Night Stalker: The Hunt For A Serial Killer (Netflix)

Mackan vandrar i fotspåren till en av de värsta seriemördarna i amerikansk historia och hör polisernas och de överlevandes berättelser kring vad många anser vara den mörkaste sommaren i Los Angeles långa historia.

"I don't think anybody has a choice. Your number is there one day, we're all gonna die, you just don't know when. You start dying the day you were born."

Året var 1985 och Los Angeles badade i en stekande sensommarhetta utav aldrig tidigare skådat slag. Från Malibu och Santa Monica till Venice och Long Beach roade sig semesterfirare bland de svalkande vågorna, shoppingsugna vandrade glatt längs Hollywood boulevard och de glittrande fasaderna från höghusen i Downtown L.A ingav hopp om en fortsatt frodig framtid under president Ronald Reagans ledning. Men i skuggan av allt välstånd och glamour jagade en man som bar på en okontrollerbar ilska och avsky mot normaliteten i samhället, en man som aldrig någonsin helt passade in och som fann sin tröst och tillfredställelse genom blod och våld. Något som invånarna i Los Angeles snabbt kom att bli varse om den sommaren när individen som kom att bli känd som The Night Stalker satte skräck i en hel stad och där vem som helst potentiellt kunde vara hans nästa offer.

"The Sheriff's Department is currently conducting an investigation into a series of homicides and sexual assaults in Los Angeles County. The suspect has used guns, knives, tire irons, handcuffs, thumb cuffs ..."

Det hela började med en rad sexuella övergrepp och mord som helt saknade någon uppenbar sammankoppling eller bakomliggande motivation. Offren var både män, kvinnor och barn, kom från hela olika socioekonomiska bakgrunder, var av vilt varierande ålder och spridda över hela Los Angeles. Från Sun Valley i nordväst till Diamond bar i öst, Arcadia i norr och Downey i söder. Och ganska snart insåg Los Angeles County Sheriff's Department att de hade med en seriemördare av aldrig tidigare skådat slag att göra. En man som lämnade ett blodigt spår av död och lidande i sina fotspår och som behövde stoppas snarast möjligt. Det är här Netflix senaste true crime dokumentärserie tar vid och genom grynig arkivfilm introducerar oss till en av protagonisterna i denna fyra delar långa berättelse. En ung detektiv från styrkan vid namn Gil Carrillo som också var en av de individer som slutligen knäckte fallet tillsammans med hans ärrade kollega sergeant Frank Salerno.

"He wanted me to look at him and touch him and things like that. I remember saying: 'Stop, this hurts.' Something in the way that he would look at me, it was almost like: 'I'm sorry that I'm doing this to you. But I'm not sorry, 'cause I'm not gonna stop.'"

Genom gripande och hjärtskärande intervjuer med de överlevande och de två detektiverna som ledde utredningen så blir de historiska vingslagen både påtagligt märkbara likväl som omskakande när ohyggliga scener återberättas och målas framför våra ögon. Carrillo och Salerno vandrar oss skickligt igenom händelseförloppen den där heta sommaren 1985 och de många små ledtrådar gärningsmannen efterlämnade som långsamt började forma en helhet, bit efter bit blev puzzlet och bilden allt tydligare och snaran började dras åt. Det är här den genuina ondska som för många kom att personifiera Los Angeles nattliga fantom tydliggörs än mer. Berättelser om små barn knappt ens sex år gamla som kidnappades i skydd av mörkret från sina sängar för att bli utsatta för inhumana ohyggligheter från detta monster. Offer som fick sina ögon urkarvade. Pentagram inristat i väggar. Vissa fick leva, andra dog. Där fanns ingen logik, inget rim, ingen reson. Det var en avgrund av ondska som tagit formen av en människa.

"I was was in alliance with the evil that is inherent in human nature, Satan was the stabilising force in my life"

Mörka ögon stirrar tomt, en blick fråntagen all humanitet tillhörande en person vars själ har kapitulerat till ondskan och vars illgärningar även utklassade andra samtida seriemördare. Jaktens klimax är förbi och vi lämnas med ett skickligt arrangerat slutspel som blottlägger mannen vars ansikte så länge var dolt bland skuggorna. Något som serieskaparen och regissören Tiller Russell stilfullt exekverar och lämnar precis så mycket utrymme som slutligen krävs för att knyta samman denna enastående skildring av skräckens sommar och individernas desperata kamp för att kvälja ondskan som förgiftade deras samhälle. Det är en berättelse om överlevare, de olycksaliga som fick sätta livet till och de män som jagade skuggan som rörde sig om natten. Det är intensivt och fyllt av chockerande, påträngande scener som kommer uppröra, förarga och skaka om. Men mer än något annat så präglas Netflix serie av humanitet och medmänsklighet. Styrkan av ett samhälle som sluter samman mot en gemensam fiende, en psykopat, en individ som det tacksamt nog tillägnas väldigt lite tid. Night Stalker: The Hunt For A Serial Killer lyckas perfekt fånga rätt ton och djup samtidigt som den engagerar och är totalt omöjlig att sluta titta på.

Om ni är nyfikna på serien, spana på trailern här och för den som vill dyka ännu djupare kan jag tipsa om Philip Carlos bok The Night Stalker som bland annat finns på Adlibris.

9 / 10
+