Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Ratchet & Clank: Tools of Destruction

Ratchet & Clank: Tools of Destruction

Med Ratchet & Clank till Playstation 3 tar Insomniac ännu ett steg närmare en spelbar actionfilm. Mikael Sundberg reste till Kroatien för att testspela!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Ratchet, med Clank på ryggen, slänger sig ner mot planetens yta i en svindlande fallskärmsfri dykning medan missiler viner runt öronen. Med lätta gester kryssar han mellan projektilerna för att sedan landa mjukt mitt i en lavaglödande dalgång.

Genast börjar tiotals mekaniska pirater klampa fram för att försöka förvandla den siste lombaxen till en helt utdöd art och kaos bryter ut. Ratchet pepprar sina fiender med eldprojektiler, gigantiska sågblad och virvelvindar som suger upp allt i sin väg. När tempot ökar dyker en liten stursk robotmedhjälpare upp och pepprar motståndet med både skott och förolämpningar.

Men fienden får förstärkningar i form av landsättningsskepp som lastar av ytterligare arga metalliska pirater. När läget ser som allra värst ut tar Ratchet fram sitt ultimata vapen. En spegelkula dyker upp från ingenstans, och helt plötsligt är slagfältet ett disco. Som en sista förnedring förvandlar lombaxen sina fiender till pingviner innan han avslutar det hela med en rejäl missilattack. Nånstans här inser jag att jag inte har andats på fem minuter och håller på att kvävas.

Ratchet & Clank: Tools of Destruction är knappast något helt nytt. Efter tre oerhört framgångsrika spel (och ett som, hrrrm, vi inte behöver säga något mer om) är formulan helt klar och slipad till det yttersta. Placera Ratchet i fantasifulla rymdvärldar, ge honom de mest ofattbart överdrivna supervapen och låt honom sedan våldföra sig på en massa mekaniska missfoster, allt medan Clank sarkastiskt kommenterar det hela från sin plats på Ratchets rygg. Hysterisk action från början till slut, så mycket mer behövs inte.

Detta är en annons:

Lite handling finns det dock att ta till sig. Att Ratchet är den sista lombaxen har vi vetat ett tag, men inte varför. Nu får vi veta det. När allt verkar som mest frid och fröjd invaderas huvudstaden av en argsint typ med Napoleon-komplex som tänker avsluta den eviga fejden mellan de två raserna genom att utplåna Ratchet. Genast kastas han bokstavligen in i en berg-och-dalbana och redan på första banan händer det en miljon grejer samtidigt. Tools of Destruction utspelar sig på tio olika planeter, var och en förstås med en lång rad uppdrag att utföra och tusentals bultar att hitta och köpa nya vapen för.
 
Insomniac var några av de bästa grafikerna på Playstation 2 och de har förstås lyckats pressa Playstation 3 minst lika mycket. "Glöm Resistance," säger Ryan Schneider från Insomniac, "i Ratchet har vi fyra gånger så mycket effekter och fysik med dubbelt så hög bilduppdatering". Och det märks.

Spelets första bana utspelar sig mitt i den gigantiska staden, med klar inspiration från Fifth Element och andra färgglada science fiction-rullar. Medan Ratchet pangar sig fram händer det saker i bakgrunden hela vägen bort till horisonten och det är minst sagt imponerande. Det är nog ingen överdrift att säga att Ratchet & Clank är det i nuläget snyggaste Playstation 3-spelet.

På senare banor som jag får testa handlar det återigen om mindre utrymmen och mer pusslande, men fortfarande lika mycket ös. Bland annat hamnar jag i en slemfabrik där den nya gelékanonen används både för att inkapsla aggressiva småkryp och för att skapa plattformar att studsa sig vidare på.

Det ska också finnas sekvenser där Clank får äventyra på egen hand och traditionellt sett har serien innehållit massvis med variation så vi är inte direkt oroliga för att det ska bli enformigt. Men det som hela tiden kännetecknar spelet är den brutala mängden av fiender. Sammanlagt bjuder Ratchet & Clank på 60 olika sorters fiender, var och en alldeles unik och förstås försedd med en egen dans då de utsätts för discokulan.

Detta är en annons:

Hela tiden medan Insomniacs Ryan Schneider pratar om spelet återkommer han till den stora ambitionen: att skapa ett spel som ser ut som en fullfjädrad Pixar-film. Och även om det förstås är en bit från sanningen så finns det inget annat spel som har kommit lika nära. Roliga karaktärer, fantastisk animation, superläckra effekter och hela tiden ett fyrverkeri av spektakulär grafik - detta kommer att bli en riktig höjdare.

Ratchet & Clank: Tools of DestructionRatchet & Clank: Tools of DestructionRatchet & Clank: Tools of DestructionRatchet & Clank: Tools of Destruction
Ratchet & Clank: Tools of DestructionRatchet & Clank: Tools of DestructionRatchet & Clank: Tools of DestructionRatchet & Clank: Tools of Destruction
Ratchet & Clank: Tools of DestructionRatchet & Clank: Tools of DestructionRatchet & Clank: Tools of DestructionRatchet & Clank: Tools of Destruction
Ratchet & Clank: Tools of DestructionRatchet & Clank: Tools of DestructionRatchet & Clank: Tools of DestructionRatchet & Clank: Tools of Destruction

Relaterade texter



Loading next content