Fractured (Netflix)

Fractured (Netflix)

Machinist-regissörens nya sjukhusthriller når inte hela vägen...

Familjepappan Ray Monroe (Sam Worthington) fastnar i vad som bäst kan beskrivas som en Kafkaesk mardröm när hans familj försvinner från ett röntgen-besök i ett avlägset sjukhus i Netflix-filmen Fractured, där Machinist-regissören Brad Anderson vill leka med tittarens förväntningar och låta denne gissa sig fram. Denna typ av premiss dock har gjorts så många gånger vid det här laget att den uppmärksamme förmodligen kan räkna ut vad det är som pågår ganska tidigt, men det ska sägas att filmen faktiskt lyckas vilseleda lite tack vare sin täta, hotfulla atmosfär. Det finns en genomgående kuslighet som tidigt kryper in under skinnet när vi väl äntrar de febrigt kyliga sjukhuskorridorerna och för den som är sugen på en ny Flightplan kan denna thriller hitta hem till den publiken.

Det rör sig inte direkt om någon banbrytande spänning, men som tittare fastnar man snabbt för den där äckliga konspiratoriska stämningen och man vill veta hur det hela slutar. Jag måste också säga att jag blev något överraskad av Sam Worthingtons skådespelarinsats, som faktiskt försöker bryta sig loss från sitt träiga, vanliga jag. Det är inte någon fantastisk prestation på något sätt, men i några ögonblick kan man glömma bort hur usel denna skådis vanligtvis är och för en kort stund kan man se honom som en desperat familjefar på jakt efter sanningen. Efter en timme börjar dock filmen tappa den där mardrömsandan ju fler karaktärer som kopplas in i det mystiska familjeförsvinnandet, mystiken svalnar i sina repetitiva scenarion och man önskar till slut att någon annan än Worthington hade skött den emotionellt krävande huvudrollen trots allt.

Fractured (Netflix)
"Om jag står helt stilla slipper jag snubbla över filmskaparnas töntiga twister"

Dessutom är slutet inte någon höjdare heller. Nej, varför skräda orden? Det är ett riktigt skitslut. Inget annat. Inte för att det inte är så överraskande i sig, det handlar snarare om hur klumpigt utfört ögonblicket där filmskaparen vill dra undan mattan under våra fötter faktiskt är. Det känns inte alls förtjänt och suger snarare ut all nerv som filmen lyckades bygga upp fram tills den tramsiga actionfinalen. Detta för att det medvetet opålitliga berättandet stjälper snarare mysteriet då vi aldrig lär känna vår huvudperson förrän väldigt sent in i filmen. När man som tittare får en känsla av att filmskaparna "fuskat" sig fram vet man att filmen har misslyckats på vissa plan.

Det hela landar med andra ord ganska platt och när man nått mållinjen är det svårt att inte blicka tillbaka för att verkligen försäkra sig om att det hela verkligen föll på plats - vilket det inte riktigt gör. Ändå vill jag påstå att Fractured lyckas engagera, åtminstone i 50 minuter eller så. Sedan kan man stänga av för att bevara gaslighting-mysteriet och slippa gräma sig över hur mycket potential filmen förlorade i slutändan.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+