The Red Sea Diving Resort

The Red Sea Diving Resort (Netflix)

Captain America räddar etiopier i en trist Argo-kopia...

När etiopiska judar börjar förföljas tar Israel upp kampen om att hjälpa flyktingarna till Jerusalem i en verklighetsbaserad historia om hur ett gäng modiga Mossad-agenter som agerade hotellägare i ett övergivet turisthotell för att smuggla ut de utsatta judarna till det förlovade landet. Chris Evans spelar Ari Levinson, Mossad-agenten som leder uppdraget mot omöjliga odds och som likt en mer risktagande Captain America räddar tusentals människor från det blodiga inbördeskriget. Men trots en makalös historia finns det inte mycket att hämta i denna andefattiga räddningsfilm.

Regin i Red Sea Diving Resort är nämligen trist. Jag gillade den intensiva och drabbande starten av filmen, men sedan faller filmen in i ett klichéartat mönster som dessvärre håller i sig under resten av filmens gång. Berättandet är nämligen lika platt och fyrkantigt som berättelsen är förutsägbar och generisk. Strukturmässigt känns filmen mekanisk och alltför bekant, vilket gör att man mest räknar upp filmens beats fram tills något mer spännande sker. Det märks att man har använt filmer som Argo som inspiration, men till skillnad från den filmen saknas det nerv och är proppad av klyschor. Den ojämna tonen hjälper inte heller, där en heist-doftande sekvens under filmens första akt (där Evans samlar sitt team) känns i synnerhet malplacerad och musikvideo-montaget mot filmens mitt känns rätt fånig - särskilt i kontrast till massakern av flyktingarna.

The Red Sea Diving Resort

Om något så saknas ett starkare perspektiv från etiopiernas upplevelser under förföljelsen. Jag gillar The Wire-skådisen Michael Kenneth Williams i rollen som Kabede, en nyckelfigur som gör allt i sin makt för att rädda sitt folk från militärens järngrepp, men känns mest bortslösad i den knappa tiden han får framför kameran (annat än att agera berättarröst), något som enbart gör distansen från flyktingarnas misär desto kyligare. Jag förstår att man gärna vill vinkla Mossad-agenternas insats som något heroiskt, men det är som att karaktärerna vältrar sig i det och gör filmens emotionella grund något ojämn. Chris Evans känns känns mer som en lat karikatyr än en faktiskt karaktär och de övriga karaktärerna är alldeles för tunna för att ge filmen mer tyngd.

Flyktingsituationen är en av världens mest brännande frågor just nu och är något som regissören Gideon Raff betonar strax innan filmen tonar ut till eftertexterna, men filmen i sig landar aldrig emotionellt. The Red Sea Diving Resort önskar så gärna vara filmer som Munich, Hotel Rwanda och Argo - filmen ekar dessutom lite Schindler's List i en replik - men är alldeles för utspädd med torra filmtroper för att verkligen beröra och är en film som lär falla i glömska likt andra bleka Netflix-produktioner.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+