Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Diablo III: Reaper of Souls

Diablo III: Reaper of Souls

Många ställer sig kritiska mot Diablo III. Det finns för lite att göra, och auktionshuset utrustar spelare med bra föremål på löpande band. Reaper of Souls ska ändra på det.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Blizzard är inte som alla andra. Där de flesta andra utannonseringar innehåller en titel, en trailer och vag information om vad som komma skall blåser Blizzard på med det tunga artilleriet direkt. Avtäckandet av Diablo III: Reaper of Souls är inget undantag. Vi har fått två trailers, information om inspirationskällor samt arbetsprocessen, och viktigast av allt; förändringar som ska påverka spelet i grunden.

Diablo är stendöd, och med det menar vi dödad och bokstavligen inlåst i en sten. Ex-ärkeängeln Tyrael som numera saknar tillhörighet vill gömma stenen, innehållandes Djävulens själ, för såväl änglar som demoner. I sin nya, mänskliga form kan han bara hoppas att och be för att den aldrig hittas.

Det tar dessvärre inte mer än några sekunder innan Malthael, döden i fysisk skepnad, dyker upp alldeles vid gömstället och ställer till oreda i form av ond, bråd död mot allt som står i hans väg. Malthaels vision är det egentligen inget fel på. Han vill utplåna ondska och demoner en gång för alla. Synd bara att mänskligheten är på fel sida i sållningsprocessen.

Diablo III: Reaper of Souls
Inom- och utomhusmiljöer ska integreras sömlöst den här gången. Ett välkommet inslag som förmodligen kommer att ge lite miljövariation.
Detta är en annons:

Repaer of Souls kommer att addera en femte akt till Diablo III, vilken tar plats i staden Westmarch; den största och mest färgstarka staden i väderstrecket väster, menar Blizzard. Det vill säga innan Malthael drog förbi. Nu är det istället en mörk och dyster plats, som sig ju bör i en Diablo-titel. Inspiration till designen har hämtats från medeltiden och gotiken. Slutresultatet är enastående och Westmarch är kanske platsen med starkast visuell identitet i Diablo-seriens historia.

Westmarch ska tydligen vara designat på sådant vis att staden öppnar för fler och mer varierade, slumpmässiga äventyr. En nyhet är att inom- och utomhusmiljöer kommer att integreras omärkligt och utan avbrott den här gången.

Ett efterlängtat inslag är den nya klassen Crusader som härstammar från Diablo II:s Paladin, men som också hämtat inspiration från stridsvagnar. Ja, riktiga stridsvagnar som finns i vår riktiga värld. Blizzard själva beskriver denne som en rättfärdig krigare med heliga krafter. "En riddare i rustning ej skinande utan märkt och bucklad av erfarenhet."

Diablo III: Reaper of Souls
Den nya klassen, Crusader, visar upp sig.
Detta är en annons:

Idén om en mänsklig stridsvagn har fått ge uttryck i attacker som Shield Bash där armor-statistik omvandlas till skada, eller Fist of the Heavens där Crusader agerar levande granat. Vi ska också nämna att samtliga klasser har fått rejäl påökning i form av nya attacker, runor och passiva färdigheter. Men det där är egentligen bara detaljer för Diablo III-spelare av idag som framförallt vill se förändringar inom såväl loot- som Paragonsystemet, tillika nya spellägen att ägna sig åt på maxnivån. Får man tro förhandssnacket har kritiken inte fallit på döva öron.

Det nya loot-system kallas Loot 2.0 av Blizzard själva som menar att vi kommer att hitta färre men bättre föremål från och med Reaper of Souls. Man säger också att det bästa sättet att hitta just föremål kommer att vara genom att faktiskt spela spelet. Ett uttalande som låter märkligt i sin självklarhet, men om man läser mellan raderna kan man ana viss självkritik gentemot auktionshuset.

Utrustningen som slagna fiender lämnar ifrån sig på slagfältet ska den här gången särskilja karaktärerna på ett annat sätt än tidigare. Spelar du exempelvis som trollpacka så kan du hitta en vante som har en viss procentuell chans att frammana ett sjöodjur som slåss för dig. Betydligt roligare än rent statistiska förändringar, och ett koncept som beprövats sedan tidigare inom studion med World of Warcraft.

Diablo III: Reaper of Souls
En femte akt, en ny klass, höjt leveltak och nya utmaningar: check. Blizzards expansionsmodell kvarstår.

Den som nått maxnivån, som i och med Reaper of Souls höjs till level 70, kommer att kunna ta del av två ordentliga förändringar. Först ut är så kallade Loot Runs som kommer att ta mellan 15 och 20 minuter att klara. Dessa erbjuder slumpmässigt genererade utmaningar, fiender, miljöer, väder och en boss som måste besegras för att man ska få behålla sina surt förvärvade föremål.

Sen har vi Paragon-systemet som har genomgått ett par ordentliga förändringar. Först och främst finns inget leveltak längre. Du kan alltså bli Paragon level 61 eller 1226 om du spelar tillräckligt länge. Nivåerna fördelas dessutom på hela kontot snarare än på en enskild karaktär i taget. För det andra kommer varje uppnådd nivå ge dig ett par poäng som du kan spendera fritt på din karaktärs grundstatistik såsom Strength, Dexterity och Intelligence.

I vanlig ordning avslöjar Blizzard ingenting om när vi kommer att kunna lägga vantarna på Reaper of Souls, men om man lyckas hålla ovanstående löften verkar det som att det här kan bli exakt vad som fattas i Diablo III.

HQ
Diablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of Souls
Diablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of Souls

Relaterade texter

Diablo III: Reaper of SoulsScore

Diablo III: Reaper of Souls

RECENSION. Skrivet av Oskar Nyström

Diablo III växer och utökas med en ny akt, en ny klass och ett nytt spelläge. Oskar har tagit reda på exakt hur bra Reaper of Souls är...

0
Blizzard nekar till Diablo III på Switch

Blizzard nekar till Diablo III på Switch

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Igår rapporterade vi om Blizzards märkliga Twitter-post som fått många att tro att Diablo III skulle vara på väg till Nintendo Switch. Nu har dock Polygon fått besked av...



Loading next content