Svenska
förhandstittar
Splinter Cell: Blacklist

Splinter Cell: Blacklist

Under ett besök till Ubisofts nya studio i Toronto fick vi testa ett klassiskt spelläge i Splinter Cell: Blacklist - Spies vs. Mercs

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Ahh, Spies vs. Mercs... Till fansens förtret dök spelläget aldrig upp i Splinter Cell: Conviction, men nu har Ubisoft lyssnat på spelarna och jag smilar förnöjt när jag får testa spelläget i Toronto hos Ubisoft.

Detta spelläge går att avnjuta på två olika sätt. Den första varianten är Classic - en mer eller mindre orörd version av det populära spelläget som debuterade i Splinter Cell: Pandora Tomorrow. Den andra varianten kallas Blacklist och är också en version av originalet, men den stora skillnaden är det högre antalet spelare som kan vara med och kriga, vilket förändrar allt.

Båda varianterna är roliga och har potential att stjäla mycket tid och inspirera till skön rivalitet mellan oss och våra vänner. Vi har bara fått pröva några rundor av Spies vs. Mercs på en trio kartor, men än så länge ser spelläget ut att kunna bli riktigt helgjutet.

Splinter Cell: Blacklist
Att röra sig på slagfältet känns bra. Bra, lättstyrt och tungt på ett härligt sätt.

Börjar vi med Classic säger Gunther Galipot (spelets multiplayer game director), så här om spelvarianten:

"This one we left it pretty much untouched... Those fans from the first Pandora, I really wanted to make sure that they had their Spies vs. Mercs back."

Här spelar vi i tvåmannalag och ger oss på varandra i otroligt intensiva och taktiska strider. Soldaterna på Mercs-sidan, som spelas i förstapersonsvy, är tröga men dödliga krigare. Spies-sidan tål inte lika mycket men är suveräna på att smyga och dela ut dödliga närstridsattacker. Här lirar vi i tredjepersonsvy för övrigt, vilket ger oss bättre koll på våra omgivningar.

Upplägget är enkelt: spionerna måste hacka tre terminaler utspridda på kartan, och Mercs-sidan måste stoppa dem. Båda lagen turas om att spela som de olika klasserna, och vinnaren blir det lag som hackat flest terminaler totalt under tiominutersrundan.

Spelar du som Merc förlitar du dig på din ficklampa och dina vapen. Spionerna har mörkret som bästis och bara en ljusstråle från en ficklampa kan få dem att synas. Mercs reagerar på spionernas handlingar; så fort som de slår till vid en av de tre stationerna får de en klar och tydlig rutt till sin destination. När de anländer till det område när ett hackande är på gång inleds en jakt, och när spionen väl har dödats börjar en timer räkna nedåt. Om en annan spion lyckas återaktivera hackandet i tid fortsätter nedräkningen.

Splinter Cell: Blacklist
Det finns en enorm mängd anpassningsmöjligheter denna gång, allt i från användbara föremål till passiva egenskaper. Tyvärr fick vi inte testa så mycket av dessa.

Som spion måste du sätta igång dataintrånget och sedan gömma dig i mörker. Att hitta ett bra gömställe är essentiellt, för är du synlig kommer du fort få smaka på Merc-bly. Dödliga närstridsattacker gör spionerna överlägsna i små utrymmen, men Merc-sidans tunga rustningar balanserar krigandet när det gäller mer traditionella eldstrider.

När ett hack väl satts igång börjar en dödlig katt och råtta-lek, där Mercs desperat försöker stoppa händelseförloppet och där spionerna glider in i mörkret och använder sina trick för att hålla sig vid liv länge nog för att få ytterligare en poäng. Spies-sidan måste hålla sig inom en viss radie från terminalerna, vilket innebär begränsade möjligheter till att gömma sig. Ibland är det helt enkelt inte ett alternativ att sitta still och bara vänta.

Splinter Cell: Blacklist
Striderna i Spies vs. Mercs skiljer sig mycket från det actiongenren i övrigt har att erbjuda.

Vi fick chansen att prova ett par olika kartor och banorna är noggrant designade. Det finns mycket att höjd att spela med och detta gynnar spionerna som får fler gömställen. Mercs kan dock relativt snabbt söka genom banorna med hjälp av ficklamporna, och en nyhet är de explosiva drönare som kan skickas ut. Mercs är dock sårbara under den tid dessa robotar aktiveras.

Classic-läget är intensiva grejer, men kompletteras fint av Blacklist. I detta läge spelar fyra spelare på samma lag och med ett större team kan spionsidan vara mycket mer våghalsiga under striderna. Matcherna blir mer frenetiska och det är lättare att samla in poäng och genomföra uppdrag. Spontant ser Blacklist mer lättillgängligt ut, och till en början är det kanske också roligare. Men Classic är ändå huvudrätten i denna spelmiddag, och det tar inte lång tid innan dess förtjänster blir tydliga.

Splinter Cell: Blacklist
Taktik och kunskap om sin egen sida och klass är oerhört viktigt om du vill bli en framgångsrik Spy eller Merc.

Det finns en mängd förinställningar till ens kämpe, och vi hann åtminstone testa några av dessa. En favorit var Intel Scout, som låter en scanna av omgivningarna och markera var fienderna är, så våra lagkamrater kan se. Här finns också Saboteur (sabba fiendens utrustning genom teknologi) och Predator (en cloak-förmåga som gör dig extra osynlig) som spionsidan kan använda. Allt detta ger variation och låter spelaren experimentera med olika spelstilar.

Det finns också tre olika förinställningar för Mercs, nämligen Peacemaker, Hunter och Disruptor. Klassernas färdigheter är designade för att motverka motståndarlagets skills och generera balanserade matcher, men varje klass har också en svaghet som kan utnyttjas. Galipot förklarar:

"Spies can resist poison gas, for example, as you can equip the gas mask, or as a mercenary you can avoid being blinded by having an anti-flash visor... you'll be able to create your own play style... players can push whatever activity in the gameplay that they want to push."

Han förklarade också hur vissa förmågor inte kommer att bli effektiva mot alla tre klasser:

"The Disruptor will be able to block the cloaking ability of the Predator, on the other hand the Predator will be able to get close to the Peacemaker... The Saboteur will be able to take down the drone. In the same vain the Peacemaker will never be affected by the Saboteur because he is able to inject adrenaline which is not electronic."

Sammanfattningsvis kommer fans av originalet bli väl omhändertagna. Kampanjen och co-op-läget i Splinter Cell: Blacklist tuffar på fint, och du kommer att kunna läsa mer om detta på Gamereactor.se de kommande veckorna. Det var dock Spies vs. Mercs som verkligen fångade vår uppmärksamhet i Toronto, och vi ser verkligen fram emot att kriga mer på detta sätt när det färdiga spelet kommer i augusti.

Splinter Cell: Blacklist
Splinter Cell: Blacklist
Splinter Cell: Blacklist

Relaterade texter

Splinter Cell: BlacklistScore

Splinter Cell: Blacklist

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Ubisoft Toronto tar i från tårna och backar delar av Splinter Cell-bandet medan de samtidigt sneglar på Modern Warfare och andra actiongiganter. Resultatet är ett bombastiskt, omfattande actionäventyr som tenderar att tråka ut i singleplayer men briljerar i co-op och i multiplayer



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy