Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga (Netflix)

Fram med schlagerchipsen, för här kommer Netflix vilda ESC-komedi och André har recenserat...

Coronaviruset må ha satt stopp för Eurovision i Rotterdam, men schlagerfansen kan istället trösta sig med Will Ferrells episka Eurovision-saga på Netflix, där Ferells isländska loser Lars Erickssong drömmer om att vinna Eurovision Song Contest tillsammans med bandmedlemmen Sigrit Ericksdottir (Rachel McAdams). Historien om bandet Fire Saga handlar dock om mer än bara sångtävlingen i sig: det är också en kärlekshistoria mellan två eldsjälar som hamnar i ett virrvarr av obesvarade känslor och förvirring när det sexiga Eurovision-livet lockar duon med sina glittriga frestelser. Kommer Lars att vinna Eurovision? Är världen redo för Islands tävlingsbidrag? Eller kommer han att inse att det finns viktigare saker i livet än att vinna en tävling?

Det här är en typisk "by the numbers"-historia om som har gjorts många gånger förr, så det är inte så svårt att räkna ut var det hela är på väg när filmens relationer och konflikter väl etableras. Vi vet precis vad som kommer att hända med den avvisande pappan, byn som skäms över sitt isländska tävlingsbidrag och kärlekstrasslet, men i en komedi gör det inte så mycket att man känner till alla stegen så länge skratten haglar och när det kommer till just Eurovision-biten har man lyckats fånga Eurovision-stämningen rejält. Som väntat är Netflix nya schlagerkomedi lika mycket pop-parodi som hyllning till den europeiska tävlingen, där skrikig Ferrell-humor och galna sångnummer blandas med gästspel och stjärnspäckad glamour. Bland de mer parodiska figurerna kan vi exempelvis hitta ansikten som Loreen, Netta, Conchita Wurst och Jessy Matador i filmens festligaste scen, där både fiktiva figurer och verklighetens sångfåglar bjuder på en festlig popmedley mot filmens mittenpart.

Mer Volcano Man, tack!

Ändå kan jag inte riktigt dela ut tolv poäng till humorn. Om något hade Eurovision-komedin behövt ännu fler excentriska sångnummer, ge galenskaperna lite mer utrymme. Bland mordkomplotterna, de isländska alverna och de talande reflektionerna reduceras majoriteten av skämten till tråkig penissnack och Swedish Chef-brytning. Karaktärer som Mikael Persbrandts bankchef hamnar i skymundan och det finns också en medvetet poänglös spökhistoria som inte ens hade behövt vara med här. Detsamma gäller filmens första dramaturgiska lågpunkt, som lika gärna hade kunnat klippas bort. Jag hade nog väntat mig lite mer Zoolander med tanke på hur mycket humorpotential det finns i den töntiga ESC-spektaklet, men annat än larviga kostymer och roliga sångtexter finns det inte mycket glansiga ytan. Dan Stevens är åtminstone kul som den sexuelle ryssen med låten "Lion of Love", men handlingen i övrigt lämnar en del att önska.

Jag kan också känna att jag har tröttnat på Will Ferrells gapiga karaktär. Att kvinnor oförklarligt faller för den degiga medelåldersgubben funkade klockrent i en komedi som The Other Guys, men det hela faller platt när McAdams karaktär och den grekiska Eurovisionen-gudinnan (spelad av Assassin's Creed Odysseus-stjärnan Melissanthi Mahut) faller för denna rövhål. Det skämtas om att Ferrell och McAdams känns som syskon och det vore faktiskt inte en dum idé att låta filmen handla om syskon med tanke på hur lite trovärdighet och kemi det finns i denna relation. Ferell tappade sin komiska förmåga för många år sedan och lockar sällan till skratt när han bara upprepar förlegat material som kanske funkade för sisådär tio år sedan.

Hjärtat finns åtminstone där och även om kärlekshistorien i sig är extremt förutsägbar och tunn så faller det väl in i Eurovisions sentimentala traditioner. Det är fånigt, uppskruvat, färgstarkt och ytligt, vilket är all den tröst som Mello-fansen behöver i dessa dystra tider.

5 / 10
+
Zoolander-vibbarna finns där, men lyckas inte ta sig till finalen...