The Devil All The Time (Netflix)

The Devil All The Time (Netflix)

Välkommen till småstaden som Gud glömde i Netflix nya storfilm... André guidar dig!

Finns det en Gud därute, som lyssnar på våra rop på hjälp? Har Gud lämnat oss, om det någonsin har funnits en sådan? Majoriteten av karaktärerna i Netflix stjärntäta storsatsning The Devil All The Time är helt övertygade om att en god kraft existerar och försöker komma i kontakt med en frälsande kraft på mer eller mindre extrema sätt. Bland alla religiösa fanatiker, mördare, våldtäktsmän och annat bottenskrap i Knockemstiff - småstaden som Gud tycks ha glömt bort - finner vi tonåringen Arvin (Tom Holland), en arm sate som förföljs av världens ondska redan från sin blodiga barndom.

Donald Ray Pollock, som också skrev den kritikerhyllade boken med samma namn, navigerar oss genom det våldsamma småstadslivet med sin helylleamerikanska berättarstämma i vad som känns som en effektivt berättad historia om gudlöshet och förtvivlan. Precis som titeln antyder lurar Djävulen runt varje hörn; i kyrkan, hos predikanten, hos lagmän, hemma i bakgården, hos främlingars hjälpande hand... det är inte direkt en solskenshistoria och för den som är sugen på blodig feelbad-film är detta en välregisserad film om människomörkret och de oskyldiga som står i deras destruktiva värld. Som tittare kan man känna surret av flugorna och den blodiga smaken av vedergällning hemma på soffan.

The Devil All The Time (Netflix)
Robert Pattinsons skarpa Southern-accent känns något överdriven till en början, men snart förloras man i slemhögens förvridna predikan...

Det är inte heller den mest originella historien dock, vilket kan ses som antingen en nackdel eller en fördel beroende på vad förväntar sig. För den som lätt faller för blodig noir med brutalt definierade skurkar där nävar och diverse tillhyggen står för filmens budskap har en pärla att se fram emot, men för den som snabbt tröttnar på att se hemska människor utföra hemska dåd kommer att märka av filmens repetitiva rytm och tempo redan halvvägs in i våldscirkeln. "Ja, vi fattar," hinner man faktiskt tänka mer än en gång när Knockeckstiffs kriminella aktörer fortsätter att stapla lik utan att något förändras på vägen. Resten av filmen är mer av samma, då filmens poäng hamras in i tittarens huvud väldigt tidigt in i filmen.

Det är inte en särskilt subtil film om vi säger så, men vad gör det om filmen i sig är så tillskruvad och tät? The Devil All The Time är, trots sin repetitiva natur, en snygg och gripande thriller som väver ihop flera människoöden på ett tillfredställande vis. Samtliga skådespelare får skina i sina sluskiga roller, där jag framförallt uppskattar Hollands uppfriskande gestaltning av en ensam hämnare. Förhoppningsvis är detta - tillsammans med I'm Thinking of Ending Things - början på en förträfflig Netflix-höst bestående av kvalitativa filmer. Fortsätt i samma stil, Netflix!

8 / 10
+
Inte särskilt subtil men välspelad och snygg/intressant dramathriller.