Svenska
förhandstittar
Naruto: Rise of a Ninja

Naruto: Rise of a Ninja

Världens bästa ninja kan bli världens bästa licensspel när Ubisoft tolkar den populära animen Naruto

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

En västerländsk utvecklare skaffar sig en licens för att skapa ett spel baserat på en av de mest populära och sedermera exploaterade animeserierna. I vanliga fall skulle jag dra öronen åt mig, men när det handlar om vanligtvis ofelbara Ubisoft Montreal och den fantastiskt underhållande serien Naruto, allt i ett superpåkostat exklusivt actionspel, då blir det hela förstås direkt intressant.

För er som missat hela Naruto-grejen kan vi snabbt dra förutsättningarna. Naruto är en uppkäftig, klantig och hungrig elev i ninjaskolan som inte ens klarar av de enklaste ninjarörelserna, så kallade jutsu. Det enda han egentligen lyckas med är Sexy no Jutsu, som får Naruto att förvandlas till en naken flicka, något som har sina användningsområden men inte riktigt är det som skolan vill se.

Till saken hör också att Naruto som spädbarn användes för att försegla en allsmäktig demonisk monsterräv, vars krafter ibland läcker ut och låter Naruto genomföra stordåd, men också gör att alla är rädda för honom. Men ändå har han som mål att en dag bli hokage, mästare och ledare för hela ninjabyn Konoha. Hans kompanjoner (alla ninjor jobbar i grupp om tre) är den begåvade skitstöveln Sasuke och Narutos förälskelse Sakura, som förstås enbart har ögon för Sasuke. Spelet följer samma handling som serien och ska täcka hela handlingen från seriens början fram till och med chuunin-examen och dess dramatiska slut.

Den första delen av Naruto-sagan avslutades med en examen, men inte en vanlig tråkig sådan. Nej, först testas spionerikunskaperna, sedan överlevnadskunskaperna och till sist kampkunskaperna i en regelrätt turnering mellan de få som klarat sig genom tidigare prov. Den här tidiga delen av serien ses av många fans som den absoluta höjdpunkten och visar upp massvis av stencoola karaktärer med lika stencoola specialförmågor. Allra bäst är nog Gaara som slåss med en stor kruka sand, superintelligente och därmed ständigt uttråkade Shikamaru, och den helsjuke Shino som går omkring med en hel insektskoloni gömd innanför huden. Att få uppleva den här historien i spelform känns därför oerhört spännande.

Rise of a Ninja blandar framgångsrikt flera olika genrer och skapar en oerhört detaljerad värld att utforska. Medan spel som Assassin's Creed har övergått till en helt ny spelmotor bygger Naruto på en förbättrad version av JADE, samma motor som användes för Prince of Persia-spelen och Beyond Good & Evil. Spelbarheten lär det alltså inte vara något fel på. Hela Konoha är uppbyggt och går förstås att springa runt i på egen hand. När man inte vill följa handlingen är det fritt fram att göra en massa sidouppdrag för att göra folk lite mer vänligt inställda. På E3-visningen fick vi se enklare leveransuppdrag som kräver att man utnyttjar sina ninjaskills för att ta sig fram i tid.

Mycket av serien kretsar dock runt slagsmål och så även spelet. När man möter en fiende blir det hela mer av ett klassiskt fightingspel där man pucklar på motståndaren ungefär som i Playstation 2-spelen. Men finessen ligger i att kunna utföra jutsu. Genom att hålla ner vänstra axelknappen ställer man sig i jutsuläge och ska sedan så fort som möjligt utföra rätt kombinationer för att dra igång någon av seriens berömda superattacker.

Eftersom man aktivt måste utföra varje attack tillkommer också ett taktiskt drag eftersom man är helt öppen under tiden. När en superattack väl träffar är det inte slut där. För att faktiskt utföra hela grejen måste man snabbast möjligt trycka på rätt knapp, trycka som en galning eller rotera spakarna, även detta något som känns igen från slagsmålsspelen till Playstation 2.

Med ett så påkostat slagsmålsystem är det ingen större överraskning att Naruto även bjuder på ett regelrätt tvåspelarläge där man får puckla på varandra med samtliga av seriens karismatiska och varierade karaktärer. Efter vansinnigt många redaktionsuppgörelser i de tidigare fightingspelen till Gamecube kan vi knappt hålla oss tills vi får slåss om vem som ska vara Gaara.

Naruto är helt enkelt det första animebaserade spelet som är en exakt kopia av förebilden. Visst, celshading har vi sett förut men inget annat spel har ännu så exakt lyckats kopiera bakgrunderna, fast nu i 3D. Lägg sedan till alla specialeffekter som rök, vatten och typiska fartstreck och det hela blir som att spela animen. Naruto: Rise of a Ninja ser alltså ut att fånga hela den upplevelse som Naruto bjuder på i manga- och animeform, och kan bli den bästa anime-till-spel-konverteringen någonsin. Förhoppningsvis innebär den kända licensen att det inte kommer bort i höstens fullproppade spelutbud.

Naruto: Rise of a Ninja
Naruto: Rise of a Ninja
Naruto: Rise of a Ninja
Naruto: Rise of a Ninja
Naruto: Rise of a Ninja
Naruto: Rise of a Ninja
Naruto: Rise of a Ninja
Naruto: Rise of a Ninja
Naruto: Rise of a Ninja
Naruto: Rise of a Ninja
Naruto: Rise of a Ninja
Naruto: Rise of a Ninja

Relaterade texter

Naruto: Rise of a NinjaScore

Naruto: Rise of a Ninja

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Världens gapigaste, bästa och mest orangea manganinja invarderar Xbox 360 när Ubisoft förvandlar mangan Naruto till spel



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy