Avatar

Avatar

Nej, James Cameron vann ingen Oscar vare sig för bästa film eller bästa regi, men med den extremt efterlängtade Blu-ray-utgåvan är han (och Fox) värda alla priser i världen. Detta är, mina damer och herrar, helt enastående bra

Efter att jag hade sett Avatar på bio var jag förtrollad. Superlativen visste inga gränser. Jag fylldes av omedelbar kärlek för en grupp blå supergubbar vars rymdresa hypnotiserat en hel värld. Avatar är världens största film genom alla tänkbara tider sett till inspelad deg. Avatar är nästa stora steg i filmteknisk mumbo-jumbo. Avatar är en tre timmar lång blueprint över hur man bäst gör en blockbuster - och lurar hela jordklotet att en biljett till 3D-bio faktiskt är värd 150 kronor.

Nu är den här. Avatar. på DVD och Blu-ray... eller ja, till veckan åtminstone. Den 28:e april är det äntligen dags för Fox att släppa lös tidernas mest efterlängtade Blu-ray-rulle och säkerheten kring releasen har varit rejäl. Den här utgåvan, till exempel, som jag sätter betyg på är en raskt importerad US-utgåva eftersom svenska Fox helt enkelt förbjudits skicka ut recensionsexemplar i förväg. Fox USA har tydligen varit stenhårda. Rädslan för att recensionskopiorna skulle hamna i fel händer har inför releasen av den här filmen varit större än någonsin tidigare. Förståeligt, men tråkigt. Tur då för Gamereactor att heltrevliga Amazon mer än gärna flög hit ett amerikanskt ex på imponerande 24 timmar.

För ingen kan ha undgått de blå smurfarna och sagan om kulturkrocken som uppstår på månen Pandora där mänskligheten bestämmer sig för att försöka utrota Na'vi-rasen för att kunna tömma stället på värdefulla naturresurser. Visst, det blir sällan känslomässigt träffande. Det blir aldrig nyanserat eller berättarmässigt intelligent. Cameron, likt hans goda vana trogen, målar med bred pensel och pressar ned självklara känsloyttringar och pretentiös dialog i halsen på en. Avatar är en film för alla, och givetvis är den berättad som en sådan. En enkel premiss om misslyckad diplomati och imperialism blir till en enda stor fest av överdriven tematik, allt för tydlig symbolik och dialog så proppad av metaforer att man ibland nästan skriker efter något lite mindre... skrikigt.

Men samtidigt är det också därför jag älskar den här filmen. För dess breda penseldrag. För dess blockbuster-typiska omfattning, stereotypa karaktärer och förutsägbara story. Avatar är en svulstigt jättefilm gjord för att innesluta och attrahera en så stor publik som världen överhuvudtaget kan tillåta. Tillräckligt främmande och mystisk för att locka drömmarna, tillräckligt förankrad i vår tids problem och slitpunkter för att inte verka drömsk. James Cameron vet så väl hur receptet för en film vars biointäkter uppgår till hiskeliga 20 miljarder kronor ser ut. På många sätt är han helt unik i sitt långt ifrån originella tilltal. Han berättar historier som vi redan sett, hört eller läst flera gånger tidigare (Aliens, Titanic, Avatar) men med en lättillgänglig säkerhet som mången regissör inte ens kan drömma om.

Bilden:
För mig har den stora frågan inför premiären av Avatar på Blu-ray givetvis varit hur bra den tekniska kvaliteten skulle komma att bli. En film vars budget uppgick till närmare 300 miljoner dollar och spelade in cirka 20 miljarder kronor på bio - hade jag såklart extremt höga förväntningar på. Att den dessutom filmades med en nyutvecklad superteknik och animerades av världens främsta 3D-animatörer gjorde knappast förväntningarna lägre.

James Cameron och Fox pratade inför Blu-ray-releasen om bildkvalitet. Det utlovades (precis som i fallet Sagan om ringen) något i hästväg. Jag hoppades och bad om en referens-disc vars bild skulle få mig att skrika av vild förtjusning. Alla löften infriades. Jag sitter här med gåshud. Otroligt imponerad av en bildbriljans vars rena kvalitet med enkelhet puttar ned referensfilmer som Hulk, Dark Knight, Benjamin Button och A Serious Man får toppen. Detta är genomgående det bästa jag sett i bildväg i hela mitt liv och en Blu-ray-utgåva som man liksom inte kan annat än hylla.

Avatar levereras i en SVC-kodad 1080p-transfer i ration 1.78:1 och bildkompositionen här är bättre än allt annat som hittills släppts på Blu-ray. Detaljrikedomen är nästan otäckt hög och skärpan känns på sina ställen nästan utomjordisk. Texturarbetet i 3D-animeringarna knäcker med enkelhet såväl Pixars som Dreamworks datoranimerade storverk och upplösningen känns ibland nästan dubbelt så hög (fast den såklart inte är det) som i tidigare BD-filmer med referensbild.

Tillkommer gör underbart rika, balanserade och slående färger, perfekt kontrast och total avsaknad av artefakter, polarisering, bleed eller brus. Den briljanta bildkvaliteten skapar här, i vanlig enkel 2D, ett tredimensionellt djup som enligt mig enkelt överglänser Real 3D-upplevelsen som gavs i bioversionen. Om du ska köpa en Blu-ray-film i år ska du köpa Avatar. För aldrig tidigare har jag sett bild så genomgående briljant som här, och givetvis passar det utmärkt ihop med det faktum att Camerons film nyskapar beträffande filmteknik och blandningen av riktiga skådespelare och datoranimerade smurfar. Betyget tio har aldrig varit mer passande.

Ljudet:
Med bildkvalitet så genomgående fantastisk att min Blu-ray-spelare nästan storknade hade det varit helt okej (förlåtligt) om Avatar inte hade nått hela vägen fram beträffande ljudet. Men det gör den. För precis som i fallet med bildkvaliteten finns det i avseendet ljud absolut ingenting att anmärka på här utan istället bara obegränsat med plats för ännu en uppradning av återanvända superlativ.

Det finns en dynamik och en styrka i DTS HD-spåret i den här filmen som saknar motstycke på Blu-ray. Precis som filmen är ljudet otroligt bombastiskt, svepande stort och extremt kraftfullt. Vissa av scenerna kommer att låta din bas arbeta mer än den gjort sedan du såg The Incredible Hulk medan dialogerna är enastående välmixade och varje liten panorering doftar briljans. Här finns en klarhet i ljudeffekterna som förtrollar och en dynamisk spännvidd som tillsammans med bildkvaliteten bildar en audiovisuell som ingen Blu-ray-ägare bör stå utan.

Extramaterialet:
Den enda egentlige besvikelsen med denna i övrigt perfekta Blu-ray-utgåva är att det helt saknas extramaterial. Här finns ingenting, snopet nog. Istället släpps 4-disc-utgåvan kallad "Avatar: Ultimate Edition" lagom till jul och då med tre hela skivor proppfyllda med extragodis.

"This.... is Abadah"

8 / 10
+