Bumblebee

Bumblebee

Bumblebee är rena rama sommarsvalkan efter en lång, smärtsam Michael Bay-era. André betygsätter...

Transformers-bilarna gör en storstilad comeback i denna spinoff-rulle, som förvirrande fungerar både en prequel och en reboot till de tidigare Transformers-filmerna. Oavsett vad det är, och hur det än kommer att fortsätta härifrån, är det dock tydligt att man tar lite avstånd från Michael Bays migränframkallande skrotspya till regi och den där extremt låga humorn som ofta tär på filmtittarens tålamod. Här är det faktiskt hjärta hela vägen, där regissören Travis Knight brassar på med romantisk 80-talstema och träffsäker humor för att ge följetongen en ny identitet.

Charlie (Hailee Steinfeld) är något av en fixare när det kommer till vardagsproblem och bilmotorer, men det enda hon inte kan laga är sig själv; efter sin fars död känner hon sig trasig och kämpar med att hitta sin plats i världen. Det är här som den krigsärrade krigsveteranen Bumblebee kommer in i bilden, som i ett direkt Spielbergskt möte mellan människa och maskin skapar ett genuint gulligt och charmigt band som för tankarna direkt till E.T. och Järnjätten. Här finns nämligen en skön old school-inställning till karaktärsetableringar och dramaturgi som verkligen påminner om ett riktigt bra äventyr från 80-talet, som aldrig känns parodisk eller överdriven i sin nostalgitripp. Framförallt är det True Grit-skådisen Steinfeld som verkligen stjäl rampljuset med sin naturliga karisma och emotionella räckvidd. Hon är så sympatisk och stark i rollen att man inte vill släppa taget om henne och den gula bubblan när filmen når sitt slut.

Bumblebee
Scener som berör i en Transformers-film? Nä, nu blommar löken!

Filmens övriga karaktärer kändes också och vissa fall härligt medvetet klyschiga. John Cena är dock rätt töntig som destruktiv militärofficer och jag kan tycka att just militärscenerna mest förde tankarna till Bays fulare filmestetik och hopplösa intriger. Även den bombastiska tredje akten kändes mer obligatoriskt storskaligt än nödvändigt, där jag mest längtade tillbaka till filmens övriga småskalighet. Dock är dessa delar relativt små och ersätter aldrig karaktärsrelationerna i övrigt, som ju är filmens självklara drivkraft. Filmen har till skillnad från Bays filmer massor av personlighet och själ, där till och med mindre Decepticon-antagonister har någon slags hotfull utstrålning, till skillnad från de grymtande hulkande skrotmonstren från Bay-filmerna.

Med andra ord är Bumblebee en triumf för Transformers-fansen, som med stabilt manus och en oerhört sympatisk huvudperson lyckas göra mig intresserad för denna innehållsmässigt utmärglade filmfranchise. Utan att vara ett gigantiskt Transformers-fan känns det också som att Hasbro-ikonerna också gjorts rättvisa, åtminstone ljud- och designmässigt. Jag gillar nämligen att robotarna ser ut som livslevande leksaker och Cybertron-inledningen kändes som en härlig teaser inför det som komma skall. I det stora hela lyckas Travis Knight balansera Transformerskrig med mänskligt drama i en söt blockbuster som har hjärtat på helt rätt plats.

Bilden:
Bilden är, likt de andra Transformers-filmerna, fenomenal och fantastiskt polerad in i minsta detalj, där det i synnerhet är skönt att se vem som slåss mot vem när utomjordingarna dänger varandra denna gång. Ljusmässigt känns filmen också härligt somrig och skärpan hos robotarna är strålande. Även intima bilder på exempelvis Steinfelds ansikte fångar varma toner och blänkande tårar. Filmen har bildformatet 1.78:1.

Ljudet:
Föga förvånande visar sig ljudmixen vara minst lika bra som bilden. Ljudmässigt är Dolby Atmos-spåret djupt, dynamiskt och mäktigt, där högljutt skjutande balanseras väl med tystare karaktärsdialog och dramatisk musik. I synnerhet är scenen där klumpige Bumblebee totalkvaddar Charlies hus fylld av roliga och subtila detaljer. Även 80-tals sångerna är mycket klämmiga och den klassiska ljudeffekten där Transformers förvandlas låter fantastiskt bra.

Extramaterialet:
Den svenska Bluray-utgåvan är proppad med roligt och genomgående bonusmaterial som kan glädja både G1-fans och filmsamlare. Bakom kulisserna-snacket från filmskaparna är genomgående och passionerat, där det talas mycket om arbetsglädjen i att arbeta med robotarnas ursprungsdesign och att hitta rätt inspelningsplatser. De förlängda/bortklippta scenerna är också roliga att kika och unikt nog har man integrerat John Cena-improvisationer med den färdiga filmen för att visa vilken kul/dålig tajming dessa outtakes har. Det finns även en animerad serietidning baserad på Section 7-organisationen och lite introduktioner om övriga Transformers.

8 / 10
+
Bumblebee är utan tvekan den bästa Transformers-filmen hittills