Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Ge mig Crysis (2020)

Skrivet av Petter den 29 mars 2020 kl 13:32

Jag vill följande: Att konkurskungarna på Crytek ska sluta med allt annat de just nu pysslar med och lägga allt tänkbart krut på att göra med Crysis (1) som Id Software gjorde med Doom (2016) eller Capcom gjorde med Resident Evil 2. Fläskigt überpåkostad mega-remake som gör om stora delar av originalspelet (strukturellt) och laddar på med 100% helt nygjord grafik/ljud för att på så sätt skrämma slag på varenda gaming-PC, igen. Ha skiten färdigt till november (förutsatt att de faktiskt inte lyder mitt råd utan började med detta projekt för flera, flera år sedan - förstås) då de nya konsolerna finns ute. Please. Jag vill ha Crysis (1) igen. Fast allt nytt. Och jag vill sitta där med min 35 000-kronors spel-PC och höra hur processorn knarrar och grafikkortet hostar. Det är Crysis värt, eftersom det är ett mästerligt, mästerligt spel. Så långt före sin tid på alla tänkbara sätt och vis.

Jag kommer aldrig att glömma mitt andra besök till Crysis (Frankfurt) då de för första gången skulle visa spelpressen nya titeln Crysis. Detta var ett drygt år innan de släpptes och jag var såklart hysteriskt förväntansfull eftersom Far Cry var lika snyggt som det var explosivt/utmanande. Cevat tog emot oss (tror vi bara var fem tidningar på plats) en och en på sitt eget kontor där vi fick glutta på när han spelade igenom två olika scenarion, och jag minns hur jag bara stod och gapade. Likt ett tomt, dött kakhål. Som en två meter lång fågelholk. Herregud! Det är ju så snyggt, fritt, öppet, svårt och fränt att jag tror att jag nu kommer att tappa allt mitt skinn! Tänkte jag. Jag tillbringade resten av dagen med att intervjua studions helsvenska Art director, programmeringsbossen, ljud-bossen, han som skrev fysiken, han som basade över animationerna. Fick prata med vem som helst, utan att EA:s utsända agerade barnvakt och kutade runt och fällde krokben på allt, vilket var lite fallet vid mitt Crysis 2-besök ett par år senare.

Minns spelet väldigt tydligt. Minns studiobesöket ännu tydligare. Jag älskar Crysis (1).

Ge mig Crysis (2020)

Ja, detta är verkligen 13 (!) år gammalt. Fullständigt absurt, jag vet.