Beauty and the Beast

Beauty and the Beast

Mycket är sig likt när Disneys älskade filmklassiker från 1991 återvänder i en nyversion med Emma Watson i huvudrollen...

Disneys CGI-såsiga nyversion av Beauty and the Beast är en väldigt (väldigt) bekant historia för dig som sett det tecknade originalet från 1991. Belle bor fortfarande i en pittoresk och sömnig liten by i Frankrike där hon på daglig basis sågar bagarens bröd och drömmer om en plats på jorden där folk inte är analfabeter. Gaston är fortfarande ett narcissistiskt och skönsjungande rövhål med sikte på Belle och Odjuret är sin vana trogen en surmulen och hårig enstöring som hänger i mörka torn medan han bejakar sin nolltolerans för blomstöld. Precis som tidigare hamnar Belle i klorna på Odjuret och initialt vill Belle inte veta av den ludna emo-besten, tills hon upptäcker att Odjuret kan sin Shakespeare och inhyser ett fett bibliotek - då jävlar börjar gnistorna yra.

Efter Jon Favreaus småläskiga men nyskapande tolkning av The Jungle Book hade jag hoppats på att se något liknande även här, men regissören Bill Condon går istället åt andra hållet och syr ihop en nyversion extremt lik originalet - på både gott och ont. Det är fortfarande väldigt charmigt och mysigt och sångnumren är lika svängiga som jag minns dem. Miljöerna sprudlar av liv och färger och sagokänslan sitter ofta som ett smäck. Ewan McGregor som ljusstaken Lumière är som en glädjeinjektion rakt i halsvenen och Luke Evans visar att han är född att gestalta ärkesvinet Gaston. Även Emma Watson gör en helt okej insats med tanke på det lilla som finns att jobba med hos en slentrianmässig karaktär som Belle.

Nackdelen med att filmen spelar med såpass säkra kort är just att den blir väl trygg och aldrig tar ut några svängar. Den tillför helt enkelt inget nytt (om man inte räknar in lite nya sångrader, ett marginellt bredare spektrum av hudfärger, en vit häst istället för en brun och en homosexuell LeFou) utan kopierar originalfilmen scen för scen, samt dränker härligheten i extremt mycket datoreffekter. Odjurets datoranimerade lekamen och anlete är förvisso välgjort och proppat med detaljer, men det uppstår ändå en viss diskrepans mellan honom och Belle och jag önskar att Dan Stevens fått en rejäl ansiktsmask att agera med, istället för att bara reduceras till röstskådespelare under 99,98 procent av filmen.

Beauty and the Beast anno 2017 är ett habilt hantverk men jag har svårt att se någon riktig poäng med filmen. Har du missat det originalet är det förstås en given rulle att se för dig som vill ha lite nygammalt Disney-mys med familjen, men för undertecknad - en lillgammal, koffeinberoende cyniker och nostalgiker - känns det mest som en väldigt enkel kassako som express-beställs via Skype av ett gäng fryntliga Disney-direktörer.

Bilden:
Disney har sin vana trogen knåpat ihop en Blu-ray-utgåva som bjussar på fullkomligt briljant bildkvalité. Den digitalt fotade filmen är ren från brus och bildartefakter. Skärpan är riktigt bra och färgomfånget och mättnaden lyfter de lummiga miljöerna och färgglada kostymerna till nya nivåer.

Bilden har formatet 2.39:1

Ljudet:
Filmens DTS 5.1-spår fångar både storheten i musiknumren liksom de mer atmosfäriska ljudeffekterna med imponerande klarhet. Dialogerna är centerfokuserade och lyfts fram väldigt väl. Att Disney Sverige har plockat bort lossless-spåret på 7.1-kanaler från originalutgåvan måste dock ifrågasättas. Vi skulle väldigt gärna vilja veta varför?

Extramaterialet:
Här finns en hel del skoj för de sånglystna. Vi får möjligheten att se filmen med Sing-A-Long, Disney-sånger, en förlängd sång med introduction av regissören Bill Condon, en musikvideo med Ariana Grande och John Legend och en kortfilm med Celine Dion. Utöver det ingår även mer klassiskt material som bakom-kulisserna-filmer och bortklippta scener. Ett välfyllt paket, helt klart.

6 / 10
+
En charmig och mysig nyinspelning med storslagna sångnummer, men också på tok för lik originalet och dränkt i datoranimationer.