Svenska
2014 och en mörk framtid för TV-spelen

2014 och en mörk framtid för TV-spelen

Skrivet av ses den 30 januari 2014 kl 21:56

Nytt år. Ond, bråd vinter. Säkert minus tolv grader, och februari har inte svept sina frostiga armar över Jämtland än...

Själv funderar jag dock inte på nuet, utan framtiden. Mitt intresse för samtida kultur är förvånansvärt svagt. Jag är inte särskilt konservativ till sinnet, men kanske deterministisk. Jag får själv ut väldigt lite av att följa med i samtida musik, litteratur och film. Det är sällan något av idag imponerar på mig, istället är det för diskussionen och kopplingarna med dagens samhälle jag engagerar mig i modern kultur.

Med spel är det annorlunda. Något som till en början var en primitiv underhållningsform, har åtminstone nått hyfsat långt på drygt tre decennier. Kanske inte kultur i regelrätt bemärkelse, men visst har det gjorts upplevelser som tåls att reflekteras över.

2013 var ett år som ändå presterade hyfsat på den här fronten. "GTA 5" expanderade sandlådekonceptet till nya höjder, "Bioshock Infinite" försökte lite halvhjärtat ta sig an rasism mot afroamerikaner och "The Stanley Parable" ställde flertalet väsentliga frågor om spelarens rent existentiella roll.

Med nyheterna om 2014:s mest lovordade titlar, kan jag dock inte göra annat än att rynka ögonbrynen. Episka rollspel som "The Witcher 3" och "Dragon Age Inquisition" ger Game of Thrones-fanatiker en chans att leva ut sina fantasydrömmar i tidigare ej skådad skala, samtidigt som "Titanfall", "The Division" och "Destiny" riktar sig åt skjutglada pojkspolingar med behov av socialt samspel i de saftiga striderna. Kort sagt: nördarna får som alltid sitt. Den målgrupp som spel fortfarande begränsar sig till (tekniska män) kommer att överdoseras med högupplöst blodstänk på aluminiumväggar. Av nördar, för nördar.

Mitt i all denna eufori, ställer jag mig frågandes: är det detta vi har väntat på?

Diskussionerna har ju ändå funnits om att spel håller på att bli någonting mer. Titlar som "Journey" och "The Walking Dead". Spel som siktar högt. Den nya konsolgenerationen verkar hitills dock ha tagit ett steg tillbaka på den här fronten, och hoppas att mer av det gamla ska sälja bäst. Vilket är hur jag tror att 2014 kommer att bli - en tillbakablick på vad som alltid fungerat bäst. Nya idéer får inte något spelrum om spelarna inte begär sådant. Och går man så långt att man faktiskt har producerat något kulturellt, innebär det vinst åt konkurrenten.

Jag kommer att försöka hitta något meningsfullt att fokusera på när jag deltar i ett public event i "Destiny", eller när jag dräper mutanter i "The Order: 1886". För jag vill ju så gärna se att åtminstone en kulturform är påväg någonstans. Just nu är jag dock inte så säker längre.

Vad tror ni blir spelets öde 2014?

HQ