Svenska
förhandstittar
Call of Duty: Ghosts

Call of Duty: Ghosts

I november är det dags. Freddan åkte till Los Angeles för att kriga i multiplayer och ta reda på vad som vilar på horisonten för ett av spelvärldens absolut största varumärken...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det är mörkt.

På min högra sida, i det dämpade ljuset, glimrar skenet från en benvit döskalle mot svart bakgrund. Symbolen för Call of Duty: Ghosts. Det spöklika ansiktet stirrar på mig. Trots att Los Angeles kokar av hetta kommer jag på mig själv med att frysa. Vi väntar. Massiva monitorer räknar ner till startskottet för Activision och Infinity Wards globala avtäckning av Ghosts multiplayerläge.

Stämningen i lokalen är dov. Nästan försiktig. Publikhavet av journalister, professionella gamers och branschfolk verkar mer intresserade av att få igång det trådlösa nätverket än vad som händer på scenen. Att ta tempen på förväntningarna är svårt. Uttjatat, säger någon. Lysande, säger en annan. Oavsett vem man talar med är ingen neutral inför tronarvingen vi snart ska få se.

Plötsligt blir det tyst. Klockan slår noll. Tiden är ute.

En timme senare slår jag mig ner vid en av mässans spelstationer. Gränssnittet fladdrar förbi i automatisk ordning, snyggt och stabilt. I väntan på att få komma in i matchen utforskar jag möjligheterna i det nya karaktärssystemet. Att det jobbats hårt för att sudda bort anonymitet blir genast uppenbart. Spelare i Call of Duty: Ghosts kan numera justera utseende, längd, kroppsbyggnad och kön (vilket verkligen är på tiden) lika väl som klass, utrustning och färdigheter. Det hela bottnar i tanken att du skapar din soldat från grunden och upp, snarare än att klä dig i en färdigsydd uniform. Här ska finnas runt 20 000 olika kombinationer att välja mellan. Svårsmält matematik som säkerligen är tillfluffad i kanterna, men tanken är god.

Call of Duty: Ghosts
Att hitta din egen spelstil och arbeta fram en vinnande strategi är livsviktigt. Kunskap, erfarenhet och övning är nyckeln. Wax on, wax off...

Spelare kan inte bara skapa en egen karaktär, utan även bygga ihop en hel trupp på upp till 10 unika soldater - alla med sitt eget utseende, perks och loadouts. Varje soldat i gruppen tjänar erfarenhetspoäng och kan specialiseras inom olika klasser och spelstilar. Detta Squad mode introducerar enligt Infinity Ward en helt ny dimension, inte bara på vägen till högre nivåer, utan även i ett eget spelläge för multiplayer: ett läge där spelare strider mot varandra uppbackade av sina respektive datorstyrda lag, i en kombination av action och strategi.

Att välja klass och leka runt med loadouts samt färdigheter går snabbt och smärtfritt. Som spelare tilldelas du en budget för primär- och sekundärvapen samt utrustning. Spelet kommer laddat med inte mindre än 30 nya puffror för den skjutglade och inkluderar en ny vapenklass kallad Marksman Rifles, ett skarpslipat kärleksbarn mellan prickskytte- och stormvapen.

Call of Duty: Ghosts
När det smäller smäller det rejält, och ofta. I sina bästa stunder bjuder Call of Duty: Ghosts på glödheta vapenstrider som får hjärtat att bulta. Räkna inte med något du inte sett förut bara. Jämfört med de förstörbara omgivningarna i Battlefield 4 är Ghosts försiktigt och konservativt.

På scenen har Infinity Ward tidigare pratat sig varma om hur Ghosts inkluderar fler perks än någonsin tidigare i serien, något som visar sig stämma. Alla perks är låsta till ett fast värde mellan 1 - 5, och du har totalt 8 poäng att portionera ut för att nischa din mördarmaskin. Varken mer eller mindre. Stressad av svartklädda funktionärer som cirklar likt korpar runt montern petar jag hektiskt runt för att skulptera min krigshjälte. Tyvärr är vissa delar av systemet låsta (eller i behov av att låsas upp) och jag hinner inte testa allt, men magkänslan är bra. Plötsligt slår laddningsskärmen över. Matchen är igång. Dags att jobba.

Snöflingor ramar in ett frostigt islandskap. I spelläget Search & Rescue är ditt uppdrag att lagvis spränga eller försvara nyckelobjekt. Ett klassiskt och taktiskt upplägg som fungerar väl på den generöst tilltagna vinterkartan Whiteout. För att särskilja läget från Search & Destroy har varje spelare på kartan fått identitetsbrickor som kastas på marken när du biter i gräset (eller isen).

Twisten uppstår här: samlar du upp din lagkamrats bricka hoppar han genast tillbaka in i matchen, snor du din fiendes bricka är han utelåst för resten av rundan. I övrigt fungerar det snötäckta helvetets öppna ytor förträffligt ihop med de nya Marksman-bössorna. De kräver goda reflexer men avslutar jobbet på vilken distans som helst för den kylige. Att kikarsikten renoverats till att zooma in samtidigt som spelaren får behålla det normala synfältet på sidorna är en liten men uppskattad gest.

Call of Duty: Ghosts
Strikezone är en intensiv karta proppfull med taktiskt placerad rekvisita. Som Ronnies världsberömda varmkorvar, till exempel.

