Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Resident Evil 5

Resident Evil 5

Vi flög till Las Vegas för att närvara på Capcoms "Captivate 08". Ett av de spel som visades upp var nya Resident Evil 5. Här är våra intryck av spelet

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Skräck kan vara en mörk skugga som rör sig misstänkt på gatan nedanför. En vind som får en trädgren att gnida sig mot ett fönster i höstnatten. Eller kanske en ryckning i mungipan som avslöjar avsikten bakom ett falskt leende. Den kan också vara betydligt mer rättfram. Som till exempel en människa smittad med vansinne som springer mot dig medan en stor köttblomma med tänder tränger ut ur hans mun för att tugga på ditt ansikte. Allt detta medan ett stort monster svingar en ännu större klubba mot dig. Resident Evil 5 tillhör den senare kategorin.

Gamereactor har tagit en snabb tur till Zombieland för att elda på våra redan höga förväntningar på Resident Evil 5. I Las Vegas fick vi en liten del av det efterlängtade skräckspelet demonstrerat. Vi hann också med att sitta ned och prata med Masachika Kawata, den fåordiga medproducenten av Resident Evil 5.

Chris Redfield är tillbaka, denna gång är han på väg till Afrika för att undersöka ursprunget till ett virus som förvandlar vanliga människor till rabiata dödsmaskiner. På andra sidan världen sitter ett gäng spelskribenter i ett hotellrum i Las Vegas och drar en kollektiv besviken suck. Allting tyder på att vi är samlade för att se ännu en trailer. En trailer är väl trevligt i sig, men den är inte värld en flygresa över halva jordklotet. Men efter att artighetsapplåderna efter trailen lagt sig plockas en handkontroll upp och stämningen i rummet blir mer avslappnad. Vi ska trots allt få se en spelbar sekvens från Resident Evil 5. Äntligen.

Resident Evil 4 var en av den förra generationens största spelupplevelser. Ett fantastiskt skräckspel som belönades med högsta betyg när det släpptes till Gamecube för något år sen. Dessutom var det ett modigt spel. En renodlad skräckserie med zombiefokus förvandlades till något snabbare och mer actionorienterat. Såhär i efterhand kan vi konstatera att det var rätt beslut att byta ut zombies och seg skräckstyrning mot arga spanska bönder och intensiva eldstrider. För en spelserie som varit med och definierat genren var den nya riktningen förvånande djärv.

Detta är en annons:

Uppföljaren är inte i alls lika modig. Istället får vi se ett Resident Evil som tar alla beståndsdelar från sin föregångare och sätter ihop ett spel som inte tar några stora steg framåt. Men fega uppföljare är inte alltid av ondo och förutsättningarna kunde vara sämre. Det sitter en hel skräcksuktande spelvärld och längtar efter ett nytt kapitel i sagan. Framgångsreceptet från Resident Evil 4 är en stadig grund att bygga på och semestern i Afrika ser ut att kunna leverera minst lika mycket som den spanska glesbygden från fyran.

Jag frågar Masachika Kawata om det är svårt att göra ännu ett spel i en så långlivad spelserie. "Den första svårigheten är all press från fansen. De förväntar sig en viss typ av spel och det är upp till oss att leverera ett spel som lever upp till deras förväntningar. Samtidigt vill vi som kreativa spelskapare göra något helt nytt. Att försöka infria förväntningarna och att samtidigt förnya spelserien är en de svåraste utmaningarna."

Det vi hittills sett från Resident Evil 5 är ett spel med mycket ljus, jag bad Masachika Kawata kommentera detta normbrott från traditionella skräckspel. Han svarar "Vi har använt mörkare teman i de tidigare Resident Evil-spelen, men den här gången ville vi prova något nytt. Vi ville hitta ett nytt sätt att uttrycka skräck. Men det är inte bara ljuset som är det nya temat, snarare samspelet mellan ljus och mörker. Där det finns ljus finns det automatiskt också skuggor. Och när man går från ljus till mörker behöver ögonen en stund att anpassa sig till de nya förhållandena..."

Miljön som visats i de trailers som släppts föreställer den afrikanska landsbygden. Staden vi sett är enligt uppgift från spelets huvudproducent Jun Takeuchi fyra gånger så stor som byn som Resident Evil 4 inleddes i.

Detta är en annons:

Det är i denna stad vi i en spelbar sekvens från Resident Evil 5 får se en svettig Chris försöka försvara sig mot en hord monster. För ovanlighetens skull gör elakingarna faktiskt inte allt för att förvandla honom till middag. Nu är spelet bara klart till 60 % och en av områdena som behöver putsas till är den artificiella intelligensen. Det ser för närvarande ut lite som om Chris anfalls av riktigt ondskefulla yra höns som ibland inte riktigt vet vad de ska ta sig till i stridens hetta. Men utvecklarna ursäktar afrikanernas brist på blodtörst och berättar att all action kommer att vara intensiv nog när spelet är färdigställt.

Trots zombieliknande beteende är spelets fiender kapabla till mer än spelseriens gamla signum-fiender. Vapen svingas, de smittade människorna klättrar och verkar samarbeta när de slår sig in i rummet där Chris söker skydd. En gigantisk människoliknande varelse med huva svingar en klubba så att delar av husväggarna krossas och alla som kommer i vägen flyger som vantar. Även om jag inte själv håller i spelkontrollen får jag en känsla av den panik slutresultatet kommer att ge mig om mindre än ett år.

All övrig information om spelet kommer att portioneras ut i små lättsmälta förpackningar under tiden som är kvar innan spelets släpps nästa år. Många av mina frågor får inga svar, andra hänvisas till årets E3-mässa. Mina frågor om ryktena om co-op, vem tjejen är som visas i den nya trailern eller om det kommer att komma någon ny cool handkontroll lik motorsågskontrollen från Resident Evil 4 besvaras ej. Trots brist på information så vet vi egentligen allt vi behöver för att våra förväntningar redan ska vara på topp. Ett nytt snyggare Resident Evil räcker som lockbete. På redaktionen slipar alla sina argument för att få vara den som lägger vantarna på recensionsexemplaret.

Resident Evil 5Resident Evil 5Resident Evil 5Resident Evil 5
Resident Evil 5Resident Evil 5Resident Evil 5Resident Evil 5
Resident Evil 5Resident Evil 5Resident Evil 5Resident Evil 5

Relaterade texter

Resident Evil 5Score

Resident Evil 5

RECENSION. Skrivet av Mattias Hegerius

Bortsett från ett något svalt mottagande är det mer än bara klimatet som hettar till när Capcom sprider sin epedemi vidare

Co-op... Kung eller anus?

Co-op... Kung eller anus?

ARTIKEL. Skrivet av Marie Liljegren

Jag sitter och sorterar och fixar i min spelhylla och mina händer slutar upp med dammandet när spelet som vilar i dom väcker minnen och en hel del saknad. Resident Evil 5...



Loading next content