Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Naruto: Clash of Ninja Revolution

Naruto: Clash of Ninja Revolution

Naruto skriker och kämpar sig in på ytterligare ett format efter att ha invaderat Playstation 2, Nintendo DS och Xbox 360 i tur och (o)ordning. Hur håller ett gammalt upputsat Gamecube-spel några år senare?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Naruto är ett offer för dålig timing. När Naruto var som störst i Japan började Tomy ge ut serien Naruto: Gekitou Ninja Taisen till Gamecube, samtidigt som Namco Bandai utvecklade Naruto: Narultimate Hero-spelen till Playstation 2. Allt var frid och fröjd och båda serierna fick nya karaktärer allt eftersom tv-serien fortsatte.

Det hela blev mer komplicerat för oss västerlänningar däremot. Här började serien sändas tre år senare, 2005, och därför kunde man inte gärna släppa spelen som handlade om saker som ännu var långt borta. Nu har Playstation 2-serien därför precis kommit igång, men det fungerar ju ändå helt okej eftersom konsolen lever och har hälsan som budgetformat där Naruto passar perfekt för publiken.

Gamecube, däremot, har inte mycket till marknad längre. Även om någon ambitiös leverantör skulle få för sig att skicka ut spelet i affärerna är det inte många som ens har hyllplats kvar åt den gamla konsolen, och därmed är de gamla utmärkta spelen rätt bortkastade hos oss. Samtidigt har det allra senaste Naruto-spelet i Japan, med de nya, äldre karaktärerna, släppts till Wii. Karaktärer som vi inte lär få se förrän 2010 ungefär med nuvarande utgivningstakt.

Lösningen? Jo, 8ing, den japanska utvecklaren som pysslade med Bloody Roar-serien innan man fick Naruto-licensen, har helt enkelt tagit Wii-spelet, rivit ut allt vad story och karaktärer heter, och istället klistrat in figurerna som ungefär motsvarar de som fanns med i det andra Gamecube-spelet.

Detta är en annons:

Resultatet blir en aning blandat och inte så lite drabbat av identitetskris. Det känns direkt att spelet är ett urgammalt Gamecube-spel som inte fått minsta lilla ansiktslyft av att hamna på Wii. Samma kantiga karaktärsmodeller som i det spel som Jonas gladde sig över 2003 och bjöd in alla bekanta (och diverse fullkomliga främlingar från gatan) för att spela känns inte så extremt heta 2007. Till råga på allt saknas några gamla favoriter, som visserligen kanske kan klassas som bortglömda i serien vid det här laget, men ändå borde finnas med.

Spelmässigt är Naruto: Clash of Ninja en ganska trevlig sysselsättning. Man kan spela fyra samtidigt och dela upp sig på lag eller var ninja för sig själv. För att skapa någon som helst ordning i en arena (där Naruto förvandlar sig till naken tjej samtidigt som Gaara kastar sand över hela närområdet samtidigt som Tenten bombarderar alltihop med kastknivar samtidigt som Sakura får frispel) kan man välja vem man vill sikta på för tillfället, och därmed hamna på en rak linje mot denne. Detta leder till snabba allianser som skiftar lika snabbt som energimätarna ("Gaara håller på att vinna, döda grön för fasen!") och ett lika kaotiskt som kul spel.

Den enkla men intensiva spelkontrollen mår dock inte så bra av att klämmas in på en helt ny handkontroll. Liksom Super Smash Bros Brawl bjuder Naruto: Clash of Ninja Revolution på en hel massa kontrolluppsättningar, med Wii-kontroll, Gamecube-kontroll eller Classic Controller. Det går också att köra med enbart Wiimoten utan nunchuck om man så vill. Att hålla på att vifta runt för att göra attacker förstör dock mycket av den precision som serien bjudit på tidigare och det är bättre att spela med någon av de mer klassiska handkontrollerna istället. Men där fungerar istället inte de nya superattackerna som kräver handgester för att nå sin fulla potential. Vilket säger en del om hur ogenomtänkt det här spelet är.

Det är fortfarande några månader kvar till premiären och under kan ju ske, att någon sätter sig ner och tänker om hela spelet innan det dumpas i europeiska fodral och prånglas ut på marknaden. Högst sannolikt kommer det att vara samma ganska simpla spel som redan släppts i USA. Visst, det lär fortfarande bjuda på en del underhållning, särskilt när fyra spelare är samlade. Men vi hade gärna sett ett mer genomarbetat spel. Nu tar vi nog hellre fram det japanska Naruto: Gekitou Ninja Taisen 4 till Gamecube när vi återigen vill avgöra vem som är hårdast av Gaara och Rock Lee.

Detta är en annons:
Naruto: Clash of Ninja RevolutionNaruto: Clash of Ninja RevolutionNaruto: Clash of Ninja RevolutionNaruto: Clash of Ninja Revolution
Naruto: Clash of Ninja RevolutionNaruto: Clash of Ninja RevolutionNaruto: Clash of Ninja RevolutionNaruto: Clash of Ninja Revolution

Relaterade texter

Naruto: Clash of Ninja RevolutionScore

Naruto: Clash of Ninja Revolution

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Stor bråkfest i världens galnaste ninjaby Konoha. Vi har provat det första riktigt välgjorda och exklusiva Wii-fightingspelet som faktiskt är värt att spana in...



Loading next content