The Last Thing He Wanted (Netflix)

The Last Thing He Wanted (Netflix)

Den nya Netflix-thrillern med Anne Hathaway och Ben Affleck är sannerligen det sista André ville ha...

Joan Didion-romanen med samma namn har blivit film och jag undrar verkligen varför. Jag har visserligen inte läst The Last Thing He Wanted, men utgår man från premissen är det svårt att förstå att någon gav detta röriga manus grönt ljus. För vad som börjar som en lovande konspiratorisk journalistthriller förvandlas snabbt till en tröttsam myriad av lösa trådar som inte hänger ihop. Jag har nämligen en känsla av att boken är betydligt mer effektiv med sitt budskap än detta babbliga haveri. Handlingen: Journalisten Elena (Hathaway) täcker den politiska krisen i El Salvador på 80-talet, fram tills högre makter sätter stopp för hennes reportage. När hon sedan beslutar sig för att hjälpa sin skuldsatta pappa med en skum vapenaffär i Nicaragua hon förgäves försöker göra kopplingar till den scoop hon trodde sig ha övergivit. Elenas näsa för konspirationer leder ingen vart, vilket är filmen i ett nötskal.

Intrigen blir alltså aldrig så där härligt kryptisk som i exempelvis Tinker Tailor Soldier Spyt eller puckat krångligt som i Inherent Vice - det är bara ett obegripligt nät av svammel, blinka-och-missa-karaktärer och bluffar som aldrig får till de där "Aha!"-momenten som filmskaparna hade hoppats på. Man väntar konstant på att filmen ska hitta sitt fokus igen, men det händer aldrig. Det finns ett fåtal snygga scener och mänskliga ögonblick som överraskar i en annars trög och förvirrad komplott, medan Anne Hathaway gör så gott hon kan i sin hyfsat starka roll (till skillnad från resten av den papperstunna skaran), men det räcker inte för att göra The Last Thing He Wanted mer engagerande.

The Last Thing He Wanted (Netflix)
Hathaway är svettig.

Jag antar att poängen är att man som tittare ska känna sig lika vilse som den desperata huvudperson, som i sin jakt på sanningen bakom den amerikanska smutsbyken i Centralamerika mest vilseleds av okända parter som inte vill hennes eller storyns bästa. Tyvärr förvillas man till den grad att man slutar bry sig väldigt tidigt in i filmen och ungefär halvvägs inser man att det hela inte kommer att leda någon vart. Det är faktiskt komiskt hur ointressant det är och det lindas ofta in i pretentiös dialog som mest får mig att vilja klösa öronen av mig, såsom den mycket märkliga scenen där utrikesministern och Ben Afflecks karaktär äter äppelkaka och drar någon metafor om hur effektivt det är att rensa upp kakan med en sked istället för en gaffel. Lämna inga smulor kvar! FATTAR DU?

Att filmen sedan börjar upprepa en massa dialog i ett försök att skapa flera "Det var framför nästan på mig HELA TIDEN-moment är bara tragiskt, då filmen börjar uppföra sig som en trasig skiva som upprepar samma beat om och om igen. Det blir dessutom inte mycket bättre när slutet försöker måla upp världens orättvisor, utan att riktigt förtjäna sin poetiska framställning. Om det inte redan var tydligt så kan jag väl sammanfatta det hela på följande vis: The Last Thing He Wanted är ingenting annat än ett slöseri med tid. Snygg, men poänglös. Om du mot förmodan skulle tortera dig själv med detta behöver du som tittare inte känna dig korkad för att du inte riktigt hängde med i handlingen. Det gjorde inte regissören heller.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+