Några snabba recensioner

Tänkte att jag skulle skriva ner lite snabba tankar av olika saker som jag sett men ännu inte kommenterat i den här bloggen. Here goes:

Avengers: Infinity War
Jag älskade den här filmen. Slutet var briljant, och Thanos var en bättre skurk än jag trodde. Karaktärernas interaktioner med varandra var klockrena, och det fanns några häftiga actionscener med. På minussidan har vi en del personer som fick för lite screen-time, och att the Black Order inte alls var så häftig som jag väntat mig, bortsett från Ebony Maw, som jag älskade.

Oathbringer
Brandon Sandersons tredje Stormlight-bok, tung nog att slå ihjäl en gris med och tjock nog att skrämma vettet ur folk i allmänhet, släpptes i november förra året. Personligen gillar jag den, fastän den var något av en blandad kompott. En del karaktärer, exempelvis Amaram, kunde ha fått en bättre story. Andra, typ Mraize, var knappt med i boken. Storyn som bokens huvudkaraktär Dalinar gick igenom var dock på alla sätt och vis briljant. Jag gillar även att Sanderson för en gångs skull låter Kaladin vara något annat än Stormlights svar på Superman.

Star Wars: The Last Jedi
Den mest kontroversiella storfilmen sedan Batman V Superman, som skapat ett inbördeskrig i en av världens största fandom. Rian Johnsons Star Wars-rulle gjorde iallafall väsen av sig, oavsett vad man tycker om den. Jag är ett fan av filmen, och känner att Johnson har helt rätt i att man inte kan göra om allt som gjorts förr, utan måste pröva lite nya vinklar på saker och ting. Det han gör bygger upp för en väldigt intressant avslutning på trilogin, och gör allt så mycket mer oförutsägbart. Johnson tog risker, vilket jag beundrar, och sättet han utvecklar en del av karaktärerna på är jag ett stort fan av (Kylo och Poe har bägge underbara arcs). Sedan kan jag också se att filmen har en del plot-holes, men i slutändan tycker jag att Johnson gjorde ett oerhört bra jobb. Pluspoäng för General Hux som comic relief också.

Black Panther
Filmen som blev hyllad världen över, av allt och alla som rörde sig (utom Petter). Jag tycker inte att det är världens bästa film, och inte heller att Killmonger är den bäste skurk Marvel haft. Det är dock fortfarande en fantastisk film, som är både intressant och underhållande. Shuri är grym, och Killmonger är awesome (trots att han, som sagt, inte är Marvels bäste skurk). En av MCUs bästa stand-alone filmer, utan tvivel.

Kingsman: The Golden Circle
Ytterligare en film jag verkligen gillade (jag gillar väldigt mycket). Storyn är inte lika tight som i ettan, men actionscenerna är häftigare, särskilt allt som rör Pedro Pascals karaktär (älskar den mannen, han är grym). Filmen är lite för lång, och skurken faller ganska platt (inget i jämförelse med Valentine i ettan) men den ger mersmak, och jag hoppas på en trea.

Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
Av alla filmerna på listan är detta den sämsta, men den var fortfarande bra. Jag saknade Will Turner, och den nye snubben de hade, hans son, var ganska tråkig. Jack Sparrow är väl hyggligt underhållande, och Salazar var en bra skurk, men det bästa är såklart Geoffrey Rush som Barbossa. Godkänd actionfilm, fast inte mer än så, trots att scenen med giljotinen var väldigt underhållande.

Star Wars Battlefront II
Jag hatar inte på detta så som många andra gör, då jag tycker att det är ett kul spel, och på en del vis en klar förbättring på ettan. Storyläge är kul, och Heroes Vs Villains är bättre än i ettan. De har även fler och roligare hjältar, och fordonen är skoj. Men annars så är nog ettan faktiskt bättre. Det har fler spellägen, roligare vapen, och inget klassystem som låser en i olika roller. Jag gillar Battlefront II, men ettan var bättre.