Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Red Steel 2

Red Steel 2

Dags för nya svärd och pistoler. Red Steel 2 visades upp på E3 och ser betydligt fräschare ut än originalet. Men räcker en ny grafisk stil och ett tillbehör till Wimoten?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

När det första Red Steel släpptes till en purfärsk Wii var konkurrensen i genren nästan obefintlig. Sedan dess har actionspel som Mad World och No More Heroes höjt ribban för vad vi kan förvänta oss för våldsamma festligheter till vår lilla vita. När blickarna återigen riktas mot Ubisoft och deras Red Steel 2 är de betydligt mer kritiskt granskande än när originalet släpptes. Att presentera ett lika medelmåttigt actionspel som Red Steel är uteslutet. Rörelsekänsliga kontroller och nyhetens behag räcker inte längre. Ubisofts Parisstudio har massor att bevisa för en spelvärld som inte på något sätt suktat efter en uppföljare.

Som tur är har Red Steel 2 ett viktigt ess i rockärmen. Ny hårdvara är på gång i form av Nintendos nya Wii Motion Plus. Denna lilla tillsats är tänkt att ge oss den precision och känslighet vi började drömma om när Wii för första gången presenterades för allmänheten. Det är fritt fram att surt muttra för sig själv. Naturligtvis hade vi velat ha full precision från dag ett, istället för att få det sålt till oss som ett tillbehör långt in i konsolgenerationen. Men det är bara att kasta av sig besvikelsens bittra bojor. Red Steel 2 kräver och kommer förpackat med den nya tillsatsen.

Det är till de nya rörelserna och den uppgraderade rörelsekänsligheten hoppet står. Spelets existensberättigande avgörs helt av förmågan hos Wii Motion Plus. Om känslan av kontroll ökar kommer också inlevelsen och spelglädjen att följa. Dessvärre har vi har viftat planlöst i så många dåliga Wii-spel vid det här laget. Tanken på ett svärddrivet actionspel framkallar snarare cynism än förhoppningar. Men Wii Motion Plus har jag personligen aldrig haft nöjet att leka runt med. Och hellre fria än att döma.

Så om vi utgår från att svärdstriderna blir roligare än i originalet kan det vara värt att putsa upp katanan. För Red Steel 2 utlovar ännu fler strider med klingor än i originalet. Denna gång kommer faktorer som hur snabbt man svingar att påverka spelet. Hårdare slag tillfogar större skada. Även rörelserna spelaren utför kommer att härmas bättre på skärmen. Att taktiskt kunna byta mellan svärd och skjutvapen är nyckeln till att behärska striderna till fullo.

Att fritt kunna välja taktik i stridens hetta är en av de viktigare förbättringar som gjorts i spelet. I det första Red Steel fick man bara svinga loss när spelet lät en. I Red Steel 2 är det helt upp till spelaren att välja när det är dags att sprida skurar av kulor och när svärdet istället ska få tala. Som vanligt är det den vänstra analoga spaken som styr karaktären, pekande med Wiimote som styr siktet till handeldvapnen och viftande med densamma som styr svärdutfallen. Även när Wiimoten pekar utanför skärmen kommer spelaren att fortsätta ha kontroll över kameran. På pappret verkar Wii Motion Plus kunna lösa en rad av de problem som fanns i det första spelet.

Red Steel 2 utspelar sig i en framtidsstad placerad mitt i nevadaöknen. Både tekniskt och estetiskt ser det en bra bit trevligare ut än sin föregångare. Utvecklarna har använt sig av en serietidningsaktig grafisk stil som imponerar. Huvudpersonen är en cowboyinspirerad samuraj med boots på fötterna, hatt på huvudet och hämnd i sinnet. Även om spelet kretsar kring att brutalt avliva maskerade elakingar med stora byxor lyser blod och inälvor med sin frånvaro. Utvecklarna satsar med största sannolikhet på en låg åldersgräns för sitt verk.

Om man utvecklat ett spel man verkligen tror på, varför låter man det inte stå på egna ben? En ny produkt med en fräsch grafisk stil ska slippa förknippas med ett gammalt mediokert actionspel som ingen har speciellt goda minnen av. Jag förstår inte riktigt varför man inte valt att starta om på ny kula med ett nytt namn. Ingen jag stött på går runt och tänker "Red Steel rockade jäklar i min låda, ge mig mer av den prylen!". I jul får vi reda på om Red Steel 2 kan tvätta bort smutsen från sitt varumärke eller om spelserien även hädanefter kommer att stå för knappt godkänd medelmåttighet.

Red Steel 2
Red Steel 2
Red Steel 2
Red Steel 2
Red Steel 2
Red Steel 2
Red Steel 2
Red Steel 2

Relaterade texter

Red Steel 2Score

Red Steel 2

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Ubisoft blandar öst med väst och gör Red Steel 2 väldigt olik ettan. Enligt Jonas "Svärdet Är Mäktigare Än Pennan" Elfving är det bara en bra sak...

GRTV: Red Steel 2-intervju

GRTV: Red Steel 2-intervju

NYHET. Skrivet av Jonas Elfving

I februari släpps Red Steel 2 och förutom fräcka cowboyhattar blir det svärd- och pistolfighter med Wii-fjärren. Kolla in GRTV-intervjun med spelets skapare

Red Steel 2

Red Steel 2

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Love Bolin

Dags för nya svärd och pistoler. Red Steel 2 visades upp på E3 och ser betydligt fräschare ut än originalet. Men räcker en ny grafisk stil och ett tillbehör till Wimoten?



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy