Mad Max: Fury Road

Mad Max: Fury Road

Gamereactors actionsugne chefredaktör delar ut maxpott till Millers makalösa reboot

Att blanda katastrofaltung minimalism med sanslösa överdrifter är naturligtvis en konst i sig. Något som Mad Max-pappan och ödmjuke snillet George Miller gjort till sitt signum. Storyn är så rättfram och okomplicerad som det överhuvudtaget går att hitta. Den första halvan är en jakt, den andra en tävling. I två timmar dundrar mekaniska monster till vildsinta skurkbygge-bilar fram längs ljusbruna evighetsdyner och under hela den tiden blandar Miller mellan det simplistiska i karaktärernas motiv (Max vill bara fly, Furiosa vill bara hem, Joe vill bara ha tillbaka sina brudar) med komplexiteten i vad som med enkelhet utmärker sig som de senaste 15årens absolut bästa actionscener.

Fury Road är en furiös, brutal, våldsamt och våldsamt vacker actionbalett. En operett där spillolja, köttsår, hagelskurar och eld utgör någon slags grundkärna till något av det absolut mest visuellt fascinerande jag sett i hela mitt liv. Det är verkligen inte en film för alla - men ett mästerverk utan like för den som uppskattar benhård action.

Jag minns mycket väl första gången jag bekantade mig med karaktären Mad Max. Jag var nio år gammal och minns hur det kändes som om min hjärna nästan exploderade när den där lilla tandlösa trollungen bumerangkapade den tilltufsade tuppkams-skurkens högerhand. Jag satt som förstenad och har sedan dess hållit Mad Max: The Road Warrior som en av mina absoluta favoritrullar. När jag, 29 långa år senare och efter mitt Fury Road-biobesök, försökte smälta intrycken från Millers re-boot av världens hårdaste ensamvarg - kändes det på samma sätt. Som om någon förändrat min syn på action.

Lite som om någon förtrollat mitt medvetande, kopplat in sig med starkström rätt in på hjärnstammen och liksom chockprånglat ut sprängfärdig dödseufori i en takt som jag i mångt och mycket inte kunde hantera. Jag var chockat, upprymd och sanslöst imponerad. Fury Road är lika visuellt enastående som den är spännande, ombytlig, explosiv, kraftfull, snygg och proppad av poänger. Furiosa, gestaltad av en snaggad, svartsminkad och genomgående svinförbannad Charlize Theron, stjäl stora delar av filmen och att para ihop Max med en ännu hårdare kvinna känns såhär i efterhand som rena rama snilleblixten av Miller.

För min del är detta en av de fem absolut bästa actionfilmerna jag någonsin sett. Allt från produktionsdesign till skådespeleri, klippning, tematik, tempo, stunts och den sparsamma användningen av datoreffekter gör Fury Road till en oförglömlig uppvisning i old school-smisk på helt rätt premisser.

Bilden:
Dags att försöka hitta synonymer till superlativen för i den här recensionen krävs det att jag plockar fram allt jag har, och lite till. Bilden är nämligen precis lika genomgående briljant som själva filmen. Här erbjuds kraftfulla, starka färger och massor av kontrast men aldrig så att det blir för mycket eller orsakar brus eller andra bekymmer. 200 mil av ödesmättad dödsöken har aldrig sett såhär bra ut.

Ljudet:
Tillsammans med Transformers: Age of Extinction är det här den bästa Blu ray-film jag haft nöjet att lyssna på. Atmos-mixen innebär ett dundrande fullregister i samtliga av vårt testrums nio kanaler och det erbjuds nyanser och panoreringar som inte många andra filmer kan konkurrera med. Ljuddesignen är omfångsrik och involverande på ett sätt som få av dagens filmer är och som publik hamnar jag ständigt mitt i en kakafoni av död och förstörelse som engagerar och känns i hela kroppen.

Extramaterialet:
Samtliga av kortis-dokumentärsnuttarna som erbjuds har redan lagts upp på Youtube och är intressanta men inte direkt särskilt heltäckande. "Fury on Four Wheels" och "Filming Fury Road" är bra men inför den obligatoriska specialutgåvan förväntar jag mig mer.

10 Gamereactor Sverige
10 / 10
+