofunktion inte helt olik den som fanns i Halo 3. Nu sparas matcherna på hårddisken så man själv kan klippa ihop coola filmer. Man kan även koppla loss kameran och åka runt på banorna får att få alla scenarion ur bästa vinkel. Det är ett både lättanvänt samt kraftfullt verktyg som säkerligen kommer leda till att Youtube svämmas över av tjusiga krigsklipp.

Call of Duty: Black Ops
Call of Duty: Black Ops
Call of Duty: Black Ops
Call of Duty: Black Ops
Call of Duty: Black Ops
Call of Duty: Black Ops

Relaterade texter

Call of Duty: Black Ops - EscalationScore

Call of Duty: Black Ops - Escalation

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Nya kartor till Call of Duty: Black Ops har anlänt och Elfving var den som snodde åt sig DLC-paketet först. Här är recensionen av Escalation, där George Romero jagar dig med en spotlight...



Loading next content