Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Dead Space

Dead Space

Det brukar sägas att i rymden kan ingen höra dig skrika. Vi hoppas verkligen innerligt att det inte stämmer efter en stund med Dead Space...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Några hundra år in i framtiden har människorna sedan länge lämnat Jorden. En ny, lukrativ affärsidé är att åka runt i öde solsystem och samla på sig mineraler genom att klyva planeter. Ombord på jättelika skepp förädlas sedan allt material man samlat på sig. USG Ishimura är ett av de största gruvskeppen, men har sedan en tid tillbaka inte svarat på anrop. Du spelar ingenjör Isaac Clarke som skickas till USG Ishimura för att kolla upp vad som hänt.

Liksom Gordon Freeman är du inte så mycket mer än en teoretiker egentligen. Vapen kan du inte hantera något vidare och förresten finns det heller inte speciellt många ombord på USG Ishimura. Vilket är synd för på det stora skeppet har en parasitliknande utomjordisk ras av misstag följt med mineralerna ombord och helt tagit över. Istället för vanliga vapen får Isaac förlita sig på de verktyg som finns tillgängliga. I ärlighetens namn påminner dock plasma cutter mest om en vanlig pistol och line gun påminner om vilken hagelbrakare som helst.

Alla människor är förvandlade till oigenkännlighet och medan de stora maskinerna spöklikt jobbar vidare, pysslar den zombiefierade besättningen med kannibalism. Vad som skulle bli ett enkelt rutinuppdrag förvandlas snabbt till en kamp för överlevnad och stor påhittighet och nerver av stål kommer att krävas för att komma undan med livet i behåll. Självklart betyder det både minispel, action och en hel del utforskande av det öde och jättelika skeppet USG Ishimura.

Med Dead Space tänker EA bokstavligt talat skrämma skiten ur dig. Teamet som jobbat med spelet medger villigt att de inspirerats av både Resident Evil och Silent Hill för att kunna skrämmas på flera sätt. Det kommer att finnas chockmoment som exempelvis när hundarna brakar genom rutan i Resident Evil, men blir det för mycket sådan kommer du som spelare att vara förberedd. Liksom i bra skräckisar kommer dessa ögonblick därför ransoneras och du vet aldrig när rasslande rör ovanför dig, märkliga ljud eller tillfällen då du tycker dig ha sett något faktiskt har betydelse.

Detta är en annons:

I skapandet av den speciella världen i Dead Space har EA lånat inslag, främst designmässiga, från filmerna Alien och The Thing. Men framför allt har man hämtat inspiration från författarna Isaac Asimov och Arthur C. Clarke. De båda anses vara bland tidernas största science fiction-författare och skrev många storslagna rymdepos som I, Robot samt År 2001: En rymdodyssé av vilka båda framgångsrikt filmatiserats. För att hedra de båda är huvudpersonen i Dead Space, för övrigt, döpt till Isaac Clarke.

Dessa inspirationskällor borgar för en heltäckande värld som kommer att kunna få många uppföljare eftersom Isaac Asimov och Arthur C. Clarke var noga med att väva in känslan av en annan tid och plats i sina böcker. Att inte bara göra det till ett blekt sedvanligt märkt framtidsscenario, utan att ha en helt annan framtida värld som inte nödvändigtvis är genomond, utan bara framtida.

Dead Space har varit under utveckling i 1½ år och ännu återstår ett års utveckling. Men trots det ser Dead Space redan imponerande välgjort ut med snygg grafik och häftiga effekter samt en stämning som känns riktigt ogästvänlig. Isaac Clarke springer omkring i spelet med sin lysande arbetsmask, vilken både ser cool ut och tycks erbjuda ett gott skydd. Att EA sneglat på Splinter Cell och Sam Fishers tre gröna lysande ögon är uppenbart. Att masken har ett svagt sken är ingenting fienden kommer se i mörkret, utan är endast till frö att ge Isaac Clarke ett eget utseende och för att du ska kunna veta hur han står även i kompakt mörker.

Ännu så länge har EA inte visat några stora spelmässiga nyheter utan det tycks bli en ganska vanlig förstapersonsskjutare förlagt till en väldigt spännande omgivning. Det blir heller inget co-op i Dead Space, eftersom det är så mycket otäckare att vara ensam. Däremot har man inte helt uteslutit att det kan bli ett mer traditionellt multplayer-stöd. Men förhoppningsvis har utvecklarna något ess kvar i rockärmen som förvandlar Dead Space från att "bara" vara ett lovande spel till ett blivande mästerverk.

Detta är en annons:
Dead SpaceDead SpaceDead SpaceDead Space
Dead SpaceDead SpaceDead SpaceDead Space
Dead SpaceDead SpaceDead SpaceDead Space

Relaterade texter

Dead SpaceScore

Dead Space

RECENSION. Skrivet av Jesper Karlsson

Ensam fixarfrasse fast i rymden. Enormt rymdskepp proppat med slemmiga rymdvarelser som älskar människohjärna. Jesper Karlsson med droppa i brallan. Ja, här är recensionen!



Loading next content