Rörelsebaserade sportspel är ett koncept som låter så oerhört rätt när man tänker på det. I tanken alltså. Tyvärr har Microsoft och Rares tidigare försök inte varit mycket att hänga i granen. Både Kinect Sports och Kinect Sports Season 2 belönades med mediokra betyg från vår redaktion. Men med en ny konsolgeneration och en ny Kinect-kamera kommer nya tag. Och så fort vi lägger ögonen på Kinect Sports Rivals för första gången ser vi en klar och tydlig förbättring.
Den nya grafiska stilen är färgglad, effektfullt intressant och samtidigt vuxnare än i tidigare iterationer. Det ser helt enkelt mer ambitiöst ut, och med nya grenar så som prickskytte, bergsklättring och vattenskoter så känns det även som att det kommer stämma in på det spelmässiga.
Innan man börjar spela Kinect Sports Rivals bjuder dock Kinect-kameran dig på en fullkroppsskanning, och du ser hur ditt ansikte återskapas på TV-skärmen med hjälp av tusentals små partiklar. Din nynna konverteras därefter till någon slags datoranimerad dubbelgångare som ser ut att vara hämtad från en Pixar-film, och det sista steget är att ansiktet placeras på en elitidrottares kropp. Det är coolare, snyggare och framförallt mer imponerande att skåda än förra generationens avatarer. Det är också ett trevligt smakprov på hur kraftfull den nya kameran är.
På förhand känns det faktiskt som att mycket av det vi störde oss på i de tidigare spelen kommer att bli åtgärdat tack vare Kinect 2.0. Microsofts nya högteknologiska kamera har inga som helst problem att urskilja mellan de som bara hejar på i bakgrunden och de som faktiskt deltar i spelet. Kameran är även mer effektiv när det kommer till spelyta, vilket betyder att det inte krävs lika mycket rum i hemmet för att man ska kunna leva ut sina fotbollsproffsdrömmar framför dumburken.
Att nya Kinect är så pass mycket bättre och snabbare på att läsa av rörelser är någonting som får Kinect Sports Rivals att kännas många gånger hetare än föregångarna. Under den nya grenen Wake Racing (som väcker underbar Wave Race-nostalgi hos redaktionen) gasar man sin vattenskoter genom att knyta sin näve som om man greppade ett riktigt styre. Det är en snabb och liten rörelse som Kinect 2.0 verkar hantera utmärkt, vilket talar om hur pass responsiv spelkontrollen kommer att vara i det fullständiga spelet.
En annan punkt som serien tidigare fått kritik för är att grenarna känts väldigt ytliga. Fotboll och bowling har nästan fungerat som minispel tidigare, men Rare menar att den nya kameran tillåtit dem att göra alla grenar mer färdighetsbaserade. Tennis kommer nu handla om vilken typ av swing man lyckas göra, och prickskyttet ska kräva hög precision för att bemästra.
Med det sagt så finns det vissa saker som inte kommer kunna förbättras bara för att man har ny utrustning att leka med. Mycket handlar som speldesign, och därför är det oerhört svårt att säga hur pass ambitiösa spelupplevelser vi kommer att bjudas på när Kinect Sports Rivals väl släpps nästa år. Vi håller tummarna att det kommer vara kul i längden att svinga ett osynligt tennisracket, och att Wake Racing visar sig ha ett lite djupare karriärläge så att det inte bara är en kul grej man prövar på i några minuter.
Det vi är ute efter är helt enkelt en upplevelse som vi kan engagera oss i under en längre tidsram. Med tanke på seriens historia så är alltså frågetecknen många, men en sak är åtminstone säker: Ett Kinect Sports-spel har aldrig haft så hög potential tidigare, och därför hoppas vi att det är tredje gången gillt som gäller för Rare.