Svenska

För verklighetstroget?

Skrivet av simspace den 3 augusti 2009 kl 17:08

Mr Fizhman frågar i GR:s brevlåda om spel framöver kommer att bli för realistiska så att det inte längre känns rätt att skjuta fiender i FPS, och Jonas nummer 2 (Elfving) svarar att det är en bra fråga och att vi får vänta och se.

Jag ger mig in i diskussionen av det intressanta ämnet, med följande brev:

"Jag har en teori omkring detta.

I riktigt svåra FPS-spel brukar jag redan med dagens grafikstandard kunna tycka att det kan bli lite magstarkt, men då känner jag lite som i verkligheten (fast mycket mindre och mer distanserat) en slags överlevnadskänsla, tänker inte så mycket utan skjuter för att inte bli nedskjuten själv. Framförallt om jag spelar på en hög svårighetsgrad. Den känslan kan nog spela en viss roll. Däremot kan det ta emot lite om jag skjuter mindre smarta fiender, men då känns det å andra sidan också som att jag skjuter kanonmat i ett spel. Fiendernas dumhet kan alltså skapa en sorts distans trots realistisk grafik. Dumheten förstör illusionen.

Intressant ämne."

Men, eftersom långt ifrån alla brev som skickas till GR:s brevlåda besvaras, och eftersom jag tyckte ämnet var intressant slängde jag ut det i bloggen också. =)

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy