The King (Netflix)

The King (Netflix)

André har njutit av Netflix senaste riddarrulle och betygsatt...

Rustade soldater krossas av varandras tyngd och gurglar i sitt eget blod och gyttja i det nya riddardrama The King, en krigshistoria som lägger sitt främsta fokus på prins Hal (Timothée Chalamets), hans kamp att stifta fred med Frankrike och navigera sig genom korruptionen som råder i kungahallarna. Är man en så kallad "history buff" får man vara beredd på att manuset är mer baserad på Shakespeares kungliga intriger, där filmskaparna snarare tar sig flera friheter i en historiskt förankrad bakgrund.

Detta är dock i sig inget större problem med tanke på stämningsfull och tajt filmen är i grunden. Filmen är nämligen metodisk i sin struktur, sansad i sitt berättande och just så där lagom grå och medeltidsmörk som man vill att ett riddardrama skall vara. Det bränner långsamt och skönt, utan att söla eller traggla och man njuter av hur beräknande den politiska berättelsen nystas upp.

Jag kan däremot känna att just huvudpersonens karaktärsutveckling - hur bra Timothée Chalamet än må - blir något grumlig när det vadar och vinglar mellan föraktfull festprisse, stridskunnig pacifist och skoningslös kung. Kanske är det den framskyndade övergången till ledare som gör att man ibland hakar upp sig på karaktärens handlingar, det är som att det saknas en viktig pusselbit både före och efter han efterträdde sin far.

The King (Netflix)
Pottfrille-patrullen till undsättning!

Med det sagt lyckas filmen ändå stå på sina fötter tack vare starka skådespelarinsatser, den brutalt bleka tonen och den där färgstarkt Shakespeare-aktiga dialogen som ger filmen karaktär. I synnerhet är Joel Edgerton, som även var med och skrev filmen, sympatisk som den vise krigsveteranen vid Hals sida och Sean Harris övertygar som väsande rådgivare. Robert Pattinsons parodiskt franska accent skar sig visserligen något mot filmens realistiska gestaltning, men fungerade ändå bra som patetisk antagonist.

I likhet med Outlaw King finns det som sagt vissa scener som kan kännas lite väl påhittade och som kan dra ur en från den annars engagerande inlevelsen, men precis som i Outlaw King ger de våldsamma medeltidsstriderna och politiska intrigerna mersmak. The King är en snyggt berättad våldshistoria om maktrelationers mekanismer och rättfärdigandet av krig, som med tyngd och stora ambitioner gör det moraliska lilla eposet till något extra.

8 / 10
+
En kunglig upplevelse, helt enkelt