Svenska

Re: Varför är konsolspel dyrare än PC

Skrivet av simspace den 10 november 2010 kl 00:30

Brevlådebrev som blev blogginlägg. Igen.

Läs om ni vill:


Att ingen äger PC-formatet, stämmer det? Microsoft "äger" väl det eftersom Windows är så vanligt som OS i alla datorer, och alla spel är ju "Games for Windows". Så om Microsoft ville, skulle de inte börja kunna ta ut licenspengar för att spelutvecklarna ska få göra PC-spel som är kompatibla med Windows?

Däremot är det ju ingen som äger PC som hårdvara, vad jag förstått var det så att IBM köpte in alla komponenter till sin PC någon gång på 80-talets början förutom en liten manick som hette ROM-BIOS som fick allt att fungera med varann. Och eftersom alla komponenter köptes från underleverantörer fanns det ingenting förutom pengar som satte hinder för andra att kopiera IBM:s PC-datorer. Och ett tag utvecklade Microsoft sina OS och program exklusivt för IBM, men när även de valde att göra Windows och annat (eller kanske snarare DOS på den tiden) så fanns både hårdvaran och mjukvaran som krävdes för att göra en "IBM-PC" utan att heta IBM...

Och det enda OS som kommit sen dess som varit ett någotsånär tillgängligt alternativ är väl Linux??

Men för att återgå till frågan: Skulle Microsoft kunna ta ut licenspengar för att spel till Windows skulle få släppas om de ville göra det?

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy