Point Blank (Netflix)

Point Blank (Netflix)

Joe Lynch serverar upp en tvättäkta konservburks-film i en av detta årets mest obefogade och fantasilösa produktioner samt tillika den senaste i raden av sömniga Netflix Originals.

Den kreativa kraften som berikade världen med de genom-usla Wrong Turn 2 samt Knights of Badassdom har återvänt och ger oss nu en remake av Fred Cavayés nio år gamla thriller med samma namn. En film som redan fått två omtolkningar i den Sydkoreanska The Target och den Bengaliska Password, men tydligen så behövde vi även en amerikansk version för den finns nu att strömma på Netflix. Den kommer kosta dig knappt nittio minuter av ditt liv men det är tid rekommenderar du spenderar på andra saker.

I Joe Lynch version av Point Blank får vi stifta bekantskap med Paul, en akutsjuksköterska som tvingas på ofrivillig, osannolik flykt från lagens långa arm med sin kriminella patient Abe i en osammanhängande och soppig jakt för att betala av en skuld till en gangster och rädda sin höggravida fru. Att säga att det hela är väldigt tunt är en grov underdrift och om Netflix eftersträvar att bli filmvärldens McDonalds så har de med Point Blank lyckats tillverka sin Big Mac. Det är en film där ingen av dess enskilda delar sticker ut som exceptionellt förkastliga utan snarare torftiga, oinspirerade och med en stark eftersmak av massproduktion.

Det är mycket i Point Blank som inte fungerar och dess många problematiska byggstenar börjar med ett bipolärt manus som aldrig kan bestämma sig för om det vill vara en smutsig thriller eller en lättsam action-komedi. Detta blir speciellt tydligt under filmens tredje akt när Big D, en Kevin Hart inspirerad karaktär introduceras för att lätta upp stämningen. Ett mycket märkligt beslut då detta torde vara den punkt under speltiden där spänningen ligger på topp, men som nu istället totalt diffuseras med platta skämt som får den lilla kvarvarande luften att helt gå ur Point Blank.

Point Blank (Netflix)
Dum och dummare

Tragiken i Joe Lynch skapelse fortsätter genom dess galleri av intetsägande rollfigurer där de två huvudkaraktärerna tar ledningen med beslut så sanslös idiotiska och utan förnuft att jag stundom undrar om det är en åtta-åring som författat ihop det hela. Nog för att normala människor gör dåliga val titt som tätt men det står i stark kontrast med våra huvudkaraktärer Paul och Abe som med lätthet tar hem priset som den mest odynamiska duon sedan hedenhös. Denna totala brist på trovärdighet får också till effekt att varje känslomässig scen landar med samma finess som ett magplask i en torrlagd simbassäng.

Point Blank är ett kriminellt slöseri av både pengar och kompetenta skådespelare. Frank Grillo och Anthony Mackie gör vad de kan i sina ledande roller men värst av allt är det för Oscars-vinnaren Marcia Gay Harden som nästan är oigenkännligt bedrövlig när hon pangar och grymtar sig igenom sin roll som hårdför polisdetektiv. När sluttexterna rullar kan jag inte släppa tanken på hur i hela friden Joe Lynch lyckades lura sig förbi dörrvakten till Netflix huvudkontor och få pluring till detta dödbakade hopkok. Det hela framstår som en piratkopia av valfri annan action-film som gjorts och har inte ett enda originellt ben i hela sin kropp. Point Blank är dock inte en fullt lika smärtsam upplevelse som skottskadan Shaft var, nej Joe Lynch film har mer gemensamt med ett svagt illamående och gör bäst i att ignoreras tills det går över.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+