Svenska
förhandstittar
Mario Kart 8

Mario Kart 8

Det har gått ett tag sen vi fick vår första titt på Mario Kart 8. Under den gångna veckan har vi ägnat tid med en mer matig version av det snart färdiga spelet, men mycket är fortfarande hemligt...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

När Gamereactor nyligen fick chansen att spela Mario Kart 8 hos Nintendo såg vi fyra utsuddade turneringar utöver de fyra vi kunde spela. En del karaktärers ansikten skymdes av stora frågetecken. Det är uppenbarligen sådana kartförare som vi kommer låsa upp allteftersom. Vi har även tidigare hört talas om en funktion för att göra videoklipp av loppens höjdpunkter, men den syns inte någonstans.

Vad vi däremot fick var följande: fyra Grand Prix-turneringar där varje turnering bestod av fyra banor vardera, helt enligt Mario Kart-tradition. Vi fick det största urvalet av förare att välja mellan hittills (Yoshi är dock fortfarande min favorit) och funktionen att skräddarsy våra karts. Det erbjöds multiplayer för två och fyra spelare på delad skärm, och vi fick även möjligheten att se det gångna loppets höjdpunkter.

Mario Kart 8
Färgglatt, vackert och händelserikt. Ögonen blir ordentligt stimulerade i Mario Kart 8.

Allt detta är mer än tillräckligt för att hålla oss sysselsatta under vår tre timmar långa session med spelet. Vi fick sällskap av tre andra från spelpressen och hade en hel del att välja mellan sett till kontrollmetoder; Wii-fjärren, Wii U Pro-kontrollen och såklart själva Gamepaden. Vår dom är att Pro-kontrollen slår de andra metoderna sett till komfort. Att använda axelknapparna för att sladda och frontknapparna för att använda föremål funkar fint men händerna kan lätt krampa med Gamepaden. Även om pekplattan kan användas som separat skärm kommer du vilja hålla ögonen på TV-skärmen. Mario Kart 8 gör nämligen precis vad vi förväntar oss från en förstapartstitel i HD - det skimrar.

Det är trevligt att kunna prata om en Nintendo-titel och berömma grafiken. Du kommer inte att lägga märke till bakgrundsdetaljer med fyra spelare på samma skärm, men de finns där. Precis som med Super Mario 3D World har Nintendo satsat på färg framför detaljer men banorna sticker ut med lockande klarblå himlar, reflekterande pölar, packade arenor, avlägsna berg, vidsträckta horisonter, fyrverkerier och mycket mer.

Den nya antigravitationsmekaniken har låtit utvecklarna sätta en F-Zero-lik prägel på några av banorna. I singleplayer kommer du se vägarna skjuta upp mot skyn eller på långt avstånd svängas upp på vertikala väggar. Ett par minnesvärda stunder involverade ett race där vi körde upp längs med ett vattenfall, samt en kurva på Mario Circuit som gick från horisontal till vertikal i ett svep.

Mario Kart 8
Om du hellre åker motorcykel går det att göra just så, och det kommer med fördelen att man ser lite, lite tuffare ut än de andra.

Antigravitationen känns som en mycket mer framträdande nyhet för serien än vad svävare och glidflygare gjorde, både för den visuella upplevelsen och spelbarheten. Man får en tillfällig fartökning när man studsar från en annan förare i antigravitation så med lite övning kan man lära sig att verkligen slunga sig fram genom dessa sektioner.

Genvägar finns det massor av och banan Toads Turnpike är ett bra exempel på detta. Man kan undvika långa, trafikerade passager genom att ta sig upp på de intilliggande väggarna med hjälp av boostplattor.

Dessa banors design är inte lika frenetiskt intensiva som de man finner i exempelvis i F-Zero GX (det futuristiska arkadracingspelet som hade gett en arkitekt epilepsi) men alla tillskott till den väl beprövade formeln är välkomna. Och antigravitationen fungerar som mer än bara kosmetiskt krimskrams.

Problemet är (och vi hoppas vi blir motbevisade av de fyra ännu icke uppvisade turneringarna) att det inte används tillräckligt. De nya banorna som erbjuder dessa sektioner använder dem sparsamt. Vi önskar att Nintendo bara sneglade på vad Sega gjorde med F-Zero GX och tog inspiration från det.

De fyra turneringarna vi spelade är proppade av omgjorda klassiker som erbjuder väldigt lite nytänkande för att nyttja de fräscha funktionerna. När du sett de nya grejerna känns de platta, cirkulära banorna som Moo Moo Meadows eller Dry Dry Desert tråkigt tama. Vi har till slut kommit till punkten där vi sett samma gamla banor ett par gånger för mycket.

Inte ens nya vapenföremål kan få gamla banor att kännas fräscha. Av de nya föremålen som finns här, fick vi leka med en bumerang som slungas rakt fram eller rakt bakåt och kan användas tre gånger innan den försvinner, och en Piranha-planta som slukar fiender eller föremål som kommer för nära. De klassiska föremålen såsom svampar, Bullet Bills, röda och gröna skal och så vidare finns också här - med vissa kosmetiska förändringar.

Och de klassiska racingfällorna återvänder. Vi pratar inte om banspecifika faror, även om korna och mullvadarna på Moo Moo Meadows kan vara riktiga avskum, utan mer om "jag har blivit träffad tre gånger i rad, jag ska döda någon nu"-fällan. Blir du träffad så förlorar du mest troligt din position och då förlorar du dina fartökande mynt. Ett rött skal kan betyda skillnaden mellan första och åttonde plats.

Mario Kart 8
Nintendo blandar gammalt med nytt, som vanligt.

Det är Mario Kart-tradition och det är fortfarande frustrerande. Nu mer än någonsin önskar vi att Nintendo vågade pilla och knåpa med formeln. Vi pratar inte om någon kontringsattack men kanske något som skulle lindra smärtan som uppkommer när man råkar ut för den där trippelträffen. Kanske en kort återhämtnings-boost som behöver noggrann tajming, ungefär som den första boosten man kan få i loppets början om man drar igång motorn vid rätt tillfälle.

Mario Kart 8 är det snyggaste spelet i serien hittills. Här finns en del nya idéer men vi behöver få se mer av dem på banorna vi fortfarande inte fått chansen att spela på. Det är samma multiplayer-anda med en del bekanta banor. En mix av nytt, gammalt och lånat.

Risken att Mario Kart skulle bli en "best of"-samling som släpps en gång per generation finns alltid. Men Nintendo har en chans att bryta sig loss från det nu. Färska idéer gör mer än en finare yta oavsett hur bra serien ser ut i högupplöst form. Låt oss hoppas att de vill omfamna framtiden snarare än det härliga förflutna.

Mario Kart 8
Man kan nästan höra Nintendos klassiska vattenbana-xylofoner ljuda.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Relaterade texter

PC-emulator kör nu Mario Kart 8 i 8K

PC-emulator kör nu Mario Kart 8 i 8K

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Ja, inte för att du (eller vi) kan kika på klippet från emulatorn som rullar Mario Kart 8 i 8K, men drömma går ju alltid. Och det faktum att Cemu-emulatorn, som tidigare...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy