Justice League Dark: Apokalips War

Justice League Dark: Apokolips War

Henric har betygsatt Justice League Dark: Apokolips War som är slutet på studions animerade filmuniversum...

Warner Bros. Animation har inte varit särskilt imponerande de senaste åren. Därför var jag ganska så skeptisk inför Justice League Dark: Apokolips War. Dock var jag ändå lite nyfiken. Med tanke på att DC skrotat idéerna om en film om Justice League mot Darkseid i deras filmuniversum kändes det välkommet att de åtminstone skulle släppa en animerad film. Barnförbjuden, dessutom.

Justice League Dark: Apokolips War ödslar ingen tid utan startar med detsamma kriget som väntar. Den nya guden Darkseid är på väg att anfalla jorden och Justice League tänker inte låta honom anfalla utan motstånd, och därför planerar de att attackera hans planet före. Vad de däremot inte anar är att Darkseid är medveten om detta och har förberett en armé bestående av parademons som Darkseid injicerat med DNA från Doomsday som Superman slogs mot i filmen The Death of Superman. Det hela mynnar ut i ett blodbad där Green Lantern, Wonder Woman, Martian Manhunter och många andra hjältar dör en brutal död, samtidigt som Superman dräneras på sina krafter och Batman blir hjärntvättad för att vara Darkseids slav.

Justice League Dark: Apokalips War
Med Supermans krafter borta blir Raven en viktig karaktär i kampen om att besegra Darkseid.

Det hela påminner mycket om Avengers: Infinity War och Avengers: Endgame där hjältarna har förlorat, men inte kan leva med tanken att inget kommer återgå till det normala igen. Jorden står i lågor och de hjältar som finns kvar försöker till varje pris att planera en ny strategi för att besegra Darkseid. Detta är på många sätt och vis slutet för det universum som studion byggt upp sedan Justice League: The Flashpoint Paradox från 2013. Detta är den 15:e installationen i serien och hädanefter är universumet över, även om man öppnar upp för nya berättelser i slutet. Gladeligen är det också ett välförtjänt slut på en ganska så medioker filmserie.

Justice League Dark: Apokolips War är verkligen en mörk berättelse och det blir tydligt redan under första kvarten att det är allvar nu. Det här är slutet för många hjältar. Filmen gör allt i sin makt för att leverera här, men vad som är synd är att med tanke på hur mediokra många av dess föregångare varit så är det svårt att bry sig om många av filmens huvudkaraktärer. Berättelsen är åtminstone unik och känns aldrig fängslad av någon serieförlaga vilket gör att skaparna kan ta sig an många friheter de annars ofta inte kan. Här behövs inga förklaringar som drar ut på tiden i en annars ganska så kort speltid utan tempot känns stabilt under hela filmen.

Berättelsen är definitivt stark som sådan, men vad jag personligen gillade allra mest med filmen var våldet. Justice League Dark: Apokolips War förtjänar verkligen sin barnförbjudna åldersmarkering då vi bland annat får se fiender slita lemmarna av somliga hjältar och Harley Quinn som brutalt slår sönder vakter med sin enorma trähammare. I en film där man vill illustrera hur underlägsna hjältarna är och att det denna gång verkligen är på allvar hjälper det något otroligt för att bevara ens intresse ända fram till eftertexterna.

Justice League Dark: Apokalips War
John Constantine har stört roll i filmen och han är som vanligt lika underhållande att se på.

Något som filmstudion förhoppningsvis förbättrar i deras filmer efter detta (nästa är Superman: Man of Tomorrow) är animationen. Marvel släpper snart What If? som har en fantastisk animation och Sony har redan släppt Spider-Man: Into the Spider-Verse som var otroligt vacker, men DC:s animerade filmer bleknar i jämförelse. Animationen är idag otroligt daterad där karaktärerna ofta känns stela och bakgrunderna oinspirerade. För så är fallet även i denna film vilket inte sällan irriterade mig.

Har du hängt med ända sedan starten av universumet är Justice League Dark: Apokolips War inte en film du vill missa. Jag kan väl till och med säga att även om du missat flera av filmerna tycker jag att denna film är värd din tid att se om du har något som helst intresse för DC och dess hjältar. Jag rekommenderar dig däremot inte att titta på den i sällskap med barn under 13 då det finns flera scener som kan frambringa jobbiga mardrömmar och tvinga dig offra din sömn kommande nätter.

7 / 10
+
Universumets sista rulle levererar ett tillfredsställande slut på en medioker filmserie