Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Civilization Revolution

Civilization Revolution

Sid Meier och Firaxis revolutionerar sin klassiska spelserie genom att för första gången släppa ett Civilization-spel till konsoler. Gamereactor har tittat närmare...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Precis som Halo hör hemma på Xbox 360 och bara tanken på att spela ett Mario-spel på något annat än en Nintendo-maskin känns väldigt främmande har vissa spel sin hemvist på PC. En typisk sådan spelserie, som mer eller mindre är synonym med PC, är Civilization. Men nu tänker Sid Meier, spelets skapare, och hans företag Firaxis vända upp och ner på traditionerna och släppa Civilization Revolution till Playstation 3, Xbox 360, Wii och Nintendo DS. Det vrider sig lite i magen när man tänker på det, trots att jag älskar konsolspel.

Det finns en viss fördom att konsolspelare inte är lika intelligenta som folk som först och främst spelar på datorer. Att konsolspel på något sätt skulle vara fördummade för att folk som hellre spelar med en Dual Shock än mus och tangentbord ska förstå sig på dem. Det är svårt att inte få samma tanke när man enbart tittar på skärmpdumpar från Civilization Revolution. Allting känns lite klumpigt, lite för tecknat, för att det ska kännas helt bekvämt. Det ser helt enkelt "konsolifierat" ut, om det nu faktiskt finns ett sådant ord. Men tanken är självklart inte att vi ska spela ett enklare spel. Vi ska helt enkelt spela lite annorlunda än hur vi spelar Civilization på en PC.

Grundkonceptet är fortfarande detsamma, bygg upp en civilisation från grunden, förinta dina fiender genom ren krigsföring eller dina kulturella överlägsenhet. Bygg städer, forska fram nya vetenskapliga genombrott eller var först upp i rymden. Precis som vanligt, det vill säga. Men det finns vissa skillnader på hur man sköter sin civilisation den här gången.

Först och främst så hanteras enheterna annorlunda. I Civilization Revolution handlar det mycket om att slå ihop många olika enheter till större arméer och på det viset kombinera deras specialförmågor, liknande de arméer man kunde bygga ihop i Civilization III. Man kommer inte heller ta hand om så många enheter som man kunde göra i de äldre spelen, utan fokus ligger mycket mer på ett färre antal men samtidigt starkare arméer. Även flottorna kommer att spela en större roll, då båtar automatiskt ger understöd till närliggande arméer på land. Personligen har jag alltid varit helt värdelös på att dominera haven i Civilization-spelen, förutom då jag använde en strategi med Ironclads i Civilization II, så nu får jag kanske äntligen en anledning att utveckla den sidan av spelandet.

Detta är en annons:

Att bygga upp sina städer kommer också vara en annorlunda affär den här gången. Precis som med sina krigande enheter så kommer man först och främst ha färre städer att hålla ordning på, då kartan inte är lika stor och de individuella städerna kommer att kräva mer uppmärksamhet. Uppgraderingarna kommer att ha en mer praktisk inverkan på spelupplevelsen än tidigare, speciellt när det kommer till de olika underverken. Exempelvis kan Oraklet hjälpa en att hitta gömda artefakter som gör din civilisation bättre.

Spelet är även fyllt med små detaljer, om du exempelvis mutar en fiendegeneral till att gå över till din sida kommer han vandra ut ur sin stad med fickorna fulla med pengar. Om du dessutom är duktig på att utrota barbarer kommer andra civilisationer att tacka dig med gåvor, som att ge dig gycklare till ditt tronrum. Exakt hur det här kommer att fungera i det färdiga spelet återstår att se, men med Civilization Revolutions starka flerspelarläge kommer det säkert kännas bra att förnedra dina kompisar och skratta åt dem när deras generaler överger dem med dina pengar innanför västen.

En annan sak som förändrats i övergången från PC till konsol är takten spelet kommer att flyta på i. Det går själv att ställa in hur snabba rundorna ska gå och överlag är Civilization Revolution tänkt att vara en mycket snabbare upplevelse än de gamla spelen, som trots allt kunde dra ut rätt rejält på tiden. Det ovan nämnda flerspelarläget kommer alltså bli en mycket smidigare och snabbare affär än tidigare.

I grunden handlar det alltså fortfarande om ett Civilization-spel, men med ny inramning och ett visst skifte i inriktning. Förhoppningvis har inte Firaxis helt gått på myten om konsolspelarnas bristande intelligens och Civilization Revolution blir ett minst lika djupt och engagerande spel som sina föregångare. Nästa år får vi se resultatet.

Detta är en annons:
Civilization RevolutionCivilization RevolutionCivilization RevolutionCivilization Revolution
Civilization RevolutionCivilization RevolutionCivilization RevolutionCivilization Revolution

Relaterade texter

Civilization RevolutionScore

Civilization Revolution

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Det mest klassiska strategispelet av alla tvingar folk som hävdat att genren inte fungerar utan en mus att tänka om



Loading next content