The Wrong Missy (Netflix)

The Wrong Missy (Netflix)

The Wrong Missy toppar Netflix-listorna världen över och André tar reda på om den är sevärd. Spoilers: det är den icke!

Det är inte lätt att vara David Spades olycksdrabbade karaktär i den nya Netflix-komedin The Wrong Missy, där han av misstag tar med sig en psykopatisk blinddejt på en lyxig Hawaii-resa i tron om att han SMS:ade sin drömtjej. Det måste däremot vara ett lätt liv om man är Adam Sandlers polare, för om ens karriär lider så kan man alltid räkna med att Happy Gilmore-gänget klämmer in dig en semesterkomedi som inte kräver att skådespelare ska vara roliga. Det räcker med att gorma, se eländiga ut och vrida sarkasmen till max.

David Spade, som här ser ut att ha klonats från Michael Sheens röv i politikerfrisyr, har bemästrat Sandlers klassiska "Jag kunde inte bry mig mindre"-rutin i vad som bäst kan beskrivas som en typisk Sandler-komedi: trött huvudrollsinnehavare, pannkaksplatt romans, en semesterort där Sandlers vänner kan chilla med dyra drinkar mellan tagningar, avskyvärda bifigurer som förolämpar allt i sin väg, skrikiga scener och en trist "by the numbers"-intrig som låter tittaren spela upp hela filmen i sitt huvud långt innan filmen når sitt smärtsamt förutsägbara slut.

The Wrong Missy (Netflix)
Kan fel Missy... vara den RÄTTA MISSY?!?

Fast det är väl inte därför man tittar på Happy Gilmore-filmer? Ingen räknar väl med att få en högkvalitativ humorstund från Sandlers filmbolag. Man vill bara stänga av hjärnan, koppla bort från Corona-stressen och skratta till efterbliven humor. Jag kan förstå att man vill åt lite billig humor då och då, men personligen är jag trött på den här typen av latmask-komedier där spydigheterna saknar kvickhet och där det räcker med att peka på någon och kommentera vilken idiot den personen är för att framkalla skratt. Oj, där faller en person från klippa, slår sig våldsamt på allt möjligt i en trött Looney Toons-anda och överlever mirakulöst. Nämen kolla, Rob Schneider saknar tre fingrar (men man har bara gömt de hopvikta fingrarna i dåligt smink). Så knäppt!

Jag har väl egentligen inget positivt att säga om The Wrong Missy, annat än att Lauren Lapkus har viss charm när hon inte slukar upp hela scener med sin skrikiga karaktär eller levererar spontana handtrallor på flygplan. Samtidigt är det svårt att bli arg över denna tramsiga skräpfilm. Det är lite som en snabbmatsversion av en film: man vet precis hur onyttig den är, men man slänger i sig den för att man vill åt en välbekant och lättillgänglig smak, för att sedan skrynkla ihop pappret den kom med, ångra lite lätt vad du utsatte dig för, rycker på axlarna och glömmer sedan bort den.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+