Svenska
Blog
Creatures of Mass Effect - The Keepers

Creatures of Mass Effect - The Keepers

Skrivet av torbli79 den 1 januari 2014 kl 15:54

Som biolog fascineras jag ofta av hur spelutvecklare väljer att designa nya varelser till sina spel. I Mass Effect finns det som bekant en mängd utomjordiska arter, alla med intressanta kulturella och biologiska egenskaper som i stort gör universumet till vad det är idag.

Lite arbetsskadad är man, så hjärnan kickar ofta igång när jag börjar kolla på concept art eller när jag lyssnar på varför vissa designbeslut togs på ett sätt eller ett annat. Den här bloggserien jag nu skapar, Creatures of Mass Effect (ursäkta den engelska titeln, jag tycker det ser snyggare ut), har jag funderat på väääldigt länge, och jag pratade om den här på forumet tidigare under året. Jag lovade då att komma igång, men jobb och övriga intressen tog över tiden. Nu däremot, nytt år och nytt sug, så jag kickstartar det hela med keepers.

Bakgrund - Varför ser alla aliens ut på ett visst sätt?
Jag är inte bekant med hur designval tas, vad som inspirerar eller driver konstnärerna eller författarna bakom hela processen, men en sak känns tämligen självklar: merparten av de utomjordiska arterna man stöter på i Mass Effect ser ut som de gör på grund av att man som spelare ska kunna känna en viss koppling till dem. Många har mänskliga drag sett till både biologi och kultur, vilket var något jag till en början störde mig på. Såhär i efterhand har jag dock börjat förstå varför det ser ut som det gör, även om jag fortfarande inte riktigt tycker att det är rätt väg att gå.

Arter som asari, drell, salarian, turian, volus, batarian, prothean, krogan, quarian, vorcha och yahg är alla bilaterala, bipedala, har kroppsformer likt människans och näst intill identiska sinnen (om än med varierande nivåer av känslighet sett till ljus, ljud, lukt etc). De utgör 65 % (!) av de arter man kan kommunicera med i Mass Effect, vilket är vääldigt mycket! Jag är dock oerhört tacksam för de återstående 35 % som enligt mig gör universumet så mycket mer trovärdigt, även om jag hoppas att den siffran kommer öka i framtiden i och med de nya spelen.

Jag börjar bloggserien med keepers. Dels för att jag finner dem intressanta rent biologiskt, men mest för att de är så pass mystiska och outforskade som de faktiskt är! Enjoy!

Keepers
En av få arter i Mass Effect som liknar och påminner om insekter. Inspirationen är solklar, men jag är inte så övertygad av jämförelsen (förklaring längre ner). Det svåra med dem är att det finns så pass lite information, så det blir mycket spekulering från min sida.

Till att börja med så vet man inte om de är faktiska varelser eller artificiellt genetiskt konstruerade. Förmodligen är det en blandning då the Reapers som bekant har sådan kunskap (ex protheans/collectors). Alltså så lär de ha varit en "normal" art från första början, vilket är det man ser (främst visuellt) när man väl stöter på dem.

Deras beteende talar emot klassisk evolutionär biologi (det man ser dem göra verkar inte direkt höja deras fitness, och då man enbart ser dem antingen färdas mellan platser eller interagera med the Citadel), men alltför stora växlar kan inte dras då man fortfarande inte vet var de kommer ifrån eller hur de förökas. Självförstörelse är dock ingen stabil evolutionär strategi, så det får man förmoda att the Reapers ligger bakom.

Att se på dem som insekter underlättar en hel del. Deras osjälviska beteende som till synes verkar vara till förmån för någon annan/något annat kan förklaras med och jämföras med den sociala struktur som avancerade insektskolonier uppvisar här på jorden (myror, getingar etc). Eusocialitet kan mycket väl vara svaret, men då återstår en eventuell "drottning" eller dylikt vilket vi fortfarande inte känner till.

Rent fysiologiskt så stämmer de dock inte helt överens med insekter. Exoskelett, facettögon och käkparti är något de har gemensamt, men det finns desto fler frågetecken och "felaktigheter" för att parallellen ska bli total.

De är inte uppdelade i tydliga kroppssegment utan påminner här mer om spindeldjur vilket även gäller för deras åtta ben. Man vet inget om deras föda, men med tanke på deras kraftiga käkar (påminner om mandibler) så får man förmoda att de äter någon typ av föda som kräver manipulering innan det åker ned i det förmodade matsmältningssystemet. Det kan dock likaväl vara en kvarleva från innan the Reapers "byggde" om dem. Jag tror inte att deras ryggsäck innehåller lunchen för dagen...

Insekter "andas" genom så kallade trakésystem. Med tanke på the keepers storlek så skulle det systemet dock inte fungera på the Citadel, utan man får förmoda att de använder sig av ett system likt antingen vårat (lungor) eller likt spindlar (boklungor). Det känns mest troligt med någon slags kombination av lungor/trakésystem, men det kan i ärlighetens namn vara precis vad som helst. Vem vet, det kanske är något helt annat!

Summering
Komplicerad och förmodat konstruerad/modifierad art som känns som en blandning av insekt och spindel med en mängd oförklarliga element (delar av deras sinnessystem, kommunicering inom arten, den sociala strukturen, förökning, evolutionär bakgrund/historik).

+
BioWare har möjlighet att bygga vidare på historian bakom the keepers och göra det väl värt för spelaren att undersöka deras syfte/funktion på the Citadel. Blir ett roligare sidouppdrag än det man fick göra i första spelet...

Jag är fruktansvärt nyfiken på deras sociala struktur och vad det var för art innan the Reapers modifierade dem (om nu så är fallet).

Schysst mix i designen som lämnar mycket åt fantasin men som ändå är lätt att återkoppla till vad man känner till.

-
Det känns som att the Counsil eller någon av the Counsil races borde ha undersökt dem mer. Med tanke på deras enorma betydelse så känns det konstigt att inte mer gjorts för att förstå dem.

HQ