Intensivare och roligare adrenalinaction hittar vi på kartan Strikezone. En superplottrig gammal sportarena gör det glada kaoset ännu mer okontrollerbart. Kombinerat med spelläget Cranked uppstår en helt galen krutfest som skulle sätta skräck i vilken vapenlicenserad studentkorridor som helst. Cranked innebär att den som tar livet av en fiende temporärt växlar upp till att bli snabbare såväl på fötter som att ladda om, och dessutom hökmässigt bra på att sikta. Låter det obalanserat? Bara lugn, det finns en hake. Sätter du inte en ny fiende ur spel inom 30 sekunder så... sprängs du. Denna dödliga timer fick undertecknad att svära långa ramsor på okontrollerad svenska i röstchatten mer än en gång, då fienden har en tendens att slinka runt hörnet precis när timern når noll.

Dynamiska kartor har varit en av storsatsningarna denna omgång för Inifnity Ward. Ökenstaden Octane gav oss några stilfulla exempel. Genom att spränga, knuffa eller skjuta din omgivning på utvalda platser kan terrängen förändras till din fördel. Spelare kan öppna nya anfallsvinklar, gillra fällor eller helt enkelt ta kål på sina motspelare på detta vis, något som blev väldigt uppenbart första gången jag fick en bensinstation i huvudet. Fullfjädrad dynamik verkar det däremot inte röra sig om, utan snarare insydda skriptade sekvenser. Terrängtunga kartor som Octane får också den förbättrade spelkontrollen som nu sömlöst väver ihop hopp, häv över staket och glidningar längs golvet att fungera som bäst.

Call of Duty: Ghosts
Multikompetenta vakthunden Riley är utan tvekan en av de mest intressanta tilläggen i Call of Duty: Ghosts.

Några av de charmigaste tilläggen finner vi på killstreaksidan och tillägget av så kallade Field Orders. Dessa belöningar för den framgångsrike soldaten inkluderar nu bland annat vakthunden Riley, en hejare på att sniffa fram fiender såväl som att bita ansiktet av dem. Vidare kan slagfältet rensas snabbt och metodiskt med en radiostyrd quadkopter med raketkastare. Den som vill ta i med hårdhandskarna kan kalla ner Odin - en massiv nukleär explosion av ond, bråd död. Odin förändrar inte bara kartans utseende till ett permanent askfält, den som har oturen att stå för nära förintas omedelbart.

Med 20 nya killstreaks råder det ingen brist på variation, och de som jag får se i matcherna ger ingen misstanke om obalans. Vad gäller Field Orders är det kort och gott mindre bonusobjektiv som kan plockas upp från fallna kamrater, med instruktioner som "döda tre fiender på rad" eller "skjut två fiender i luften". Den som uppfyller objektiven belönas med ett care package innehållandes slumpmässiga bonusar och ammunition.

En svartklädd korp pickar mig lätt på axeln. Funktionären meddelar mig att det är dags att lämna plats. Det är många som vill spela. Jag sliter mig motvilligt från skärmen, där jag precis tryckt en helautomatisk hagelbössa i ansiktet på fienden och gått in i Cranked-läge. Lämnar stolen långsamt, med trösten av att näste man på tur kommer att explodera innan han hinner börja.

Call of Duty: Ghosts
Infinity Ward har tagit utseende på allvar, och för första gången är det möjligt att gå ner på djupet vad gäller din soldats image på slagfältet.

På väg ut från mörkret smälter intrycken som is i magen. Infinity Ward menar att renovationsarbetet för Call of Duty: Ghosts har varit totalt, att inget har varit heligt i målet efter nästa generation. Efter att ha provspelat den visserligen begränsade multiplayerdelen är det ändå en svårköpt historia. Visst är det slipat, städat och uppgraderat - men här finns ingenting som indikerar ett gigantiskt kliv framåt. För en titel vars uppdrag är att bära en av världens mest sålda spelserier in i nästa generation är resultatet ljummet.

Naturligtvis kan ribban komma att höjas när vi väl får lägga vantarna på nyheter så som organiserade klankrig som rullar veckovis, eller möjligheten att konstant följa sin utveckling och ändra loadouts via den officiella mobilappen. Samtidigt har vi inte satt tänderna i single player, inte pillat på alla förmågor, inte avfyrat alla vapen eller vant oss vid helheten i de smärre förändringar som skett.

Call of Duty: Ghosts multiplayerläge känns och ser ut precis som vi förväntat oss, med stabila system, fräsch grafik och riktigt rolig underhållning som dock inte levererar något häpnadsväckande alls. Spelet verkar som mest bli en smältdegel för de bästa elementen som serien har introducerat upp till denna punkt, med lite strössel på toppen för sakens skull. Långt ifrån dåligt, men knappast nyskapande. I november får vi se hur tungt den spöklika helheten väger i sin fulla version.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
Call of Duty: Ghosts
Call of Duty: Ghosts
Call of Duty: Ghosts
Call of Duty: Ghosts
Call of Duty: Ghosts
Call of Duty: Ghosts
Call of Duty: Ghosts

Relaterade texter

Call of Duty: GhostsScore

Call of Duty: Ghosts

RECENSION. Skrivet av Johannes Leander

Årets upplaga av världens mest bombastiska spelföljetong dundras idag ut på spelhyllorna och Johannes Leander har delat ut betyg...

GR Live: Idag krigar vi i Call of Duty

GR Live: Idag krigar vi i Call of Duty

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Eftersom det är fredag idag kommer Gamereactor Live gå igenom veckans viktigaste händelser innan de ger sig i kast med Call of Duty: Ghosts i GR Friday Nights som haft...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy