Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Dark Messiah of Might & Magic: Elements

Dark Messiah of Might & Magic: Elements

Fantasyslaktaren Dark Messiah of Might and Magic repriseras. Kommer hjälten Sareths äventyr att vara ännu maffigare med en Xbox-kontroll i näven?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Dark Messiah of Might and Magic var ett helt okej, actionbetonat rollspel till PC som fick en sjua av Gamereactor i slutet av förra året. Här fanns ingen storslagen story och inte heller någon enorm värld att utforska fritt, men å andra sidan var uppdragen intensiva, striderna underhållande och möjligheten att till exempel knuffa in fiender i öppna eldar för att bränna dem levande minns vi fortfarande med... tja, värme. När spelet kommer till Xbox 360 i början av 2008 heter det Dark Messiah of Might and Magic: Elements och Arkane Studios bjussar åtminstone på några nyheter.

I grunden ser denna spin-off på Might and Magic-serien dock mest ut som förr. Du styr huvudpersonen Sareth genom diverse actionpackade, linjära uppdrag i sin jakt på "The Skull of Shadows", en artefakt med enorma krafter. I takt med att erfarenhetspoängen trillar in väljer du själv inriktning på hur Sareths förmågor ska utvecklas. Du kan förbättra dina färdigheter inom närstrid, magi och blandade tekniker som mer subtila lönnmördarknep. Hur du än gör kan du räkna med våld med stort V och det bör nog nämnas att 18-årsgränsen är befogad då Dark Messiah of Might and Magic: Elements inte drar sig för storslakt, blodstänk och övervåld.

Din karaktärsutformning och val av klass påverkar förstås hur du kommer att angripa cykloper, odöda och annat löst folk, men i Dark Messiah of Might and Magic: Elements finns det även många omgivningsbaserade sätt att flå en orch. Fysiklattjandet med Half-Life 2-motorn möjliggör skojiga avrättningar, som att välta en hylla med tunnor över någon eller att knuffa ned någon stackare från en stege. Sånt är långt ifrån nytt, men roligt likt förbaskat.

Visst är det fränt med alla tunnor, kroppsdelar och bråte som flyger omkring och Dark Messiah of Might and Magic: Elements har en, för att vara generös, "trevlig" design av såväl omgivningar som figurer. Samtidigt har vi blivit bortskämda av Gears of War och Halo 3 så det kommer varken att tappas hakor eller att höjas ögonbryn av Dark Messiah of Might and Magic: Elements grafik, och hur trevlig Source-motorn än är så har den några år på nacken. Dessutom är karaktärernas animationer, i synnerhet de som är av mänsklig storlek och ofta kommer i drivor, ibland ryckiga och ganska trista att behöva titta på.

Detta är en annons:

Spelkontrollen har utformats på ett logiskt sätt och knapparna sitter ungefär där vi vill ha dem på Xbox 360-handkontrollen. Du hoppar med Y, snabbval för attacker och magier går att tilldela styrkorsets knappar och det användbara sparkandet görs med höger och vänster triggerknapp. I strider låses siktet automatiskt fast vid den fiende du attackerar, vilket är ett välkommet tillägg.

Fyra nya banor är planerade för Xbox 360-versionen och i flerspelarläget kommer spelaren bland annat att kunna använda ny rustning. Förutom lite exklusivt nedladdningsbart jox via Xbox Live är nyheterna i Dark Messiah of Might and Magic: Elements dessvärre inte fler. För dig som redan har spelat och diggat PC-versionen och vill uppleva äventyret igen är det förstås snålt tilltaget, men förhoppningsvis kommer mer innehåll än det vi nu känner till att avslöjas.

Inte mycket är känt om flerspelarläget, men Arkane Studios har nämnt att tolv spelare, till skillnad från PC-versionens åtta, ska kunna kriga mot varandra samtidigt. Kartorna från PC-versionen har därför slopats till förmån för nya och mindre. Arkane Studios säger sig också vilja göra flerspelarläget till en snabb, Counter-Strike-liknande upplevelse. Hur snabbt Dark Messiah of Might and Magic: Elements kan bli när hjälten styrs med handkontroll återstår att se, men tanken och ambitionen är åtminstone god.

Dark Messiah of Might and Magic: Elements lär inte bli något monumentalt. Originalet har ett år på nacken, Xbox 360-versionen bjuder inte på mycket nytt och vi har som bekant en vansinnigt kvalitativ spelhöst bakom oss. Med det sagt är Dark Messiah of Might and Magic: Elements i grunden ett hyggligt spel med intressant fokus på närstrid, och spelet kommer förhoppningsvis att få tillräckligt med putsning innan releasedagen. Låt oss inte heller glömma det tidlöst tillfredställande i att knuffa in folk i eldar...

Detta är en annons:
Dark Messiah of Might & Magic: ElementsDark Messiah of Might & Magic: ElementsDark Messiah of Might & Magic: ElementsDark Messiah of Might & Magic: Elements
Dark Messiah of Might & Magic: ElementsDark Messiah of Might & Magic: ElementsDark Messiah of Might & Magic: ElementsDark Messiah of Might & Magic: Elements

Relaterade texter



Loading next content