Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
förhandstittar
Mass Effect 2

Mass Effect 2

Uppföljaren till 2007 års bästa rollspel lovar en mörkare inramning, personlig story och mer rymdsex... Låter som en säljande kombintion tycker vi och kikar närmare på Mass Effect 2

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Så nu har två jordår passerat sedan vi först fick följa med Commander Shepard på jakt efter alien-artefakter, slagsmål, romantiska möten och allehanda äventyr i det första Mass Effect, ett briljant rollspel som vi och andra rätteligen hyllat som ett av de bästa rollspelen på lång tid. Väntan efter del två i trilogin börjar så sakteliga gå mot sitt slut och tittar vi närmare på vad Bioware faktiskt har i pipelinen tycks det vara upplagt för en ny succé.

Det har tidigare rått lite förvirring kring vad som hänt med vår protagonist Commander Shepard i Mass Effect 2. I en tidig trailer av Mass Effect 2 fick vi bevittna hur killen minsann kilat vidare, men i en som kom senare var han vid liv i allra högsta grad. Shepard kommer att vara med i det nya spelet och andra bekanta karaktärer kommer att visa upp sig.

Det brukar vara mer eller mindre tradition att alla som gör del två av något siktar på "en mörkare och tuffare" uppföljare, och Mass Effect 2 är inget undantag. Två år har passerat sedan händelserna i det första spelet, Reaper-invasionen är förhindrad, men Shepard får i uppgift att undersöka ett mysterium kring försvunna människor, vilket kommer ta honom till världsrymdens mörkaste avkrokar. Självklart måste han ta hjälp av andra och forma ett elitlag och där kommer terrorist-organistationen Cerberus väl till pass.

För hur grym rymdhjälte man än är behövs ju kompanjoner. Rekryteringssystemet kommer att låta oss välja vilka av spelets NPC-figurer som vi vill ha med i vårt sällskap. När de väl anslutit sig till gruppen finns dock ingen tid för att slappna av; det gäller för oss att hålla gruppens lojalitet uppe för att kunna utnyttja deras potential och förmågor till fullo. Så förutom att lagmedlemmarna utgör en stor del av storyn kommer de även att ha stor påverkan på våra chanser att lyckas i spelet. Även om nyligen utannonserade våldsfantasten Grunt (visad i en av Mass Effect 2:s senaste trailers) tycks vara en oberäknelig lirare att ha med sig i sitt gäng...

Vi vet inte enormt mycket om storyn i detalj, och den vaga beskrivning Bioware gav vid spelets utannonsering löd så här: "Saren's evil army of Geth soldiers has just been defeated, and humans, who are still struggling to make their mark on the galactic stage, are now faced with an even greater peril..." Man har hursomhelst lovat en mer personlig berättelse denna gång och eftersom vi redan är bekanta med spelets universum känns det som ett fräscht och logiskt val. Bioware har för övrigt också uppmanat oss att spara våra gamla sparfiler från ettan, då de beslut vi fattade där kommer att fortsätta ha betydelse i Mass Effect 2. Självklart kommer även de som aldrig spelat ettan att kunna njuta av spelet, och få möjligheten att skapa en ny karaktär.

De få irritationsmomenten från det första spelet ska fixas till, lovar Bioware. Laddningstiderna och de monstruöst långsamma hissarna från ettan som sabbade tempot ska ersättas med en snabbare typ av transport. Dessutom har man gjort om systemet för att hantera föremål helt från grunden och i strider behöver vi inte pausa spelet för att byta vapen. Att ladda den snygga men tunga grafiken kommer dessutom att göras mer sömlöst (och utan att våra konsoler eller datorer fryser totalt). Tackar!

En av höjdpunkterna i det första Mass Effect var dialogerna, som med allt från proffsigt, naturligt röstskådespel till smakfulla kameravinklar var riktigt imponerande. Mass Effect 2 kommer förstås att fortsätta och förfina den traditionen; nu ska samtalen vara ännu bättre synkroniserade med animationerna och den visuella timingen, allt för att göra historien så medryckande som möjligt. Vid vissa tillfällen, när en blinkande "left trigger"-knapp dyker upp på skärmen, kommer Commander Shepard även att kunna avbryta den han pratar med, antingen med en sarkastisk kommentar eller genom faktiska handgripligheter. Att slänga någon genom ett fönster är, precis som i verkligheten, trots allt ett effektivt sätt att säga "nu vill jag inte prata med dig längre".

Ännu ett exempel på något som redan varit riktigt bra men ändå ska förfinas är friheten. Bioware lovar att Mass Effect 2 inte ska sluta bara för att eftertexterna börjar rulla och möjligheten att bränna iväg ut i världsrymden och utforska (riktigt) avlägsna planeter återkommer också. Denna vända ska planeterna dock smyckas ut med mer individuell karaktär, vara mer detaljerade och innehålla mer att utforska jämfört med sist.

Bioware har kallat Mass Effect för en "RPG Shooter" och det lär inte råda någon brist på rymdig krutrök i uppföljaren. Striderna kommer att bli ännu mer kaotiskt explosiva och vi kan vänta oss en drös nya vapenklasser, som till exempel ett praktiskt raketgevär. Fler "biotics" (implantat som ger din karaktär förmågor som exempelvis slunga fiender med tankekraft) har också lagts till. Ett nytt system för att avgöra var du träffar (exempelvis) en nedrig robot med din futuristiska hagelbrakare finns också, mycket praktiskt om du vill skilja en robotkropp från ett robothuvud.

De romantiska inslagen kommer att bli lika välsnickrade och sofistikerade som i originalspelet, enligt Bioware. Romansmöjligheterna ska dock bli flera och man lovar fler karaktärer som vi kan träffa och ta med oss på uppdrag. Fler sexscener i stil med de i första spelet (som enligt Bioware startade "mediavärldens största överreaktion på ett spel någonsin") är sålunda att vänta...

För rollspelsfans bör Mass Effect 2 vara något att sätta högt (om inte högst) upp på önskelistan framöver. Den sofistikerade ettan hade en pampighet och valfrihet som gav otrolig mersmak och det ska bli spännande att se om Bioware kan uppfylla sina löften förutom "mer av allt"-pratet. I början av nästa år är det dags för vad vi räknar med blir ett oerhört medryckande rymdäventyr, proppat av massivt effektfulla speltimmar...

Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2
Mass Effect 2

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Relaterade texter

Mass Effect 2: ArrivalScore

Mass Effect 2: Arrival

RECENSION. Skrivet av Daniel Steinholtz

Commander Shepard fortsätter sin kamp för galaxens överlevnad i Biowares fjärde och sista expansion till Mass Effect 2. Vi har recenserat Arrival och är mycket nöjda

Mass Effect 2Score

Mass Effect 2

RECENSION. Skrivet av Daniel Steinholtz

Commander Shepard gör entré till Playstation 3 i en makalös sci-fi-saga du aldrig kommer att vilja glömma...

Få Mass Effect 2 helt gratis på PC

Få Mass Effect 2 helt gratis på PC

NYHET. Skrivet av Oliver Thulin

Detta har varit en spännande vecka för fans av EA:s Mass Effect-serie, inte minst för att vi äntligen fick ett bekräftat släppdatum (den 23 mars) för det kommande Mass...



Loading next content