Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
förhandstittar
Phantasy Star Online 2

Phantasy Star Online 2

Det klassiska onlinerollspelet Phantasy Star Online har fått en uppföljare. Vi kikar närmare och berättar varför det är värt att fortsätta vänta...

Phantasy Star Online var ett av de stora flaggskeppen till Segas sista konsol, Dreamcast, och släpptes i december 2000 i Japan för att senare landa här i europa några månader senare. Det var en progressiv tolkning av Segas stora avtryck i rollspelsgenren, den legendariska Phantasy Star-serien. Eftersom internetmodemen snabbt spred sig runt i världen på den tiden och eftersom Dreamcast på riktigt blåste liv i onlinespelandet på konsoler kändes en onlinebaserad del i serien som ett ganska självklart, men samtidigt järvt, steg. Sagt och gjort, spelet en klassiker som både kammade hem fina betyg och banade vägen för hur konsolspel ska spelas online.

Phantasy Star Online 2
En kvinnlig karaktär av rasen Newman, inte direkt en Seinfeld-Newman.

Ett rågat decennium senare har Sega nu släppt uppföljaren, Phantasy Star Online 2 till PC och Ps Vita, som än så länge endast finns tillgängligt i Japan på grund av grova förseningar av den västerländska versionen. Detta är dock inget som stoppat engelskspråkiga fans från att tidigt ta del av upplevelsen, tack vare engelska patchar och inofficiella servrar endast för engelsktalande. Sega har för uppföljaren valt att gå efter en gratismodell med frivilliga mikrotransaktioner av riktiga stålar, något som oroat många eftersom det oftast brukar leda till en totalt balansförödande röra där de som har råd att lägga mest pengar på spelet får de absolut bästa föremålen och således det absoluta övertaget.

Phantasy Star Online 2
På rymdstationen går det ypperligt bra att tjabba runt med livs levande främlingar.

Detta har dock visat sig vara ett ytterst litet problem då riktiga pengar mest kan köpa kosmetiska detaljer och diverse mindre spelmässiga bekvämligheter som inte direkt ska påverka en spelares resultat något märkvärdigt jämfört med gratisspelares.

En ny spelare skapar sin egen karaktär och börjar med att välja en av tre raser; de helrobotiska CAST, de mänskliga Humans eller det androida och helfiffigt namngivna mellantinget Newmans (som mest för tankarna till en ras av små plufsiga karlar, likt Newman i Seinfeld).

Phantasy Star Online 2
Vapnen är många och lätta att byta mellan.

Det finns också tre olika klasser att välja mellan, en för närstridsbenägna, en för de som föredrar att attackera på håll och en för magianvändare. I Phantasy Star Online 2 behöver spelare dock inte sitta och klia sig i huvudet och göra massor av research innan man väljer sin klass, för dessa kan nämligen ändras hur många gånger som helst under spelets gång, utan att behöva skapa en ny karaktär. Varje karaktär levlar istället varje klass individuellt, och det blir därför som att varje spelare har tillgång till tre karaktärer i en. Det finns dock inga krav, om man hellre vill grinda loss med sin favoritklass är det bara att tuta och köra, men möjligheten är både smart och lockande.

Phantasy Star Online 2
Likt Monster Hunter-serien, går mycket ut på att dra iväg ett gäng och knacka stora bossar.

När en karaktär väl är färdig börjar äventyret på en rymdstation som fungerar som en hubvärld, där spelaren kan köpa bättre föremål, ta sig an uppdrag eller bara relaxa, om man nu skulle vilja det. Inför ett uppdrag går det, i vanlig ordning då det rör sig om ett onlinerollspel, att teama upp med andra livs levande spelare. Skulle man inte ha tid eller lust att hitta ett bra band av äventyrare går det dock lika bra att ta med sig ett gäng av botar, antingen karaktärer som framträder i storyn eller, likt Capcoms lösning i Dragon's Dogma, självspelande versioner av dina vänners avatarer.

Nog för att det går att genomföra uppdrag helt solo, men Sega uppmuntrar alla spelare att resa i flock. Om gruppen är större uppstår nämligen fler fiender vilket i sin tur innebär fler belöningar. Dessa skatter som spelvärldens otyg lämnar efter sig är dock personliga för varje spelare, som således alltså kan vältra sig i alla godsaker utan att någonsin behöva bråka med sina kamrater om vem som förtjänar vilket loot.

Väl ute på uppdrag slumpgenereras omgivningarna som spelarna rör sig i. Detta hade kunnat vara ett enkelt knep för att förhindra att områden blir tjatiga. Dock är det lite väl små förändringar vi ser, och istället för att anstränga sig för att skapa få väluttänkta, olika områden, serveras nu istället snarare oändliga versioner av väldigt snarlika miljöer.

Phantasy Star Online 2
Striderna är actionfyllda, och faktiskt ganska läckra.

Detta hindrar dock inte Phantasy Star Online 2 från att kännas lovande. Med sina actionfyllda strider och sin klassiskt omisskännliga Sega-design, som lyckas stimulera retronerven och samtidigt kännas modern, är det en skam att vi i väst inte fått uppleva det ännu. Särskilt PS Vita-versionen skulle med all fördel få lägga en välbehövlig hand på plattformen som ännu inte blivit varm i kläderna här borta. Några exakta datum finns ännu inte, men löftet om att vidarelansera spelet kvarstår. Så vi fortsätter vänta snällt, hoppfulla, men smått otåliga.

Phantasy Star Online 2
Phantasy Star Online 2
Phantasy Star Online 2
Phantasy Star Online 2

Relaterade texter

Inget regionslås i Phantasy Star Online 2

Inget regionslås i Phantasy Star Online 2

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har trevligt nog haft orsak att skriva om Phantasy Star Online 2 flitigt på slutet, ett spel flera av oss ser mycket fram emot efter åtta års väntan (det lanserades år...

Snart startar Phantasy Star Online 2-betan

Snart startar Phantasy Star Online 2-betan

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Vi vet egentligen inte vad som hände, men efter att Phantasy Star Online 2 ursprungliga släpptes i Japan för åtta år sedan, så blev det kvar i Asien. De har kommit till...



Loading next content