I början av denna konsolgeneration hade Test Drive Unlimited en vision om ett onlinerollspel kantad av racing. På ett sätt är det helt logiskt att några av de talangerna i det teamet (Ivory Tower) har slagit sina påsar ihop med Ubisoft och Ubisoft Reflections för att tänja ännu mer på racinggränserna, nu när en ny generation är på gång.
Idén om ett racingspel där alla spelare bränner runt i samma enorma värld och skapar fyramanna-"crews" för att ta sig an uppdrag för tankarna till klassiska onlinerollspel. Och i enlighet med lockelserna i ett MMO blir saker som att detaljanpassa sin bil, visa upp sina åk och sina framgångar en stor del av helhetsupplevelsen. Om någon i The Crew kör upp till dig med en tokpimpad Bentley vet du att den spelaren förmodligen har lagt rejäl tid på spelet.
Vi har rejsat runt i ganska många sandlådevärldar på sistone och The Crew kommer säkerligen att jämföras med de senaste Need for Speed-spelen. Men världen The Crew erbjuder är enorm jämfört med de andra titlarnas omgivningar. Du kör nämligen inte omkring i en specifik stad eller region, utan utforskar istället ett helt mini-USA. Städer som New York (ungefär lika stor som Liberty City), San Francisco, Las Vegas, Detroit och Miami har återskapats, och allt däremellan också.
Öknar, skogar, tomma highways och racingbanor: det finns litegrann av allt i The Crew och du kan köra din bil både på och utanför vägen. Med en så enorm värld är det naturligt att det finns en fast travel-funktion, och denna ser ut ungefär som den i Driver: San Francisco, men här tvingas du inte teleportera dig till förutbestämda punkter utan är helt fri att välja destination, var som helst på kartan.
The Crew beskrevs felaktigt som en racingsimulator när information om spelet först nådde oss. Det har i själva verket en mer arkadig känsla och vi påmindes faktiskt om Midtown Madness när vi spelade ett uppdrag i Miami, där vi behövde samarbeta för att nita en annan bil. En annan uppenbar influens är Burnout, då du ofta kommer att boosta dig fram på banorna. Och arvet från Test Drive Unlimited är uppenbart också. Konceptet med racing var som helst, allt från offroad till stadsvägar, utgör kärnan av upplevelsen. Alla bilar kan modifieras till att fungera för olika omständigheter och fräsiga kärror (modellerade med Paris-Dakar i åtanke) visades upp som exempel för off road-uppdrag.
Vi spelade några uppdrag i The Crew på Xbox One (det kommer även till Playstation 4 och PC): ett standarmässigt offroad-race med checkpoints, och en Raid (ett takedown-uppdrag) på spelets Miami-bana. Alla uppdrag är spelbara i co-op och singleplayer, och att bjuda in vänner till ett uppdrag görs enkelt genom att köra fram till en markör, trycka på Y och vänta på deras godkännande. Världen är proppad med små utmaningar som bygger på färdighet, hastighet med mera, och du kan utmana dina polare i dessa på samma sätt som i Criterions Need for Speed-titlar, där vi använde det snarlika Autolog.
Som med Assassin's Creed IV: Black Flag, har The Crew också sin "companion app" där du kan komma åt ditt garage och pynta dina bilar. Den här appen kommer även ha ett spelbart inslag, men exakt vad detta blir är ännu ett mysterium.
Ubisoft håller fortfarande en del saker med The Crew hemliga. Det kommer att vankas så kallade Crew Battles, ett slags 4 mot 4-lopp, men inga detaljer om dessa vill man ge. Storyn, för det finns faktiskt en sådan, håller man också snattran om ett tag till. The Crew ser ut att ta element från andra racingspel, samtidigt som man ger spelarna något de inte kan hitta någon annanstans: en riktigt, riktigt stor racingvärld där alla som kör omkring gör det i samma universum.