Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
filmrecensioner

Cruella (Disney+)

Cruella De Vil får en påkostad make-over i en stilig, men ytlig nytolkning. André betygsätter Disneys nya modeshow...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här - Få information om julkalendern

* Obligatoriskt att fylla i

Filmen:
Estellas barndom är inte den bästa när vi först får träffa det olycksdrabbade barnet; inte nog med att hon föds med svartvit hår och blir retad för sitt utanförskap, hon förlorar också sin modersfigur i tidig ålder och tvingas leva som tjuv tillsammans med två föräldralösa pojkar. Men när hon i vuxen ålder får chansen att arbeta hos en världskänd modeikon ser hon också chansen att ta fram sin inre Cruella för att förändra modevärlden - och hämnas på den människa som har orsakat henne så mycket smärta genom åren.

Detta är inte första gången som Disney gör en live action-version av 101 Dalmatiner med Cruella i fokus, där Glenn Close bevisade att hon var född i rollen - även om filmen i sig inte är den mest minnesvärda. Frågan "Behövde vi verkligen denna historia?" är alltså ofta av retoriskt slag när Disney väl mjölkar sina klassiker, vilket också gällde filmfabrikens senaste Cruella- - skräcködlan som ville flå hundratals dalmatiner för en pälsjacka. Behövde vi verkligen ett nytt karaktärsporträtt till detta klassiska filmmonster? 20 minuter in i filmen var jag inte helt säker på det. Redan när Disney släppte trailern kändes det som att det var lönlöst att ändra karaktären från grunden och det vi får se från antagonistens barndom stillade inte direkt mina farhågor.

Cruella (Disney+)
Från hemsk hundhatare till punkig girl boss-ikon

I filmen har Estella alltid haft anledning att ta fram sin mörka sida i sann Mr. Hyde-stil, då tittaren från början serveras en snyfthistoria om hur missförstådd och briljant den lilla rebellen är, där hennes värld befolkas av överdrivna karaktärer. Det är som sagt inte helt övertygande i sin framställning, men när vi väl lämnar barndomsdagarna och de smått usla barnskådespelarna börjar filmen plötsligt ta form. I takt med 70-talets framfart tar Emma Stone helt över filmen med både energi och karisma, där man lätt faller för den kärleksfulla dynamiken mellan hennes splittrade personligheter och tjuvduon Horace och Jasper - skurkarna som Cruella anlitade i den tecknade filmen. Stone stjäl showen, som det sig bör, när peruker byts ut och bländande kostymer tar över duken på löpande band. Det märks här att regissören Craig Gillespie (Lars and the Real Girl) har haft riktigt roligt med materialet, där 70-talets England poppar fram i en explosion av rebelliska färger och de vilda turerna mellan slumkvarter och högsocietet är många och underhållande.

Filmen kickar dock först igång när Estella omfamnar sin mörka sida. Cruella fungerar bäst när hon är grym, skoningslös och besatt, men riktigt sådär valpmördande ond är hon inte här - här får vi mer av ett hämndlystet geni som ändå är medveten om hur hon potentiellt sårar hennes närmaste. I detta avseende känns Cruella som Devil Wears Prada på steroider, men samtidigt mycket svagare sett till filmens emotionella drivkraft. För om det är något filmen lider av är att historien verkligen går på tomgång någon timme in. Historien är nämligen alldeles för lång för sitt eget bästa, där den mest bara trampar vatten och vändningarna tar inte historien till någon spännande riktning: twisterna bekräftar egentligen bara det tittaren redan visste och mängden dramatiska entréer blir också en smula tjatigt när storyn späs ut i slutet. Dessutom har filmen en tendens att bara stryka över potentiellt emotionella ögonblick genom att skynda sig till nästa show. Det blir mest en kavalkad av modeshow-entréer, där Cruellas korståg mot sin konkurrent hinner bli tröttsam.

Detta är en annons:
Cruella (Disney+)
Emma Stone är strålande stygg, medan andra karaktärer faller lite i skuggan

Cruella jämfördes väldigt tidigt med Joker och Harley Queen, vilket estetiskt sett inte är helt fel. Det audiovisuella bär en hel del av filmen och det är kul att se hur Cruella sätter stopp för Emma Thompsons plaggimperium enligt hämndheist-skolan, men tyvärr sänks kriminalkomedin av sina ordentligt överdrivna karaktärer som ter sig mer overkliga än sin tecknade förlaga. Heist-delarna saknar finess och jag kan även tycka att obligatoriska förklaringar såsom Cruella De Vil-namnets ursprung (trots att filmen i sig inte känns som en direkt prolog) är lite väl forcerade.

Cruella är med andra ord en färgsprakande catwalk som mer än gärna sätter stil över substans, men som också saknar ett tillräckligt starkt grepp om Disneys monstruösa fashionista för att engagera. Cruella borde helt enkelt ha varit antagonisten i sin egna historia, snarare än att klämma in ett ännu större monster. Cruella kommer att ha biopremiär och vara tillgänglig via Premier Access den 28 maj.

05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Underhållande och stilig, men ytlig och långdragen nytolkning av en älskad Disney-mara
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

1
Cruella (Disney+)

Cruella (Disney+)

FILMRECENSION. Skrivet av André Lamartine

Cruella De Vil får en påkostad make-over i en stilig, men ytlig nytolkning. André betygsätter Disneys nya modeshow...



Loading next content