Svenska

uppföljare säljer...

Skrivet av simspace den 15 november 2009 kl 16:25

Ännu en gång har jag skrivit nåt till GR:s brevlåda och sedan tänkt att det kunde kanske passa som blogg också när jag väl skrivit lite längre än jag tänkt från början och blivit färdig. Brevet följer nedan...

"Såg brevet [ http://www.gamereactor.se/brev/140437/Varf%F6r+bara+uppf%F6
ljare+hela+tiden%3F/
] om Brutal legend och alla dessa uppföljare. Detta blir ett litet svar...

Ganska få vill eller vågar satsa på något helt nytt, och ibland kan det gå rätt dåligt om man gör det. Mirrors Edge blev t.ex. en liten halvflopp vad jag förstått. Ett spel med en känd franchise i botten säljer bättre, på sitt namn.

Om man som Tim Schaefer (eller Shiny/ Dave Perry, när de stod på toppen) har gjort sig ett namn som spelutvecklare kan man kanske känna sig fri att ta ut svängarna lite mera och lita på att folk vågar investera i ens projekt.

Ta till exempel den här Spielberg. Folk kommer ju att gå på premiären av hans senaste projekt delvis eftersom de hört att han har nåt nytt på gång och att de känner igen namnet.

Lite samma sak med Schaefer, räcker liksom med att han har ett nytt projekt och folk nappar trots att det inte är en sequel av nåt slag utan något nytt.

Om Valve skulle få för sig att göra ett nytt FPS skulle nog snacket också gå på liknande sätt. "Har ni hört om Valves nya FPS?" skulle folk säga till varandra. Inte för att något helt nytt därmed skulle sälja lika mycket som ett Half Life 3 lär göra (och det finns ju en anledning till att vi köper Call of Duty: Modern Warfare 2 och inte Modern Warfare 2 just nu).

Sen har nog vi spelare inte alls samma krav på något nytt som i andra branscher, där uppföljare har fått dåligt rykte och redan en tvåa kan få oss att känna lukt av mjölk(ning). Spel-uppföljare har (välförtjänt) väldigt gott rykte.

Sen finns det ju de som gör uppföljare som inte har mycket mer än namnet gemensamt med föregående spel. och därmed gör något nytt trots en välkänd franchise i ryggen. Nu var det mest Final Fantasy jag menade, som har en ny värld och nya huvudpersoner varje gång. Men det finns väl fler exempel?"

HQ