Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (Netflix)

Zac Efron är extremt rutten, chockerande ond och vidrig som seriemördare i nya, effektiva Netflix-thrillern...

Det märks att Joe Berlinger, som även ligger bakom Netflix-dokumentären "Conversations With a Killer", är mycket fascinerad över uppståndelsen och psykologin kring den monstruöse Ted Bundy mer än de grisiga morden i sig, som här väljer att fokusera på den oskyldiga fasad som Bundy bygger upp genom filmens gång. Filmens effektivitet ligger i just detta, att vi aldrig riktigt ser de omänskliga brotten och att fokus ligger på Bundys skickliga och manipulativa utstrålning. Som tittare väntar man på att mördaren ska bryta sin förtrollning över det amerikanska folket, för vi vet ju sanningen och det vet han själv också genom sina två lyckade rymningsförsök. Det är alltså fasligt fascinerande att se hur han fortsätter yrka för sin oskyldighet, mycket tack vare Zac Efrons starka insats.

Zac Efron är nämligen överraskande bra i rollen som charmknutten Bundy. Skrämmande bra, faktiskt. Nästan så att man vill titta bort när kameran närmar sig hans leende nuna och hans tårfyllda ögon när han får sin slutgiltiga dom, för vi vet att något inte helt stämmer om man fortsätter förlora sig i den bottenlösa avgrund som är hans ögon. Den TV-sända rättegången är i synnerhet en ryslig uppvisning av Bundys ohyggligheter - både sett till sina brott och sin naturliga charm, som Efron klockrent får till. Efron är direkt naturlig som den iskalle Teddy och när vi till slut får en skymt av den vidrighet som han är kapabel till får man kalla kårar.

Jag kan däremot tycka att filmens energiska klippning gör berättelsen lite väl hoppig och det finns några smått söliga partier med slätstruken dialog som drar ner på spänningen en aning. Med tanke på att filmens premiss dessutom utgick från frun Elizabeth Kendalls perspektiv kan jag känna att Liz (spelad av Lily Collins) blev lite väl åsidosatt när mediecirkusen drar över landet. Det finns såklart en berättarteknisk anledning för detta och leder till en magnifikt otäck slutscen när Liz väl konfronterar Ted mot filmens slutskede, men jag hade gärna sett lite mer från hennes perspektiv och deras relation annat än några snabba klipp till hennes nedåtgående spiral av alkohol.

I överlag är dock Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile en effektiv och oromantiserad dramatisering om en av USA:s ruskigaste ruskprickar. Visserligen finns det några tveksamma val av sånger när filmen väl försöker fånga Bundys emotionella palett, men det är ju också lite av poängen; tjusningen ligger i att se hur skicklig Bundys skådespel är, att se hur "normal" han försöker vara och kanske till och med upptäcka att man nästan "hejar" på denna till synes karismatiska karl. Filmen är medvetet manipulativ för att sätta oss i samma skor som det splittrade folket på 70-talet och medan filmen inte erbjuder samma djup som dokumentären (som för övrigt rekommenderas som komplement till filmen) är filmen en fängslande påminnelse om människans outgrundliga ondska.

7 / 10
+
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile är välgjord och kuslig