Trials HD var en av de bästa Xbox Live Arcade-exklusiva titlarna under hela den föregående konsolgenerationen. Trials HD och Trials Evolution var båda fyllda av attityd och renodlad spelglädje, något som inte förändrats i och med Red Lynx nu stundande Trials Fusion. Den enskilt största nyheten i Fusion är att plattformsexklusiviteten övergetts och att spelet skeppas till både PC och Playstation 4, vid sidan av de två senaste maskinerna från Microsoft.
Redan från start är det tydligt att Trials Fusion inte ämnar att uppfinna hjulet på nytt. Allt känns mycket välbekant och välfungerade. För att ta itu med de många utmaningarna som ligger framför dig på vägen är det skönt att veta att den precisa och semirealistiska fysiken från de tidigare delarna är kvar. Tävlingselementet är också det väldigt närvarande, framförallt när vänner blandas in i spelet och jakten efter rekordtiderna startar. Att försöka slå tidigare varvrekord och höga poäng innebär också att du mycket snart befinner dig sittandes med munnen öppen och formar orden "Bara. En. Gång. Till!"
Medan kärnan i upplevelsen är mycket lik seriens föregående avsnitt, har det här fortfarande tilldelats utrymme för några nya element som känns mycket fräscha och välkomna i sammanhanget. Utseendet har exempelvis fått sig en ordentlig boost. Trials Evolution var inte alls dåligt i detta avseende, men Fusion gasar på med betydligt bättre effekter och trevliga detaljer; allt från solnedgångar till Star Trek-liknande stadsvyer i krom och glas. De bruna plankorna, mörka grottorna och skabbiga fabrikernas tid är förbi - detta är en mycket mer futuristisk och färgglad värld att vansinneshoppa i.
Trials och Skill Games är fortfarande spelets två fundamentala spellägen, men utöver dessa finns här också FMX, som handlar om att uppnå högsta möjliga poäng genom att utföra olika luftburna tricks. Dessa bygger enbart på spelets egna fysiksystem och Red Lynx har inte använt sig av några inbyggda animeringar eller liknande för att måla upp sin vision. Spins och sommersaults utförs naturligt genom att flytta sin vikt på motorcykeln, medan alla andra trick utförs med den högra analoga spaken. Din framgång i FMX baseras helt och hållet på din kännedom med motorcykelfysiken och de olika trickens differens.
FMX känns relativt simpelt, men samtidigt lika intuitivt som Trials alltid har varit. Lyckligtvis verkar det finnas tillräckligt med trick för att hålla intresset uppe och att utföra dem på rätt sätt visade sig vara en större utmaning än väntat. För att nå de höga poängen krävs det att du tar risker och utför de allra farligaste greppen med kirurgprecision. Knappast överraskande är gränsen mellan en fin plats på topplistan och allvarliga kroppsskador alltid subtil.
Den äldsta spelläget, Trials, har också fått ett par nya finesser. Varje nivå i Trials Fusion har tre utmaningar och flera hemligheter som kan ändra helt hur resten av banan fungerar. Om du exempelvis stannar till på tennisplanen i en av banorna kommer du snart att befinna dig i en absurd tennismatch med en pingvin. Det finns massor av små överraskningar likt denna som återigen visar prov på Red Lynx sinne för humor.
Dessa bonusutmaningar innebär naturligtvis ett större återspelningsvärde, men den verkliga tidslukaren i paketet kommer onekligen att bli kartskaparläget, som denna gång ser ut att bli bättre än någonsin. Återigen får de mest kreativa spelarna utlopp för sina artistiska färdigheter genom att skapa sina egna nivåer, minispel och utmaningar som sedan delas med världen genom enkla knapptryck. Just själva skapardelen ser mycket lättare ut än tidigare och även om vi inte har haft möjlighet att prova det ännu har utvecklarna visat att det är fullt möjligt att virka ihop en fullt fungerande bana på mindre än en minut. De lovar också att det inte kommer att finnas en brist på objekt att använda och refererar till de dryga 1000 saker som kan ändras i både funktion och storlek, för att se till att även de mest ambitiösa spelarna kan leva ut sina drömmar.
Det är mycket svårt att hitta något negativt att säga om Trials Fusion, då allt vi hittills sett har lämnat en positiv känsla. Kvar finns alla de starka aspekterna i spelseriens huvudrot och jag har under min tid med spelet inte haft en enda tråkig sekund. Om något så kan jag möjligtvis kritisera det faktum att de nya banorna, trickhoppandet i FMX, den förbättrade grafik, multiplattformsstödet och de extra utmaningarna inte arbetar aktivt för att styra serien i outforskat territorium. Men jag måste samtidigt ställa mig frågan: varför laga något som trots allt inte är trasigt? Allt tyder på att Trials Fusion kommer att bli en framgång likt sina föregångare, och det bästa av allt är nästan att vi inte behöver vänta särskilt länge till innan vi på allvar kan pumpa in timmar i motorcykelkasoset. Trials Fusion släppas 17 april till PC, Xbox 360, Xbox One och PlayStation 4.