Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Tyken övertro på PR

Skrivet av Jonas den 6 april 2020 kl 02:41
This post is tagged as: Åsikter

Läste under helgen Petters blogginlägg, där han landade i ungefär samma slutsats som jag gjorde några dagar tidigare angående förseningen av The Last of Us: Part II. Inget okontroversiellt egentligen, bara att det känns lite märkligt att skjuta upp ett spel som skulle lanseras månaden därpå på obestämd tid - om det är i princip klart och handlar om logistik.

Ännu mindre kontroversiellt blir det när man betänker att det blåst lite om utvecklarna. Folk har lämnat i drivor, missnöje har ventilerats i media, det har försenats tidigare och allt som visats har inte mottagits odelat positivt (vilket är något Naughty Dog inte upplevt på minst tio år). Det finns helt enkelt lite faktorer som kan tänkas påverka spelet, annat än coronaviruset.

Helt okontroversiellt. Antingen håller man med ("Risken finns att det ligger något i det, det finns allt lite frågetecken"), eller så gör man det inte ("Naughty Dog är känd som hård arbetsplats och de brukar leverera som bäst under press, tror ingen behöver oroa sig"). Men för många räcker det inte. Så som är så vanligt nuförtiden, så måste häcklandet fram.

Det ska förolämpas och förklaras hur dumt det är. Gärna genom att hänvisa till att Naughty Dog säger att allt är bra - ungefär som att PR-snack i vår bransch är en källa av sanning att ösa ur. Lek med tanken att det inte skulle vara bra, är det någon på allvar som tror att Naughty Dog skulle skriva ett officiellt uttalande i stil med: "Vi har kaos just nu, alla topparna har stuckit och klåpare har tagit över. Druckmann har drivit på för hårt så stora delar av arbetsstyrkan är utbränd och våra fokusgrupper säger att spelet inte håller måttet."

Jag vill betona att detta inte är något unikt för Naughty Dog. Såhär fungerar det för alla. Hur många gånger har inte tidsexklusiva spel kallats exklusiva innan det krupit fram att det visst kommer till andra format senare? Hur många gånger har ett spels utveckling gått bra, för att kort därefter läggas ner? Hur många gånger har funktioner i spel utlovats finnas med för att sedan saknas? Och så vidare, och så vidare. Inget företag pysslar med negativ PR. Självkritik är oerhört ovanligt.

Det kan även vara så att The Last of Us: Part II försenas hela vägen till Playstation 5 av rent taktiska skäl, vilket även det är svårt att förklara: "Vi kände att det är magert med spel och vi är lite bekymrade för konkurrenterna så därför skiter vi i att de som har Playstation 4 får vänta ett halvår extra". Lek med tanken att sistnämnda scenario gäller. Hur hade du själv gjort om du behövde ta beslutet? Rimligen är det bästa alternativet att vara lite diffus, säga att allt går bra och skjuta upp på obestämd tid, eller hur?

Vill även tillägga att somliga dristar sig till att vara tyken med att luta sig mot argument som att Jason Schreier på Kotaku säger att det inte är något fara på taket. Jag har den största respekten för Schreier och använder honom ofta som källa i mina nyheter - men han är inte direkt felfri (vilket är orsaken till att jag ofta märker hans åsikter som rykten).

Vart vill jag komma? Jo, att jag (och Petter) inte har en susning om hur snacket gått hos Sony, utan nyfiket spekulerar om vad det handlar om - vilket det för den sakens skull inte finns någon som som helst anledning att dra fram ett tyket humör, och framför allt inte motivera detta beteende med att den officiella förklaringen säger något annat.

Tyken övertro på PR

Ett spel som säkerligen blir skitbra, oavsett hur länge det försenas eller förklaringen till det.