Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Kane & Lynch 2: Dog Days

Kane & Lynch 2: Dog Days

Bristerna från ettan ska rättas till, vi ska röja runt i ett stämningsfullt Shanghai och co-op ska göra det till en riktig actiopärla... Vi har besökt Io Interactive och kollat in Kane & Lynch 2: Dog Days

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

När solen skiner ner på den frusna isen, precis utanför fönstret i den fyllda matsalen, pågår redan häftiga diskussioner. Tar man en snabb titt över myllret av människor som just nu sitter och njuter av sin middag, kommer man snart se att de flesta är ungdomar, och att även de som är äldre inte är det till sinnet. Stället skriker av entusiasm och gott humör, vilket är något av en kontrast till spelet som många av matsalens användare just nu arbetar på.

Oavsett hur mycket undertecknad tycker om atmosfären på IO Interactives Köpenhamnska högkvarter, är idag de riktiga huvudpersonerna Kane och Lynch, det kriminella radarpar som under 2007 skulle vara den senaste nykomlingen från en utvecklare som gått från klarhet till klarhet.

Trots ett mottagande från pressen som varierade kraftigt, och den olyckliga "Gerstmangate"-situationen (som IO Interactive inte hade någonting med att göra), tog en köpglad målgrupp nämligen emot Kane & Lynch: Dead Men med öppna armar. Under dagens besök till utvecklaren verkar avsikten att skapa ett bättre spel än det första vara den drivande kraften.

Carsten Lund, som jobbar som "Game Director" på spelet, är snabb att påpeka att även om han och resten av laget mycket väl kan se fel i det första spelet, vill de göra något åt dem när radaparet ska dra fram igen.

Detta är en annons:

Men innan spelets förbättringar nämns, är det kanske bra att nämna det som lyckligtvis inte har förändrats radikalt, vilket är huvudpersonerna själva.

Sedan det senaste spelet har anti-hjältarna gått från varandra, och medan Kane söker ett jobb som kan göra att han helt kan ge upp den kriminella livsstilen har Lynch flyttat till Shanghai, där han tycks ha fått koll på sina psykopatiska tendenser, naturligtvis med hjälp av kraftfull pilleranvändning. Lynch har stadgat sig med sin flickvän, men försörjer sig genom att utföra kriminella uppgifter för den brittiska Glazer. Då Glazer erbjuder Lynch en viktig uppgift i form av en värdefull vapenaffär, bestämmer sig Lycnh för att ringa upp sin gamle kollega Kane eftersom han har tidigare erfarenheter av sådana saker.

Den uppgiften går däremot fel, faktiskt så illa att en oskyldig kvinna blir skjuten, något som orsakar särskilt allvarliga konsekvenser när det visar sig att kvinnans familj är djupt insyltad med Shanghais kriminella värld. Plötsligt är det inte bara regeringarna som har dömt kompisparet som jagar dem, men också det nätverk av brottslingar som lever bland duon.

Att man har valt att flytta handlingen i uppföljaren till Shanghai kanske inte låter som något speciellt för oss som har varit där i verkligheten, men många ting hoppar rakt mot mig när spelet börjar rulla över skärmen. Bilden så gott som badar i ljus från de många färgglada skyltar som hänger över affärer eller gathörn. Det färgglada ljuset gör sitt bästa för att lysa upp den stora stadens grå byggnader och smutsiga gator, och efter att vi nyss blivit visade videor från utvecklarens turer till Shanghai för att samla inspiration för spelet, är det uppenbart hur mycket som har gått till att återskapa en realistisk atmosfär i spelet.

