Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Muramasa: The Demon Blade

Muramasa: The Demon Blade

Skaparna av Odin Sphere är tillbaka och har ett stämningsfullt ninjaäventyr med katanavass grafik på gång till Nintendo Wii. Vi har tittat närmare på vykortsvackra Muramasa: The Demon Blade

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Muramasa. Vem, eller möjligen vad, var egentligen det? Så här ligger det till; Muramasa var en berömd svärdmakare som levde och verkade i 1500-talets Japan. Denne farbror smidde svärd skickligare än någon annan, men Muramasa sägs ha varit både ond till sinnet och vrickad i pallet och enligt legenden skulle dessa mörka sidor ha smittat av sig på de svärd han tillverkade. Det är alltid förtretligt när sådant händer (mina smörknivar från träslöjden har absorberat mina vrickade sidor och måste alltid, alltid hållas inlåsta) men det är en utmärkt premiss för ett ninjaspel.

Muramasa: The Demon Blade till Nintendo Wii görs av Vanillaware, skaparna av Odin Sphere som släpptes till Playstation 2 i mars 2008 och var en råsnygg, konstnärlig och välberättad historia som dessutom bjöd på fartfylld beat 'em up med trivsamma RPG-inslag. Muramasa: The Demon Blade är precis lika omsorgsfullt designat, det ser ut att bli ett av de snyggaste spelen till Nintendo Wii någonsin, och även fullt med roliga ninjauppdrag.

I Muramasa: The Demon Blade hittar vi två spelbara ninjor; den rosaklädda tjejen Momohime och den dystre ninjagrabben Kisuke (fler karaktärer kan dock tillkomma när spelet blir färdigt). Banorna de båda springer genom måste klaras inom en tidsgräns, vilket kräver en snabb och effektiv slakt av fiendehorderna. Här finns fullt med oknytt från den japanska mytologin och precis när du har spöat spöken med träparaplyer och ett gäng vattendemoner måste en miniboss i form av en gigantisk hårboll, som tagen från jätten Goliats golvbrunn, tas hand om. För att slåss och att röra sig i de fantastiska miljöerna används antingen Wii-fjärr med nunchuk eller en Classic Controller och upplägget är lättstyrd hack and slash, men med vissa rollspelsinslag som gör håller upplevelsen intressant.

Båda karaktärerna har alltid två svärd med sig och dessa klingor kan ha olika egenskaper; tröga men kraftfullt, eller smidigt men klent. A-knappen och en snabb rörelse med Wii-fjärren genererar en större duns. Svärden har också olika specialattacker och dessa aktiveras genom att hålla in B-knappen. Specialsmällarna kräver dock att svärdens integritetsmätare är tillräckligt uppfyllda. Svärden kan gå sönder om de svingas för intensivt, men de repareras av sig själva när de inte används. Därför måste man likt en hockeycoach göra taktiska byten och låta killarna vila lite mellan varven. Får du helt slut på huggvapen ligger du risigt till om du inte snabbt hittar ett nytt. Tur då att ska finnas över hundra olika svärd med olika egenskaper att hittas i Muramasa.

Detta är en annons:

Det är lätt att bli ytlig när man studerar Muramasa: The Demon Blade, men det är mest roligt; det är inte alltid en självklarhet att dregla över grafiken när man snackar kommande Wii-spel. Som synes på alla screenshots är varje spelskärm i Muramasa: The Demon Blade ett mindre konstverk, vare sig vi fightas i landsbygd, uppe bland trädtopparna, uppe på hustak eller ute till havs bland meterhöga vågor. Miljöerna är byggda av flera lager vilket resulterar i ett fantastiskt djup och färgerna har en fantastisk lyster och studs i sig.

Spelet ser dessutom lika vackert ut i rörelse. Eftersom våra huvudpersoner rör sig svävande i hopp och attacker får hela spelupplevelsen en effekt som för tankarna till Crouching Tiger, Hidden Dragon och andra hopp-och-skutt-filmer i österländsk regi. Likheterna med de filmerna slutar inte där då Vanillaware dessutom har (precis som i Odin Sphere) skrivit en väldigt seriös och dramatisk storyline i Muramasa: The Demon Blade. Ett tema hos Vanillaware verkar vara att hålla vemodet uppe genom hela storyn och att alla av spelets karaktärer ska må taskigt på något sätt. Lite ensidigt berättande kan man hävda, men ack så vackert när det görs rätt...

Vi är riktigt sugna på att få spela Muramasa: The Demon Blade så snart som möjligt och vi känner oss säkra på att det finns ett spelmässigt djup bakom den vackra fasaden. Vad vi hoppas på är en uppsjö av läckra attacker, kluriga strategielement med spelets föremål samt en skön och okomplicerad spelkontroll. När Vanillaware börjar att bli klar med sin vackra saga ger vi dig förstås fler detaljer och till dess är det bara att drömma sig bort till det magiska österlandet med förtrollande områden och snabbfotade ninjor.

Muramasa: The Demon BladeMuramasa: The Demon BladeMuramasa: The Demon BladeMuramasa: The Demon Blade
Muramasa: The Demon BladeMuramasa: The Demon BladeMuramasa: The Demon BladeMuramasa: The Demon Blade
Muramasa: The Demon BladeMuramasa: The Demon BladeMuramasa: The Demon BladeMuramasa: The Demon Blade
Muramasa: The Demon BladeMuramasa: The Demon BladeMuramasa: The Demon BladeMuramasa: The Demon Blade
Muramasa: The Demon BladeMuramasa: The Demon BladeMuramasa: The Demon BladeMuramasa: The Demon Blade

Relaterade texter

Muramasa: The Demon BladeScore

Muramasa: The Demon Blade

RECENSION. Skrivet av Love Bolin

Att spelet är vackert visste vi redan. Den handritade 2D-grafiken imponerar. Men är det roligt att spela? Love har testat

2
Datum för Muramasa: Rebirth till PS Vita

Datum för Muramasa: Rebirth till PS Vita

NYHET. Skrivet av Jonas Elfving

Nu har vi fått ett premiärdatum för Aksys Games-spelet Muramasa: Rebirth till PS Vita. Den 25 juni släpps spelet i Nordamerika, och det återstår att se när det kommer hit



Loading next content