Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Super Smash Bros. Brawl

Super Smash Bros. Brawl

Nintendo bjuder upp till ännu ett slagsmål i Super Smash Bros. Brawl till Wii. Love har tittat närmare på en kändistätt fightingfenomen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Nintendo gör det självklara och låter ännu en gång sina mest älskade figurer puckla på varandra. När ett företag har många års spelhistoria bakom sig är det klart de vill blanda och ge. Helt utan att ta hänsyn till att de olika kämparna kommer från helt olika världar. Oavsett bakgrund och utan krav på logik låter Nintendo dem samexistera på arenorna.

Det ger en lite bisarr känsla att se alla dessa figurer slåss mot varandra. Hur kan Diddy Kong och Zelda slåss mot Pokemón-tränaren och Snake från Metal Gear? Jag blir fascinerad av att se dem tillsammans på ett och samma ställe. Lite som att gå ut och ta en pizza tillsammans med Elisabeth Tarras-Wahlberg och Thorsten Flinck. För att sedan fortsätta kvällen på en bowlinghall tillsammans med Linda Rosing och Horace Engdahl.

Maximalt fyra spelare kommer att kunna slåss samtidigt på banor inspirerade av de medverkandes respektive hemvärldar. Ju mer pisk ens motståndare tar emot, desto mer växer dennes skademätare. Om skademätaren är hög så flyger motståndaren längre och högre för varje slag den får. När en spelare fått så mycket stryk att denne flyger av banan är förlusten ett faktum. Det är ett hyperrealistiskt stridssystem Nintendo använder sig av. I detalj avvägt för att simulera ett verkligt slagsmål.

Fyra olika sätt att styra erbjuds. Wii-fjärr tillsammans med Nunchuck, naturligtvis. Men man kan också nöja sig med Wii-fjärren, hållen på sidan. För den konservativa går det utmärkt att styra med en Classic Controller eller med en gammal handkontroll till Gamecube. Den generösa valfriheten är bra på två sätt. Dels ger det alla en möjlighet att hitta just den metod som känns bäst. Men det kommer också att öka mängden svettiga fyrspelarmatcher. Alla har inte fyra Wii-kontroller men om man kan blanda friskt är det nog fler som får till en full uppsättning.

Detta är en annons:

Spelets olika banor ser välgjorda ut. Den klart läckraste är Yoshi's Island, som i vanlig ordning ser ut att vara ritad med krita. På Yoshi's ö förändras banan efter hand genom att årstiderna växlar. Dessa kosmetiska förändringar varierar mellan de olika banorna. På Animal Crossing-slagfältet skiftar istället dygnet utifrån klockan i ditt Wii.

De nykomlingar jag personligen ser mest fram emot att se på slagfältet är ängeln Pit från spelet Kid Ikarus samt Snake från Metal Gear. Snake ser nästan tokigt felplacerad ut bredvid Mario och Yoshi, men det är kontrasterna som gör spelet intressant. En annan gäst är Sonic the Hedgehog som presenterades för cirkus en månad sedan. Ett möte so hade varit historiskt om det nu inte vore för Mario & Sonic at the Olympic Games där Segas och Nintendos världar redan gjort upp över lite friidrott. Dessutom finns Snakes gamle bekanting Gray Fox med som assist trophy liksom Saki Amamiya från Treasures klassiska Sin & Punishment: Successor to the Earth (finns att ladda ned till Virtual Console).

Igenkänningsglädje är annars den enda sanna glädjen och Brawl är fullspäckat med Nintendo-kärlek. Ett exempel är träningsbanorna som är hämtade från de korta minispelen i Wario Ware. Baristan från Animal Crossing skymtar förbi. Det gör även en hundvalp från Nintendogs. Nostalgitrippen kommer att få ny vitamininjektion var gång spelaren låser upp en ny trofé. Troféerna är som vanligt avbildningar av figurer och föremål från Nintendos omfångsrika spelhistoria.

Nå? Svara på den viktiga frågan då, istället för att sitta och Nintendo-onanera. Blir det ett online-läge den här gången? Javisst blir det så, vi vet att man kommer att kunna spela både mot vänner med hjälp av de sedvanliga "friend codes" men också mot främlingar om man väljer alternativet "With anyone". Dessutom är spelet packat med sköna funktioner som att man kan designa egna banor att slåss (och välja ljudspår till dem... den ultimata drömmen med andra ord) och sedan enkelt dela med sig av dem. Nintendo har till och med en tjänst där man kan få dagens bana. Fans får posta nya banor till Nintendo som sedan skickar ut en per dag och ersätter den dagen därpå med en ny.

Detta är en annons:

Kanske inte riktigt lika roligt, men en annan grym funktion online är att man kan satsa sina surt förvärvade slantar på andras strider. Du kan när som helst sätta på Super Smash Bros. Brawl-kanalen och kolla på folk som slåss dagarna i ända utifrån slumpvis utvalda matcher. Mellan matcherna kan du sedan välja att sätta en slant på vilken av kombatanterna du vill, kanske på din favorit eller på någon outsider. En bra satsning ger dig mer pengar att pynta troféer och liknande för, utan att du själv behöver spela så mycket som en match.

Det ser kort och gott ut att kunna bli ett riktigt bra Super Smash Bros. när det dimper ned någon gång nästa år. Kanske till och med det bästa hittills. Tidigt i februari nästa år är det premiär för ett av redaktionens mest efterlängtade spel för tillfället. Och Brawl är verkligen ett skyfall som kommer att fukta speltorkan till Wii som i viss mån fortfarande råder, trots Super Mario Galaxy.

Super Smash Bros. BrawlSuper Smash Bros. BrawlSuper Smash Bros. BrawlSuper Smash Bros. Brawl
Super Smash Bros. BrawlSuper Smash Bros. BrawlSuper Smash Bros. BrawlSuper Smash Bros. Brawl
Super Smash Bros. BrawlSuper Smash Bros. BrawlSuper Smash Bros. BrawlSuper Smash Bros. Brawl

Relaterade texter

Super Smash Bros. BrawlScore

Super Smash Bros. Brawl

RECENSION. Skrivet av Love Bolin

I ett tillstånd av glädjerus och kärlek har Love Bolin betygsatt Nintendos senaste superslagsmål



Loading next content