Detta är en annons:

Men det är inte bara med Shanghai som bakgrund som IO Interactive försöker bryta ny mark visuellt, och Carsten berättar hur gruppen som helhet har inspirerats av allt från YouTube-videor med privata inspelningar, för att närstudera fulheten och realismen som gör att denna typ av videos så kraftigt skiljer sig från de flesta Hollywood-blockbusterproduktioner. Kameran är därför handhållen, medan bilden tvättas med flera filter som gör det hela lite suddigt och kornigt, lyckligtvis utan att offra den grafiska kvaliteten. I själva verket är effekten skrämmande effektiv i de scener vi får se, inte minst eftersom ett headshot kamoufleras bakom grov pixling, som om det var en censurerad TV-nyhet vi får se.

Men även om spelet både ser bättre ut visuellt den här gången och erbjuder en läcker originell grund till brottsdramat, finns det många viktiga förbättringar av spelbarheten, som bevisat att IO Interactive har inte bara erkänt det första spelets problem, utan också har gjort sitt yttersta för att fixa dem.

Eftersom Kane & Lynch 2 är fortfarande ett tredjepersons-actionspel, fann man det nödvändigt att förbättra cover-systemet från det första spelet, och därför använder spelet den här gången ett system inte långt från det i Gears of War, där en enda knapptryckning tillåter spelare att trycka sig mot närmaste vägg. Eldstridsscenerna verkar mycket mer kaotiska, tack vare handhållen kamera och den här gången händer mycket mer på skärmen. Därför har man även utvecklat vad som kallas "Down Not Dead", där ett skott från en motståndare skickar honom till golvet, där han dock fortfarande har en chans att fortsätta att kämpa och återhämta sig bakom en vägg eller liknande skydd. Även den artificiella intelligensen har förbättrats, och nu ska det finnas mycket större möjligheter att arbeta tillsammans, även om vi inte fick detta uppvisat.

Nyheten som förmodligen glädjer alla fans av serien, är att vi denna gång kommer att kunna spela hela historien från början till slut i co-op, både online och offline. Bristen av detta verkade helt oförklarlig i det första spelet, och utifrån presentationen var alla överens om att det var essentiellt att göra detta till en del av uppföljaren.

När jag igen kliver ut i den danska kylan är det med vissheten om att Kane & Lynch 2: Dog Days är på rätt spår. Flera gånger har jag undrat varför det inte finns fler spel som inspirerats av filmer som till exempel "Heat", snarare än att bara gå i samma gamla tråkiga hjulspår. Hur som helst tycks Kane & Lynchs senaste historia vara mer filmisk och experimentell än de flesta andra spel i denna genre, och om spelbarhet annat blir lika bra, kan detta mycket väl bli en av årets bästa brottshistorier vid lanseringen under årets andra kvartal.

Kane & Lynch 2: Dog DaysKane & Lynch 2: Dog DaysKane & Lynch 2: Dog DaysKane & Lynch 2: Dog Days
Kane & Lynch 2: Dog DaysKane & Lynch 2: Dog DaysKane & Lynch 2: Dog DaysKane & Lynch 2: Dog Days
Kane & Lynch 2: Dog DaysKane & Lynch 2: Dog DaysKane & Lynch 2: Dog DaysKane & Lynch 2: Dog Days

Relaterade texter

Kane & Lynch 2: Dog DaysScore

Kane & Lynch 2: Dog Days

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Jonas har röjt runt i Shanghai med den danska motsvarigheten till Jönssonligan, Kane och Lynch. Men har IO Interactive lyckats slipa bort originalets alla brister...

9
Butler och Diesel i Kane & Lynch-film?

Butler och Diesel i Kane & Lynch-film?

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Även om spelen baserade på Kane & Lynch har lämnat en hel del i övrigt att önska, konceptet och karaktärerna alltid lockat. Därför är det såklart glädjande att det nu ser...

Kane & Lynch 2: Dog Days

Kane & Lynch 2: Dog Days

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Jonas Mäki

Spelvärldens argaste radarpar har slickat såren och slår tillbaka mot organiserad brottslighet i Kina. Jonas Mäki har haft några riktigt ordentliga hunddagar med Kane & Lynch 2...



Loading next content