Doctor Sleep

Doctor Sleep

Overlook-hotellet väcks på nytt i en överraskande välgjord The Shining-uppföljare. André betygsätter bluray-utgåvan...

Det har gått många år sedan Danny terroriserades av sin galna farsa i Overlook-hotellet. Ärren finns kvar även i vuxen ålder, där både trauman och spöken från hotellet hemsöker honom. Efter att tillbringat många arbetslösa år som alkoholist finner Danny (Ewan McGregor) äntligen sinnesfrid i en småstad i New Hampshire, där han använder sin synska förmåga - sin "shine" - för att trösta de döende på ett äldrevårdshem. När han dock bekantar sig med en flicka som också besitter övernaturliga förmågor dras han och flickan in i ett mardrömsscenario, då båda blir jagade av skoningslösa vampyrer som jagar barn med särskilda förmågor.

Att göra en uppföljare till Stanleys Kubricks odödliga skräckklassiker hade kunnat gå precis hur fel som helst och även om man redan sitter på en blåkopia i form av Stephen Kings "Doctor Sleep" så måste man också ha i åtanke att King inte har tagit hänsyn till Kubricks filmatisering från 1980 i sin bok. Varför skulle han? Manne avskydde Kubricks film så mycket att han producerade en egen TV-adaption av sin bok. Vad jag försöker med allt det här är att regissören Mike Flanagan har lyckats skapa en snygg kompromiss mellan Kubricks stilbildande mästerverk och Kings budskap The Shining, som här hittar en balans mellan böckerna och filmklassikern både sett till tematik och visuella arv.

För de som exempelvis tyckte att Kubricks karaktärer saknade mer dimension så finns det gott om fördjupningar av Jack, Danny, Wendy och till och med Hallorann och just förhållandet mellan Dan och Jack får sig ett nytt lager när det visar sig att McGregors karaktär vandrar i sin fars fotspår - något som King-fansen lär uppskatta, då detta inte riktigt utforskades i Kubricks version. Det märks att Flanagan älskar karaktärerna och Kings emotionella värld, vilket gör att detta känns som en värdig uppföljare till både filmen och adaption av böckerna. De där gamla såren nystas nämligen upp på ett mänskligt och studerande vis, vilket gör att man oftast njuter av dess långsamma tempo och försiktighet. Precis som en god bok brukar göra.

Doctor Sleep
Mycket är bekant och framförallt slutet är proppad med fanservice, men i övrigt lyckas filmen också hitta en egen röst

Dock uppstår det viss friktion i fusionen, vilket i slutändan gör att Doctor Sleep som uppföljare aldrig riktigt når upp till Kubricks magnifika skräckfaktor. Delarna som inte riktigt funkar är den typ av element som vanligtvis drar ner Kings berättelser i överlag, både i bok- och filmformat: fåniga ojämna inslag som ofta rinner över i vad som annars känns som stabila skräckkoncept. I det här fallet är det den zigenarliknande vampyrgruppen - filmens främsta antagonister - som sänker spänningen något, som i jämförelse med det där isande, subtila och äckliga fokuset i 80-talsfilmen känns som ett steg bakåt i skräckskalan.

Rebecca Ferguson är visserligen fantastiskt iskall som vampyrgängets ledare och det finns flera stämningsfulla scener som lyckas väcka viss obehag, men det är bara något med hennes hatt, de lysande ögonen, ångan som kokar ut från de döende, de där högteknologiska behållarna som fångar upp ångan och några av telepatiska sekvenserna som helt rubbar den där kittlande skräckbalansen och Dannys ömtåliga karaktärsporträtt. Framförallt är det just actionpartierna som involverar vampyrerna som inte övertygar fullt ut och faller något platt med tanke på hur intrikat resten av filmen känns.

Just denna tålmodiga struktur är vad som till slut bär upp filmen, tillsammans med de starka skådespelarinsatserna och regissörens uppenbara passion för dessa historier, som dessutom kommer till sina fulla rätt i Director's Cut. Jag vill minnas att filmens utdragna tempo drog ner spänningen något när jag såg filmen första gången på bio, men med Director's Cut känns förlängningen ändå ganska logisk och som att allt är på plats. De nya scenerna tillför lite mer tyngd till framförallt Danny, vilket gör denna version till den överlägsna versionen - även om den faktiskt är tre timmar lång (!).

Doctor Sleep är i slutändan mer drömsk än en genuin mardröm, men dess emotionella styrka gör detta till mer än bara ett homage till en kultfilm och som lyckas sätta sina egna fotspår - även om filmens sista akt kan upplevas som en forcerad fanservice-fest. Det är nämligen beundransvärt hur väl Doctor Sleep-kompromissen lyckas fördjupa Kubrick-filmen och ändå göra rättvisa till Kings förlagor och har tillräckligt mycket själ för att göra de flesta nöjda.

Bilden:
En uppföljare till The Shining vore såklart inte så mycket utan en stark visuell identitet och detta är något som förhöjs i en skrämmande skarp bild som klockrent fångar hudtoner, varma som kyliga miljöer och krispiga detaljer hos både natur och inzoomade bilder på exempelvis ansikten. Särskilt mörka nattscener och kontrasterande färgpaletter är balanserade och stämningsfulla. Filmen har bildformatet 1.85:1

Ljudet:
Mycket av filmens spänning byggs skickligt upp tack vare de makalösa Dolby Atmos-spåren, som här kryper i skinnet med sitt trummande hjärtslag och uppslukande bakgrundsljud som kastar tittaren mitt i frosten, i skogen, i mardrömmarnas rike. Det knarrar skarpt om de gamla Overlook-golven, de telepatiska viskningarna kryllar omkring i rummet och barnaskriken kyler ner hela vardagsrummet i en glasklar och absorberande ljudupplevelse.

Extramaterialet:
Förutom att filmen släpps i två versioner - bioversionen och Director's Cut - är det tyvärr väldigt knapert med djupdykande bakom kulisser-inslag. Här finns ungefär 35 minuters skräcksnack med Flanagan och King i inslag som "From Shining to Sleep", "The Making of Doctor Sleep: A New Vision" och "Return to The Overlook". Något snålt, men alltid något.

7 / 10
+
Doctor Sleep må inte nå upp till Kubricks standard, men som uppföljare är den ändå värdig