Svenska
förhandstittar
The Bourne Conspiracy

The Bourne Conspiracy

High Moon Studios tar sig ann superagenten Jason Bourne och ger oss ett spel helt befriat från Matt Damon. Petter Mårtensson har kikat närmare och berättar allt du behöver veta

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Jason Bourne är stenhård, en amerikansk James Bond för en ny generation. Kanske inte lika stilig som Sean Connery i små badbyxor och med hårig bringa, men ändå en riktig agent. Och efter tre filmer är det dags för ett spel, The Bourne Conspiracy, som blandar element från filmerna och böckerna i en salig, och våldsam, blandning.

För The Bourne Conspiracy baserar sig inte enbart på filmerna med Matt Damon i huvudrollen, utan tar även inspiration från Robert Ludlums böcker om Jason Bourne. Det blir uppenbart ganska snabbt när man tittar på bilder från spelet och upptäcker att huvudpersonen inte alls påminner om Matt Damon. Om det handlar om att man inte kunde få rättigheterna till det, att Matt Damon har sagt att han inte längre vill spela Bourne (vilket har påståtts från vissa håll), eller om High Moon Studios inte vill förknippas med traditionellt dåliga licensspel låter jag för stunden vara osagt. Men lite förtroendeingivande känns det faktiskt, precis som att spelet inte stressats fram för att släppas samtidigt som en ny film.

Jason Bourne är ju en riktig superagent, så spelet utlovar en hel del action - dels handgemäng, dels en hel del skjutande. Men är man agent måste man ju kunna smyga förbi trubbel också, så vi lär få se en hel del av den varan också.

När det kommer till striderna använder sig The Bourne Conspiracy av vad spelmakarna kallar för en adrenalinmätare, som när den är full låter dig utföra mer eller mindre spektakulära specialattacker mot fiender runt dig. På sättet det verkar fungera på låter det nästan som en blandning av de allt mer populära såkallade "quick time events" (se exempelvis Shenmue och Fahrenheit) eller sättet som vissa av striderna hanterades på i exempelvis God of War eller Heavenly Sword. Sätt igång en attack, hamra på knapparna i rätt ordning, och Jason gör processen kort med de personer i hans omgivning som vill honom ont.

Vi har hört det förut, absolut. Det är ganska grov gäspvarning på det där. Förhoppningsvis så vet High Moon Studios vad de sysslar med. Det gjorde de förvisso inte riktigt när de gav oss Darkwatch för några år sedan (ett spel som allas vår Jesper Karlsson förärade med 5/10 i betyg), men man kan ju hoppas att de har lärt sig en del sedan dess.

Om inget annat så kan man ju hoppas att grafik är något High Moon ska ha blivit bättre på sedan Playstation 2- och Xbox-tiden. The Bourne Conspiracy ser ganska bra ut i nuläget, även om karaktärerna och omgivningarna känns gamla stela och tråkiga. Så länge det finns en mångfald av dem och de är varierade nog för att passa in i en hårdkokt agenthistoria så är det något vi kanske kan leva med. De har ju dessutom till sommaren på sig att piffa till den lite, så det kanske blir snyggare än vad det ser ut att vara idag. Sen brukar det ju aldrig bli så, hur mycket vi än hoppas, men...vem vet?

Mycket hänger ju såklart på spelets handling, hur mycket av Bourne-känslan som lyckas förmedlas i spelbar form. Genom att plocka från både böckerna och filmerna så får High Moon Studios chansen att göra något nytt med karaktären, vilket öppnar upp för en hel del intressanta möjligheter.

Jag tror faktiskt att High Moon gjorde helt rätt i att skärma av sin version av Jason Bourne från Matt Damon, vilken anledning som nu ligger bakom egentligen. Vi behöver lite fler schyssta agentspel, med en skön thrillerkänsla och manglig superaction, och jag hoppas verkligen att den potential som licensen trots allt har inte slarvas bort någonstans på vägen. Har det hela bara rätt inlevelse så kan jag förlåta Jason Bournes stelhet ganska snabbt.

Men jag vet vad du antagligen tänker vid det här laget. "Ännu ett trött licensspel utan charm och spelglädje". Och absolut, det finns en stor risk att det kommer att bli så. Det är svårt att leta reda på egentliga anledningar till att se fram mot The Bourne Conspiracy just nu.

Smyga har vi gjort förr, råbarkad action har vi upplevt gång på gång tidigare, och att kunna använda objekt i omgivningen som dödliga vapen har redan gjorts bra i andra spel. Vi kan helt enkelt bara hoppas på att High Moon Studios vet något som vi inte vet, att de har hittat den där formeln som kommer få dig och mig att spela som Jason Bourne i sommar och älska varje minut av det.

The Bourne Conspiracy är just nu som spelvärldens svar på Schrödingers katt-problemet. Jag ger det ungefär 50% chans att bli bra, 50% risk att bli överhajpad smörja. Till sommaren kommer vi kunna öppna lådan och se hur innehållet ser ut.

The Bourne Conspiracy
The Bourne Conspiracy
The Bourne Conspiracy
The Bourne Conspiracy
The Bourne Conspiracy
The Bourne Conspiracy
The Bourne Conspiracy
The Bourne Conspiracy

Relaterade texter

The Bourne Conspiracy

The Bourne Conspiracy

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Petter Mårtensson

High Moon Studios tar sig ann superagenten Jason Bourne och ger oss ett spel helt befriat från Matt Damon. Petter Mårtensson har kikat närmare och berättar allt du behöver veta



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy